[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

در خواب هم به ژیمناستیک فکر می‌کردم، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
ستاره کم‌نظیر و به واقع کم‌ادعای ورزش فارس و کشور می‌گوید که افتخاراتش را مدیون تلاش و ممارست است. چه بسا ورزشکارانی که بیشتر از من استعداد داشته اند اما ...
سعیدرضا کیخا اگر در استان دیگری بود، احتمالاً خیلی بیشتر در رسانه‌های کشور بزرگ شده بود؛ عملکرد شگفت‌انگیز او در بالاترین میادین جهانی باعث شد تا 6 حرکت ابداعی وی به نام خودش در کتاب جهانی ژیمناستیک ثبت شود. کدام ورزشکاری در تاریخ این سرزمین به چنین موفقیتی دست یافته است؟
کیخا می‌گوید: از 5 سالگی ژیمناستیک را شروع کردم، یعنی از سال 72. از آن زمان به بعد، روزی نبوده که با این رشته درگیر نباشم؛ حتی در خواب هم ذهنم درگیر همین رشته است و حالا هم که دغدغه فعالیت‌های هیئت استان را دارم.
در ادامه مشروح صحبت‌های سعیدرضا کیخا درباره مسائل مختلف را می‌خوانید:
 باید از سنین کم شروع کرد
ژیمناستیک رشته‌ای است که باید از سنین کم آن را آغاز کرد تا بدن برای این ورزش ساخته و پرداخته شود؛ اگر از سن خودش بگذرد، دیگر کسی نمی‌تواند بیاید در عرصه قهرمانی رقابت کند. البته ما طرحی به نام ژیمناستیک برای همه داریم که مختص تمامی رده‌های سنی است، اما برای ورود به عرصه حرفه‌ای و قهرمانی، نیاز است که از سنین خیلی کم شروع کنند.
 خیلی‌ها از من مستعدتر بودند
اولین بار در سال 1375 در مسابقات کشوری حضور پیدا کردم و در مسابقات رده سنی کمتر از 8 سال، دو مدال گرفتم؛ یک مدال نقره و یک مدال برنز که خیلی برایم هیجان‌انگیز بود. آن زمان هم واقعاً ژیمناستیک در کشور رونق زیادی داشت، اما توانستیم مدال بگیرم. من بیشتر از بحث استعداد، پشتکار داشتم و این چیزی است که به جوان‌ها و نوجوانان‌ها توصیه می‌کنم. ما افرادی را داشته‌ایم که خیلی استعدادشان از من بیشتر بوده، اما من به خاطر اینکه دائماً تمرین می‌کردم و حتی پیگیر بودم و قوانین روز دنیا را می‌خواندم و مطالعه می‌کردم، پیشرفت بیشتری کردم. شاید کسی باور نکند اما من بارها در خواب، برنامه‌هایم را اجرا می‌کردم.
 ثبت حرکات از مدال گرفتن مهم‌تر است
ژیمناستیک در مجموع 8 شاخه دارد که رشته من ژیمناستیک هنری است؛ در این رشته که بیشتر شناخته شده، شامل 6 بخش حرکات زمینی، خرک حلقه، دار حلقه، پرش خرک، پارالل و بارفیکس است و در بخش بانوان هم 4 بخش حرکات زمینی، موازنه، پرش خرک و پارالل. وسیله تخصصی من بیشتر خرک حلقه بوده است که البته در مسابقات تیمی، روی وسایل دیگر هم کار می‌کردم تا به تیم و کشورم کمک کنم؛ من توانسته‌ام 6 حرکت را به اسم خودم در کتاب بین‌المللی ژیمناستیک به ثبت برسانم که از این بابت در دنیای ژیمناستیک رکورردار هستم. در خانواده ژیمناستیک دنیا، ثبت حرکات حتی از مدال گرفتن هم سخت‌تر و مهم‌تر است. من از نوجوانی خیلی پیگیر بودم و داوری‌ها را هم کاملاً مطالعه می‌کردم. ژیمناستیک هنری آقایان یک کتاب چند صد صفحه ای دارد که آن را دائماً مطالعه می‌کردم؛ شکل حرکات در جداولی آورده شده و بعضی مواقع می‌دیدم بعضی حرکات می‌تواند در این جداول قرار بگیرد و جایشان خالی است. آن زمان هنوز سن کمی داشتم، اما یواش‌یواش که پیش رفتم، زمانی رسید که موقعیتش را داشتم و می‌توانستم این حرکات را به ثبت برسانم. این موضوع از آن جهت مهم است که یک مدال‌آور، ممکن است بعد از چند سال نامش فراموش شود، اما کسی که حرکات را به نام خود ثبت می‌کند، نامش برای همیشه ماندگار خواهد شد؛ حتی وقتی از دنیا هم بروند، نامشان همچنان زنده است.
 نیمی از مدال‌های ایران در آسیا را من گرفته‌ام
اولین باری که در یک مسابقه رسمی در عرصه بین‌المللی شرکت کردم، سال 2004 بود که به مسابقات قهرمانی جوانان آسیا رفتم؛ تجربه خوبی بود، هرچند نتوانستم مدال بگیرم، اما اولین مدالی که کسب کردم در مسابقات جهانی باکو آذربایجان بود؛ مدال برنزی که برایم بسیار ارزشمند بود. وقتی اولین بار در مسابقات انتخابی شرکت کردم و توانستم به تیم ملی برسم، حس خیلی خوبی داشتم. ورزشکار سال‌ها تلاش می‌کند که به همین مرحله برسد و به‌عنوان نماینده کشور در رویدادهای بین‌المللی شرکت کند؛ من هم از سال 2003 حدود 20 سال در عضویت تیم‌های ملی بودم و مدال‌های ارزشمندی هم برای کشورمان کسب کردم، چراکه جزو اولین مدال‌هایی بودند که برای کشورمان در این رشته کسب می‌شد. من 2 مدال قهرمانی آسیا دارم؛ مدال برنز مسابقات آسیایی تایلند 2017 و مدال نقره قهرمانی آسیا 2019. کشور ما کلاً 4 مدال آسیا در کل تاریخ ژیمناستیک خود دارد که نیمی از آنها را من به دست آورده‌ام. 5 مدال هم در مسابقات جهانی دارم؛ قبل از من فقط یکی دو نفر بودند که در مسابقات جهانی مدال گرفته بودند.
 هنوز بدن آماده‌ای دارم اما...
قطب ژیمناستیک دنیا، شرق آسیاست که اصلاً تاریخ این رشته از آنجا آغاز شده. واقعاً قهرمانی در آسیا سخت است و کسی که در آسیا مدال می‌گیرد، می‌توان به مدال جهانی‌اش هم خیلی امیدوار بود. آخرین مدالی هم که گرفتم، سال گذشته در مسابقات جهانی قطر بود که مدال طلا گرفتم و با توجه به شرایط سنی‌ام که 35 ساله هستم از تیم ملی خداحافظی کردم. خیلی هم مقاومت کردم و بیشتر از سایرین در ورزش حرفه‌ای ماندم؛ هم‌سن و سال‌های من خیلی سال است که از ورزش حرفه‌ای فاصله گرفته‌اند. من خیلی خوب آمادگی‌ام را حفظ کردم و دوست داشتم که به آن چیزهایی که در ذهنم بوده، به آرزوهایم برسم که خدا را شکر رسیدم. هنوز هم می‌شود گفت بدن آماده‌ای دارم، اما شرایط زندگی‌ام دیگر اجازه نمی‌دهد در عرصه قهرمانی فعالیت کنم؛ تا همین‌جا هم خانواده خودم و همسرم خیلی کمک کردند تا بتوانم اردوها را با خیال راحت پشت سر بگذارم. حالا یک پسر پرجنب و جوش دارم که او هم چند ماهی است به ژیمناستیک آمده و فعالیت می‌کند. به تازگی صاحب یک دختر هم شده‌ام و دل‌مشغولی‌های زندگی‌ام بیشتر شده است. 
 در شرایط بحرانی مسئول هیئت فارس شدم
در سال 1400 بود که با لطف دوستان در مجمع انتخاباتی، به‌عنوان خدمتگزار جامعه ژیمناستیک استان انتخاب شدم. 
در این مدت سعی کردیم با انجام فعالیت‌های مختلف و متعدد، جنبش و پویایی خاصی را در ژیمناستیک برقرار کنیم و بستر مسیر شد تا پیشرفت را برای جوانان و نوجوانان و همه عزیزان در هر قسمتی که هستند، مهیا کنیم. 
زمانی که من به هیئت آمدم، واقعاً شرایط سخت و دشواری حاکم بود، چراکه بیماری کرونا به اوج رسیده و باشگاه‌ها تعطیل بود. ژیمناستیک هم رشته‌ای است که اگر ورزشکارش یکی دو هفته کار نکند، ادامه دادن آن مسیر بسیار سخت می‌شود؛ یعنی کسی که یک هفته از تمرین فاصله بگیرد، باید یک ماه کار کند تا برسد به همان شرایطی که قبلاً بوده. شرایط خاص و پیچیده‌ای بود؛ ما همان زمان برنامه‌ریزی زیادی کردیم برای مسابقات اما به یک‌باره می‌گفتند باشگاه‌ها تعطیل! این شرایط بسیار سخت بود، اما باید از همکارانم در هیئت و رؤسای هیئت‌های شهرستان‌ها تشکر کنم که توانستیم با همیاری آنها، کارها را پیش ببریم.
 بیشترین تمرکز روی سنین پایه
بیشترین تمرکز و فعالیت‌های ما روی سنین پایه است؛ مسابقات را افزایش داده‌ایم، آزمون‌های سطح بندی را قرار داده‌ایم، مسابقات باشگاهی را طراحی کرده‌ایم و اردوهای مختلفی را برای بچه ها ترتیب داده‌ایم؛ هدفمان ایجاد جنبش و پویایی در جامعه ژیمناستیک است. در کنار آن هم در بخش عمومی سعی کردیم با برگزاری جشنواره‌ها و مساباقت ورزشی در سطوح پایین‌تر، کاری کنیم که ورزش در سطح جامعه هم رشد کند. مسابقات قهرمانی استان را هم داریم پیگیری می‌کنیم و سعی کردم با ارتباط خوبی که با فدراسیون دارم، کلاس‌های متعددی را برگزار کنیم. 
فکر می‌کنم در این دو سالی که در مسند هیئت هستم، بیش از 20 کلاس مربیگری و داوری را در هر دو بخش آقایان و بانوان در شاخه‌های مختلف برگزار کرده‌ایم؛ بعضی دوستان در فدراسیون می‌گویند که هیئت فارس از فدراسیون هم بیشتر کلاس برگزار می‌کند! سعی کردیم به هر شکلی که شده با شرایط سختی که حاکم است، خانواده ژیمناستیک استان را به سمت جلو پیش ببریم.
 سالن 50 سال پیش دیگر جوابگو نیست
یکی از مشکلات اصلی که داریم، بحث زیرساخت است که واقعاً خارج از عهده و وظایف هیئت ژیمناستیک استان است. یک سالن داریم مربوط به 40 یا 50 سال پیش که دیگر جواب‌گوی استانی مثل فارس نیست. 
نیاز است که سازمان‌هایی مثل اداره کل ورزش، استانداری و سایر ارگان‌ها برای ایجاد زیرساخت‌ها و تجهیزات برای استعدادهای علاقه‌مند ژیمناستیک در این شهر و استان کمک کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی