[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

شمارش معکوس برای آغاز فصل جدید لیگ یک، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
دو تیم شیرازی، سه تیم با نام مس، یک تیم ورشکسته، یک تیم با خرید امتیاز، یک تیم احیاشده از شمال، یک تیم صنعتی قدیمی، چهار تیم از خطه جنوب و چند نام جدید، فصل جدیدی از لیگ دسته اول فوتبال کشور، جام آزادگان را از هفته آینده استارت می‌زنند.
فجرشهید سپاسی شیراز، یکی از معتبرترین تیم‌های این فصل رقابت‌هاست؛ تیمی با بیش از 30 سال سابقه که بخش اعظمی از آن در سطح اول فوتبال ایران گذشته و سابقه قهرمانی در جام حذفی و حضور در آسیا را هم دارد.
در کنار فجر شهید سپاسی، می‌توان به نام سایپا اشاره کرد که سه بار در بالاترین سطح لیگ ایران صاحب عنوان قهرمانی شده و حتی تا نیمه‌نهایی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا نیز پیش رفته است.
داماش، تیم محبوب و آبی‌پوش گیلانی است که پس از سال‌ها و با مشقت فراوان توانست بالاخره خود را احیا کند و به سطح دوم فوتبال کشور بازگردد.
امسال شاهد چند نام کاملاً جدید نیز هستیم؛ اولی از شهر خودمان است؛ شهر راز با هدایت ستار زارع و با خرید امتیاز تیم خوب آرمان گهر سیرجان، راهی لیگ یک کشور شد. همچنین تیم آریو اسلامشهر که البته قدمتی بیش از شهر راز دارد، اما این تیم هم با خرید امتیاز باشگاه ون پارس اصفهان راهی لیگ یک شد.
اما مس سونگون، نام آشنا در لیگ برتر فوتسال، سال گذشته در لیگ دسته دوم فوتبال کشور هم تیم‌داری کرد و عملکردی عالی داشت؛ آنها توانستند به‌عنوان تنها نماینده استان آذربایجان شرقی راهی لیگ یک فوتبال کشور شوند و قطعاً رؤیای پیوستن به تراکتور در لیگ برتر را هم دارند.
یکی از تیم‌هایی که در چند سال اخیر در لیگ یک حضور موفقی داشته، تیم استقلال ملاثانی است که حالا با مشکلات عجیبی دست و پنجه نرم می‌کند؛ بدهی انباشته‌شده از فصول گذشته باعث شد تا مالکان این تیم اقدام به تغییر نام از استقلال ملاثانی به استقلال آبی‌پوش ملاثانی کنند. با این ترفند و طبق قوانین داخلی، تمامی طلبکاران از تیم استقلال ملاثانی عملاً نمی‌توانند از مالکان شکایتی داشته باشند و این تیم مشکلی برای حضور در فصل جدید رقابت‌ها نخواهد داشت، اما قصه همین جا تمام نمی‌شود!
مدیرعامل وقت تیم که برای اردوی پیش‌فصل قصد داشت تیم را به تهران بیاورد، هنگام مراجعه به یکی از کمپ‌های تمرینی متوجه موضوعی عجیب می‌شود؛ ظاهراً فصل گذشته تیم استقلال ملاثانی در این کمپ حضور داشته و تمرینات و اردوی خود را پشت سر گذاشته، اما روز تسویه‌حساب، کارت آقای مالک موجودی کافی نداشته و بازیکنان و سایر اعضای تیم هرکدام به هر نحوی که می‌توانستند از کمپ خارج شدند و به تعبیری از پرداخت هزینه‌های کمپ فرار کردند!
باید دید در شرایط کنونی و با مشکلاتی که این تیم دنبال می‌کند آنها به چه شکل وارد فصل جدید خواهند شد تا با هفده رقیب سرسخت خود بجنگند.
دیگر تیمی که به تازگی توانسته راهی لیگ یک شود، نفت و گاز گچساران است؛ هدایت این تیم را هم یک استقلالی به نام پیروز قربانی بر عهده دارد.
نفت مسجدسلیمان که فصل گذشته از لیگ برتر به لیگ یک سقوط کرد، یکی از دیگر تیم‌هایی است که به شدت با مشکلات مالی مواجه است؛ حتی یکی از بازیکنان فصل گذشته این تیم رسماً درخواست کرده تا پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه قدیمی خوزستان بسته شود!
مس کرمان، دیگر تیم سقوط‌کرده از لیگ برتر هم با بحران مواجه است؛ رئیس هیئت فوتبال استان کرمان اخیراً اعلام کرد که خطر انحلال این باشگاه‌ها را تهدید می‌کند و آنها باید مجوز حرفه‌ای خود را دریافت کنند. 
همچنین دیگر تیم استان کرمان، تیم ششم جدول رده‌بندی فصل گذشته لیگ آزادگان در این فصل با یک سرمربی جدید پا به مسابقات می‌گذارد.  مس شهربابک که در سال‌های اخیر همراه با تیم‌هایی چون گل گهر، مس رفسنجان و مس کرمان توانسته برای خودش در فوتبال ایران جایگاه ثابتی را به دست بیاورد، در فصل 99-1400 قهرمان لیگ دسته دوم شد و به لیگ دسته یک رسید؛ آنها سال گذشته در دومین سال حضورشان در این مسابقات توانستند در رتبه ششم قرار بگیرند.
مس شهربابک با سرمربی سابق آرمان گهر سیرجان یعنی قاسم شهبا، برای فصل آینده چشم به صعود به لیگ برتر دارد تا سهمیه کرمانی‌ها را در لیگ برتر باردیگر افزایش بدهد. 
فجر شهید سپاسی هم که با هدایت مهدی رجب زاده، فصل گذشته تا آستانه صعود به لیگ برتر پیش رفت، به طور مداوم تمرینات خود را پیگیری می‌کند و در بازار نقل‌وانتقالات هم تا حدودی موفق عمل کرده. این تیم اخیراً در یک بازی تدارکاتی با دو گل عباس بوعذار، ایمان سبز را دو بر یک شکست داد. اما عملکرد فجر شهید سپاسی مقابل تیم‌های بزرگ کشور در بازی‌های تدارکاتی آن‌قدر درخشان بود که بتوان به این تیم طلایی‌پوش برای فصل جدید امیدوار بود؛ آنها در تهران سه بر یک پرسپولیس را شکست دادند و در بازی مقابل دو تیم بزرگ اصفهانی نیز تنها یک گل دریافت کردند؛ یک تساوی مقابل ذوب آهن و یک شکست خفیف مقابل سپاهان.
شهرداری آستارا هم که همچنان تیمی نوپا محسوب می‌شود، هدایت خود را به یک مربی جوان به نام وحید بیاتلو سپرده است. تیم‌های ماشین‌سازی تبریز در لیگ برتر فوتبال ایران و خوشه طلایی ساوه، دریای بابل و نود ارومیه در لیگ آزادگان جزو سوابق سرمربی جوان و ۳۵ ساله شهرداری آستاراست که قهرمانی جام حذفی در قامت دستیار ساکت الهامی در تراکتور‌سازی تبریز را در کارنامه دارد.
شهر راز شیراز هم در نخستین حضور در لیگ یک کشور، با ستار زارع ملی‌پوش سابق فوتبال شیراز پا به عرصه رقابت سختی می‌گذارد؛ این تیم تاکنون بازیکنان اسمی خوبی جذب کرده که آخرین آنها، فرزان دانا مهاجم قدرتی و پیشین فجر شهید سپاسی است.
باشگاه سایپا هم که حالا دومین فصل دوری از لیگ برتر را سپری می‌کند، انگیزه زیادی برای بازگشت به سطح اول فوتبال کشور دارد؛ این باشگاه صنعتی که در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی چند بار فاتح لیگ ایران شده، در هفته نخست رقابت‌ها میزبان دریای بابل خواهد بود. تنها نماینده استان مازندران با مالکیت پیمان منیری، تصمیم گرفت تا این فصل هدایت تیم خود را به میلاد بلادی بسپارد. بلادی که سابقه کار در تیم‌های پایه باشگاه پرسپولیس را دارد و همچنین موفق به کسب قهرمانی مرحله اول و دوم لیگ سه با ویستا توربین شده بود، حالا کار خود را در دریا آغاز می‌کند.
تیم پرهوادار فوتبال گیلان هم امسال توانست به لیگ یک بازگردد؛ شاید حوادث عجیب و ناگوار سلسله‌وار نیاز بود تا داماش که چندین سال در لیگ برتر حضور داشت و حتی دو بار حضور در فینال جام حذفی را تجربه کرده بود، به مرز انحلال رسیده و مجبور شود کارش را از پایین‌ترین لیگ کشوری آغاز کند. در سال 1400 این تیم که یک سال از فوتبال دور بود با خرید امتیاز تیم دسته سومی کانیاو اشنویه از لیگ دسته‌سه کارش را شروع کرد. داماش اما هوادارانی را داشت که نگذاشتند تا تیم منحل شود و به حمایت از تیمشان که زمانی در لیگ برتر و بازی‌های بزرگ برایش فریاد کشیده بودند در پایین‌ترین رده فوتبال باشگاهی پرداختند. تیم با مالک قبلی به لیگ دسته دوم صعود کرد و بعد از آن به مالک جدید منتقل شد و سپس توانست به لیگ یک صعود کند. صعودهای پیاپی داماش از لیگ سه به لیگ یک حالا این امید را در گیلان زنده کرده که آنها می‌توانند خودشان را به لیگ برتر سال آینده برسانند.
خیبر خرم‌آباد هم یکی از تیم‌های محبوب و مدعی فصل جدید رقابت‌های لیگ یک است که مسابقات را با هدف صعود به لیگ برتر با مجموعه‌ای از عواملی که چنین تجربه‌ای را  دارند، آغاز می‌کند. این تیم در فصل جدید روی نیمکت رضا مهاجری را به‌عنوان سرمربی دارد، ضمن اینکه فراز کمالوند، سرمربی سابق تیم‌های لیگ برتری تراکتور، گسترش فولاد و پارس جنوبی نیز مدیرعامل این باشگاه است.
مسابقات فصل 1403-1402 لیگ یک از روز شنبه 11 شهریورماه آغاز خواهد شد و می‌توانیم شاهد میزان کیفیت فنی تیم‌ها باشیم. هر دو تیم شیرازی در هفته اول رقابت‌ها میزبان رقبای خود هستند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی