[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خواب طولانی هنگام ظهر ممنوع ، روزنامه شیراز نوین


خواب طولانی هنگام ظهر ممنوع 
چرت‌های طولانی مدت در هنگام ظهر ممکن است خطر چاقی، فشارخون بالا و سندرم متابولیک را افزایش دهند.
به گزارش بهداشت نیوز، نتایج تحقیقات اخیر نشان داده است که چرت‌های طولانی مدت در ظهر می‌تواند خطر چاقی، فشار خون بالا و سندرم متابولیک را افزایش دهد؛ بنابراین اگر این عادت را دارید وقت تغییر آن فرا رسیده است.
کلمه سیستا(خواب نیمروز) به معنای ساعت ششم، نشان‌دهنده دوره‌ای در طول روز است که مردم بسیاری از کشور‌ها مانند اسپانیا و سایر کشور‌های مدیترانه از کار روزانه دست می‌کشند و با چرت زدن در هنگام ظهر استراحت می‌کنند.
در این مطلب به برخی از مزایای شناخته شده خواب نیمروزی اشاره شده است:
کاهش بدهی خواب
کارشناسان بهداشت هفت تا ۹ ساعت خواب را توصیه می‌کنند با این حال، در بسیاری از موارد، افراد ممکن است خواب کمتری داشته باشند که باعث بدهی خواب می‌شود. چرت‌های ظهر به مبارزه با خستگی و خواب آلودگی ناشی از کمبود خواب کمک می‌کند.
بهبود حافظه
چرت زدن به بهبود عملکرد شناختی و تقویت حافظه نیز کمک می‌کند.
کنترل استرس
نتایج مطالعات نشان داده‌اند که چرت زدن می‌تواند توانایی مغز را برای تثبیت خاطرات و تنظیم احساسات بهبود بخشد و می‌تواند به مدیریت بهتر استرس کمک کند.
بهبود هوشیاری
استراحت مناسب به بهبود هوشیاری، زمان واکنش و کارایی در افراد کمک می‌کند.با این حال، محققان اعلام کردند که فواید چرت زدن هنگام ظهر به مدت چرت زدن نیز بستگی دارد. چرت‌های بیش از ۳۰ دقیقه می‌تواند باعث اینرسی خواب، احساس بی‌حالی و تأخیر در زمان پاسخگویی شود.
محققان در مطالعه جدید، بیش از ۳۰۰۰ بزرگسال از جمعیت مدیترانه‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند تا درک کنند که مدت زمان استراحت چگونه بر سلامت کلی افراد تأثیر می‌گذارد.
گارولت، محقق ارشد این تحقیق گفت: نتایج تحقیق قبلی ما که در یک جمعیت مطالعه بزرگ بریتانیانی انجام دادیم نشان داد که خواب نیمروزی با افزایش خطر چاقی مرتبط است، بنابراین می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا این مورد در کشوری که استراحت‌ها از نظر فرهنگی بیشتر تعبیه شده(در این تحقیق، اسپانی) همچنین ارتباط طولانی مدت استراحت با سلامت متابولیک صادق است یا خیر.
محققان دریافتند کسانی که به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر در ظهر چرت می‌زنند، احتمال بیشتری دارد که شاخص توده بدنی بالاتر، فشارخون بالاتر و سندرم متابولیک بالاتری داشته باشند، مجموعه‌ای از شرایط که با هم رخ می‌دهند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته قلبی، دیابت نوع ۲ و سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
نتایج این تحقیق همچنین نشان داد، افرادی که استراحت کوتاه یا چرت‌های قوی دارند، در معرض خطر افزایش چاقی و تغییرات متابولیک نیستند.
گارولت افزود: همه نتایج ناشی از خواب‌های نیمروزی یکسان نیستند؛ مدت زمان، موقعیت خواب و سایر عوامل خاص می‌توانند بر نتایج سلامتی چرت زدن تأثیر بگذارند.
این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن مدت زمان خواب نیمروزی را نشان می‌دهد و این سؤال را مطرح می‌کند که آیا چرت کوتاه ممکن است مزایای منحصر به فردی داشته باشد یا خیر.
بسیاری از مؤسسات به مزایای چرت کوتاه، برای بهره‌وری بیشتر کار همچنین به‌طور فزاینده‌ای برای سلامت عمومی پی برده‌اند.
اگر مطالعات آینده مزایای بیشتری از چرت زدن کوتاه مدت را ثابت کنند، فکر می‌کنم که این مورد می‌تواند نیروی محرکه‌ای باشد که در پس کشف مدت‌های خواب بهینه و یک تغییر فرهنگی در شناخت اثرات بلندمدت سلامتی و افزایش بهره‌وری که می‌تواند ناشی از این رفتار سبک زندگی باشد، نهفته است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی