[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

تبدیل پلاک‌های ریزدانه به مسکن ملی ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
آیین افتتاح هم‌زمان ١٠٠هزار واحد مسکونی در سراسر کشور با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئو کنفرانس، در ساختمان ساحل 5 و 6 واقع در خیابان فخرآباد شرقی شهر شیراز با حضور استاندار فارس و مدیرکل راه و شهرسازی استان و اصحاب رسانه برگزار شد.
این دو ساختمان در پی اجرای نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده شیراز احداث شده‌اند که در مکانی که قبلاً خانه‌هایی به عمر 70 سال بوده، بنا شده‌اند و اکنون 31 واحد 70متری مدرن را در این منطقه از شهر بنا کرده‌اند.
محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این آیین ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: در بافت فرسوده مشوق‌هایی توسط دولت برای افرادی که اقدام به احیای بافت فرسوده می‌کنند، در نظر گرفته شده است؛ ساختمان ساحل 5 و 6 نیز با خرید 5 خانه کوچک در بافت فرسوده و خارج از محدوده بافت تاریخی شیراز احداث شده و یک مجتمع آپارتمانی را در محله فخرآباد شیراز فراهم ساخته است.
وی افزود: مجتمع آپارتمانی کنونی متعلق به ۷۰ سال قبل بوده که به خانه‌ای مدرن تبدیل شده و متراژ هر واحد این آپارتمان ۷۰ متر است که در ۶ طبقه احداث شده و مجموعاً این مجتمع ۳۱ واحد دارد.
استاندار فارس تصریح کرد: شراکت در احداث مجتمع‌ها در بافت فرسوده منجر به احیای محلات شهر و خانه‌های قدیمی می‌شود که هم برای احیای محدوده بافت فرسودی فرصت خوبی بوده و هم به نفع مردم و افراد کم‌بضاعت است که با هزینه‌ای مناسب‌تر صاحب خانه می‌شوند. ایمانیه با اشاره به اقدامات مجدانه بنیاد مسکن فارس در روستاها هم عنوان کرد: بنیاد مسکن فارس در روستاها مجدانه در این خصوص کمک خواهد کرد که اقدام خوبی برای بازگشت اهالی روستا به روستاهاست و شرط ۵ سال سکونت در روستا برای دادن زمین رایگان هم برداشته شده که مشوق خوبی به شمار می‌رود.
وی این اقدام را در افزایش ازدواج جوانان روستا هم کارآمد دانست و گفت: راه برای روستا و ازدواج جوانان در روستا بدین ترتیب فراهم شده است و زمین رایگان و وام به آنها برای احداث مسکن ملی داده خواهد شد؛ بدین ترتیب که ۴۰۰میلیون تومان مصالح ساختمانی در اختیار می‌گذارند و پس از پایان ساخت خانه برای سه دهک اول، طی ۱۵ سال با سود ۱۲ درصد بازپرداخت وام آغاز خواهد شد.
 سهم ۲۹۷۳ واحدی فارس در افتتاح 100هزار واحد مسکونی
محمودرضا طالبان، مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز در این مراسم ضمن تقدیر از همراهی استاندار فارس در اجرای نهضت ملی مسکن، بیان کرد: آمار فارس در افتتاح 100هزار واحد مسکونی در سراسر کشور ۲۹۷۳ واحد است که بافت فرسوده، نهضت ملی مسکن و مسکن ملی را شامل می‌شود که به بهره‌برداری 
می‌رسند.
وی با تأکید بر اینکه از اهداف اجرای این نهضت در بافت فرسوده، تجمیع پلاک‌های ریزدانه است، ادامه داد: در بافت فرسوده از محل وام‌های بافت‌های فرسوده استفاده شده و در مجتمع ساحل 5 و 6 در خیابان فخرآباد شیراز، 5 پلاک فرسوده تجمیع شده‌اند و 31 واحد مسکونی آپارتمانی توسط مالک بنا شده است. دفتر تسهیلگری پلاک‌های فرسوده را در این مکان تجمیع کرده و سرمایه‌گذار با مالکان به توافق رسیده و آپارتمان بنا شده است. طالبان تأکید کرد: در بافت فرسوده در این مکان از شهر شیراز شاهد هستیم که اقدام تجمیعی صورت گرفته و مالکان با سرمایه‌گذار می‌توانند در این بافت‌ها به توافق رسیده و قرارداد ببندند و اینجا نمونه موفق نوسازی بافت فرسوده در شیراز است.
او همچنین اعلام کرد: هم‌زمان با این ساختمان 31واحدی، ۳۵۳ واحد دیگر در سایر شهرستان‌های فارس، شامل شیراز، کازرون، آباده، جهرم، مرودشت، سپیدان، استهبان، فسا، ارسنجان، فیروزآباد، لار و اقلید در بافت فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد.
طالبان با اشاره به آخرین تأیید نهایی درخواست نهضت ملی مسکن ملی در استان گفت: آخرین تأیید نهایی تاکنون در استان 148هزار و 370 نفر است که حدود 91هزار مورد به همت استانداران و فرمانداران تعیین زمین شده و تنها ۵۰هزار واحد در شیراز کمبود زمین داریم که اگر تأمین شود، زمین کل استان تأمین شده است؛ ۷۵هزار نفر در شیراز ثبت‌نامی داریم که 25هزار مورد در اکبرآباد، صدرا و کمیل‌آباد جای‌گذاری شده و در حال ساخت است.
وی تأکید کرد: زمین کسری به آن شکل در استان نداریم و عمده مشکل ما در شیراز است؛ نهضت مسکن ملی اگر در جایی عقب باشد به دلیل این است که در برخی پروژه‌ها در دولت قبل زمین دیر تأمین شده است.
طالبان همچنین در این مراسم اعلام کرد که تاکنون حدود ۲۶هزار واحد مسکن حیاط‌دار ویلایی در این نهضت به مردم داده شده و وام‌ها به 550میلیون تومان افزایش یافته است. او با اشاره به در نظر گرفته شدن مشوق‌ها در بافت فرسوده بیان کرد: در بافت‌های فرسوده تسهیلات شهرسازی به صورت ویژه ارائه می‌شود و اگر در همه جای شهر در خصوص پارکینگ قوانین یکسان وجود دارد، در بافت فرسوده این قوانین تعدیل می‌شوند و همچنین یک سری تشویق‌ها توسط سازمان‌ها در نظر گرفته شد که در نظر گرفتن 50 درصد تخفیف روی هزینه‌های مهندسی از سوی نظام مهندسی استان از جمله 
آنهاست.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی