[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

چند روش سالم برای از بین بردن پرخوری، روزنامه شیراز نوین

یکی از مهم‌ترین و بزرگترین عوارض پراشتهایی چاقی است از این‌رو بهتر است اقداماتی ساده را برای کاهش اشتهایتان انجام دهید تا لاغرتر و سالم‌تر زندگی کنید.
به گزارش صدآنلاین، چاقی یکی از بیماری‌هایی است که به دلیل تغییر سبک زندگی انسان‌ها، کاهش تحرک و ماشینی شدن جوامع امروزی را به خود درگیر کرده است؛ البته راه‌های درمانی بسیاری نیز برای آن تعریف شده است.
یکی از درمان‌های چاقی، پیروی از یک رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش کردن و اجتناب از پرخوری و ریزه‌خواری است. برای بسیاری از افراد اجتناب از پرخوری و ریزه‌خواری بسیار سخت است، در این بخش روش‌هایی را به شما یاد می‌دهیم که با پیروی از آنها می‌توانید اشتهای خود را کم کرده و تا حد زیادی کنترل نمایید.
نوشیدن آب و لیمو
شروع روز با یک لیوان آب همراه با لیموی تازه می‌تواند متابولیسم بدن را به حالت کالری‌سوزی تغییر دهد. همچنین نوشیدن آب قبل از غذا می‌تواند به ایجاد حس سیری کمک کند، به خصوص وقتی که با یک لیموی تازه به آن طعم بدهید. نوشیدن آب و آب‌لیمو به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند.
نوشیدن دو لیوان آب قبل از غذا
بسیاری از افراد گاهی زمان تشنگی گمان می‌کنند که گرسنه بوده و غذا می‌خورند، چراکه نشانه‌های گرسنگی تقریباً با نشانه‌های کم‌آب شدن بدن مانند کم‌انرژی بودن، کاهش عملکرد شناختی، و بد شدن خلق و خو و... مشابه هستند.
با تأمین آب بدن احساس گرسنگی از بین می‌رود؛ پس دفعه‌ دیگر که فکر می‌کردید گرسنه هستید و به دنبال یک میان‌وعده بودید ابتدا یک لیوان آب بنوشید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس اگر دوباره گرسنه بودید، میان‌وعده و غذا میل کنید. بهتر است برای کاهش اشتها قبل از خوردن وعده‌های غذایی آب بنوشید، آب حجم معده‌تان را پر می‌کند و سبب می‌شود به دنبال خوردن غذای بیشتر نباشید.
جویدن آدامس
مسلماً جویدن آدامس بدون داشتن برنامه غذایی مناسب و انجام ورزش، منجر به کاهش وزن آشکار در شما نخواهد شد، اما جویدن آدامس‌های عاری از قند، از زیاد خوردن و ریزه‌خواری پیشگیری می‌کند و از این طریق به لاغر شدن کمک می‌کند؛ چراکه سبب می‌شود افراد زمانی که مشغول جویدن آدامس هستند، نتوانند چیز دیگری بخورند.
خوردن سوپ قبل از غذا
برای کاهش اشتها قبل از خوردن وعده غذایی سوپ بخورید؛ سوپ‌هایی که خامه ندارند و بر پایه آب مرغ هستند، معمولاً کالری پایین و حجم بالایی دارند و از آنجایی که حجم معده را پر می‌کنند تا حدود زیادی می‌توانند جلوی اشتها را بگیرند.
خوردن سالاد بدون سس قبل از غذا
شروع کردن وعده غذایی با یک اشتهاآور سبک باعث کاهش احساس گرسنگی می‌شود؛ مگر اینکه بخواهید با نان شروع کنید که اغلب شما را گرسنه نگه می‌دارد. اغلب اوقات وقتی پشت میز غذا می‌نشینیم، بزرگترین و بهترین انتخاب ممکن را سفارش می‌دهیم.
اما توصیه می‌شود قبل از سفارش غذای اصلی یک بشقاب سالاد سبزیجات بخورید تا سطح قند خون بدنتان متعادل شود. وقتی سطح قند خون به تعادل برسد، دیگر پرخوری نخواهید کرد. سعی کنید از مواد غذایی فاقد ارزش غذایی که شما را گرسنه نگه می‌دارند، پرهیز کنید.
مصرف پروتئین
مطالعات نشان می‌دهند که انرژی دریافتی از پروتئین‌ها سیر کننده‌تر از پروتئین‌های دریافتی از کربوهیدرات یا چربی است پس سعی کنید به‌جای کربوهیدرات زیاد از مواد دارای پروتئین استفاده نمایید. افزایش مصرف پروتئین تا ۲۵ درصد کل کالری روزانه می‌تواند هوس غذایی را تا ۶۰ درصد کاهش دهد؛ بنابراین زیاد وسوسه نمی‌شوید به سمت میان وعده‌های ناسالم بروید.
خوردن تخم‌مرغ در صبحانه
برای کاهش اشتها هیچ‌گاه صبحانه را حذف نکنید، بلکه در وعده صبحانه به‌جای مصرف کربوهیدرات تخم‌مرغ را بگنجانید، چون سرشار از پروتئین و چربی‌های سالم است و به کمک آن با مقدار کالری بسیار کم احساس سیری می‌کنید و تمایل کمتری به پرخوری پیدا خواهید کرد.
خوردن هویج خام
هویج کالری بسیار کمی دارد و منبعی غنی از ویتامین و فیبر است؛ همچنین نزدیک به ۹۰ درصد وزن هویج را آب تشکیل می‌دهد با خوردن یک هویج حدود یک چهار فنجان آب به دست می‌آورید، به همین خاطر بعد از خوردن هویج احساس سیری می‌کنید؛ پس قبل از وعده غذایی و یا به‌عنوان میان‌وعده هویج را خلالی و میل کنید. از هویج بزرگ ۷۲ گرمی تنها ۳۰ کالری دریافت می‌کنید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی