[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

راهیابی فارس به المپیادهای جهانی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
کسب ۴۸ رتبه دورقمی توسط دانش‌آموزان فارس، رشد 100درصدی در تک‌رقمی‌ها، درخشش دانش‌آموزان روشن‌دل، ضعف در دروس رشته تجربی و مهم‌تر از همه راهیابی دانش‌آموزان فارس به المپیادهای جهانی، از مهم‌ترین مواردی بود که معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به آنها اشاره کرد.
 موفقیت فارس در ریاضی، تجربی و انسانی
دکتر فرشید قاسمی ظهر یکشنبه 5 شهریورماه در جمع خبرنگاران بیان کرد: در سال گذشته ۲۹ نفر از استان فارس حائز رتبه‌های دورقمی‌ منطقه در سه رشته آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی در کنکور سراسری شدند و امسال ۴۸ رتبه دورقمی در این سه رشته داشتیم که ۶۵.۵ درصد افزایش داشته است. وی افزود: بیش از ١٠ درصد رتبه‌های ٢رقمی‌ گروه آزمایشی رشته تجربی کشور که معادل ٢٨ نفر هستند، متعلق به استان فارس است. معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه یک نفر از شهرستان آباده نیز حائز رتبه ١٠ کشوری شد که نسبت به سال گذشته ١٠٠ درصد رشد داشته است، افزود: در تک‌رقمی‌های منطقه هم رشد ١٠٠درصدی داشتیم و آقایان علی صادقی مهارلویی رتبه ٨ ریاضی فیزیک و سیدمحمد موسوی در رشته تجربی رتبه ٥ کنکور تجربی را در منطقه کسب کردند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: در سال گذشته ۲۹ نفر از استان فارس حائز رتبه‌های دورقمی‌ منطقه در سه رشته ریاضی، تجربی و انسانی شدند و امسال ۴۸ رتبه دورقمی در این سه رشته داشتیم که ۶۵.۵ درصد افزایش داشته است.
 رشد محسوس فارس در رتبه‌آوری
قاسمی ادامه داد: در سه‌رقمی منطقه نیز سال گذشته ٢١٧ نفر داشتیم که امسال به ٢٢٨ نفر رسید و ٥.١ درصد رشد را نشان می‌دهد. او خاطرنشان کرد: مجموعاً امسال ٢٧٩ نفر در فارس حائز رتبه تک‌رقمی تا سه‌رقمی کنکور سراسری در بخش منطقه‌ای شدند. معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش فارس همچنین اعلام کرد: ۳۵ درصد از رتبه‌های تک‌رقمی، دورقمی و سه‌رقمی استان فارس در رشته‌های علوم انسانی، ریاضی فیزیک و علوم تجربی مربوط به سایر مدارس و ۶۵ درصد مربوط به مدارس استعدادهای درخشان بودند. قاسمی خاطرنشان کرد: در اتفاقی کم‌سابقه، امسال سه دانش‌آموز روشن‌دل (نابینا) شامل: آقایان و خانم‌ها علیرضا ایزدی رتبه ١٥٢ گروه زبان، علی کشکولی رتبه ۱۶۲ علم انسانی و محدثه اسلامی رتبه ۲۶۵ علوم انسانی در استان حائز رتبه سه‌رقمی شدند. او با بیان اینکه در سال گذشته ۳.۶ درصد از دو رقمی‌های کشور مربوط به فارس بود، گفت: امسال این آمار با افزایش نزدیک به ۲ برابری به ۶ درصد رسید.
 افزایش قبولی در امتحانات نهایی
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در امتحانات نهایی سال گذشته نیز درصد قبولی کشور ۸۰.۴۰ درصد و استان فارس ۷۶.۷۸ درصد بود که امسال درصد قبولی کشور به ۶۹.۴۲ درصد و استان فارس به ۶۹.۱۹ درصد رسید. یعنی ۳/۳۹ درصد قبولی افزایش داشته است. قاسمی خاطرنشان کرد: ضعف در دروسی مانند علوم اجتماعی و سلامت بهداشت در رشته تجربی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم به ما ضربه زده است. در درس عربی نیز در سه رشته علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک باید سرمایه‌گذاری ویژه انجام شود. او از راهیابی سه نفر از دانش‌آموزان فارس به المپیادهای جهانی هم اشاره و بیان کرد: امسال فاطمه علی‌نژاد طیبی به المپیاد جغرافیا، فاطمه حسینی‌پور به المپیاد هندسه و محمدهادی شقاقیان به المپیاد اقتصادی راه یافت. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس به کسب ٨ مدال طلا، ٩ نقره و ١٠ برنز نیز در سطح کشور توسط دانش‌آموزان استان نیز اشاره کرد. قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری آزمون شبه‌نهایی در راستای بهبود فرایند امتحانات نهایی از سال گذشته اشاره کرد و گفت: تحلیل نقطه‌ای مدارس، جلسه با مدیران عادی و خاص، راه‌اندازی کمپ‌های مطالعاتی، برپایی کارگاه‌های مثبت‌اندیشی و... از دیگر برنامه‌هایی است که در این راستا اجرایی شده است. او اضافه کرد: یک روز قبل از امتحانات نهایی نیز وبینارهای آموزشی برگزار شد و بلافاصله پس از آخرین امتحان نهایی پایه دوازدهم، برنامه ١٨روزه برای کنکور در دستور کار قرار گرفت.
 کیفیت آموزشی یک‌شبه جواب نمی‌دهد
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش فارس افزود: حرکت در مسیر کیفیت آموزشی، یک‌روزه و یک‌شبه جواب نمی‌دهد، اما تلاش می‌کنیم تا در زمان کمتری به نتیجه برسیم. قاسمی با بیان اینکه تفاوت رتبه تک‌رقمی و دورقمی در یک تست است و نمی‌شود با یک تست نظام آموزشی را سرآمد کرد یا زیر سؤال برد، تصریح کرد: استان فارس در المپیادها، در رتبه سوم و چهارم در رشته‌های مختلف کشور قرار دارد. او با تصریح بر اینکه ادعا نداریم که بهترین هستیم، اما در مسیر رشد حرکت می‌کنیم و نیازمند راهنمایی‌ها و نقدهای بیشتر هستیم، گفت: با تعطیلی مدارس پس از ایام نوروز برای امتحانات نهایی مخالف هستیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی