[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مصرف این دمنوش تابستانی در ناشتا فشارخون و کلسترول را از بین می‌برد، روزنامه شیراز نوین

به گزارش صد آنلاین، دمنوش گل ختمی به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کند. سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و کبد را پاکسازی می‌کند.
گل ختمی چیست؟
گل ختمی یک گیاه دارویی است که در بسیاری از مناطق جهان رشد می‌کند؛ این گل، گیاهی گل‌دار از تیره پنیرکیان(Malvaceae) است و ساقه این گیاه استوانه‌ای و کُرک‌دار و سبز روشن است. برگ‌هایش گرد و سبز متوسط هستند و گل‌هایی بزرگ و به رنگ‌های صورتی، بنفش روشن، قرمز، سفید، زرد دارد. خبازی شجری، غسل، العصرس، انجل و آلتیا از نام‌های دیگر گل ختمی است.
انواع گل ختمی کدامند؟
انواع گل ختمی بسیار متنوع هستند؛ ولی دو نوع اصلی گل ختمی به رنگ بنفش و سفید موجود است. در برخی کشورها مانند ایران، گونه‌های مختلفی از گل ختمی با نام‌های مختلف وجود دارد که به طور سنتی در درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به‌عنوان‌ مثال، در ایران گل ختمی به‌عنوان «بابونه کوهی»، «یاسمنی یا سرخسی» و «سرخس کوهی» نیز شناخته می‌شود؛ همچنین در برخی مناطق دیگر جهان، گل ختمی با نام‌های مختلفی مانند «ختمی برگ بلند»، «ختمی افغانستانی»، «ختمی هندی» و «ختمی آفریقایی» شناخته می‌شود.
علاوه بر این، برخی از گیاهان مشابه با گل ختمی به نام‌های مختلفی در ایران و سایر کشورها وجود دارند. به‌عنوان ‌مثال در ایران، گیاهی با نام «شیرخشک» یا «شیرخشک مرتعی» به‌عنوان گل ختمی شناخته می‌شود که در برخی مناطق ایران رشد می‌کند. همچنین گیاه «تاش‌کهریز» که در برخی مناطق غرب ایران واقع شده است، نیز به‌عنوان گل ختمی معرفی شده است.
مهم‌ترین خواص گل ختمی
اگر مایلید بدانید که گل ختمی برای چه خوب است؟، باید بگوییم که گل ختمی یکی از گیاهان دارویی معروف است که خواص فراوانی دارد؛ برخی از مهم‌ترین خواص گل ختمی عبارت‌اند از:
ضدالتهاب: گل ختمی به‌عنوان یک ماده ضدالتهابی قوی شناخته می‌شود که به کاهش التهاب‌های مختلفی مانند التهاب مفاصل، التهاب پوست، التهاب دستگاه گوارش و... کمک می‌کند.
ضدویروسی: این گیاه خواص ضدویروسی قوی دارد و می‌تواند به کنترل بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و...کمک کند.
ضدباکتری: گل ختمی دارای خواص ضدباکتری است که می‌تواند به درمان عفونت‌های باکتریایی مختلفی مانند عفونت‌های دستگاه ادراری و دستگاه تنفسی کمک کند.
ضدقارچی: این گیاه دارای خواص ضدقارچی قوی است که می‌تواند به کنترل عفونت‌های قارچی مانند قارچ پوستی، قارچ پا و... کمک کند.
تقویت سیستم ایمنی: گل ختمی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بروز بیماری‌های مختلفی جلوگیری کند.
ضد اسپاسم: این گیاه می‌تواند به کنترل اسپاسم‌های مختلفی مانند اسپاسم روده، اسپاسم دستگاه تنفسی و... کمک کند.
کاهش درد: گل ختمی دارای خواص ضددرد است و می‌تواند به کاهش درد‌های مختلفی مانند درد عضلانی، درد مفاصل و... کمک کند.
از دیگر خواص دارویی گل ختمی یا خبازی می‌توان به درمان تب، التیام زخم‌ها، درمان نیش مار، درمان سرماخوردگی و گلودرد، تسکین تب‌خال، تحریک اشتها، تسکین مشکلات تنفسی، کمک به سلامت هاضمه و... اشاره کرد.
خواص گل ختمی برای مو
گل ختمی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، تقویت مو و آبرسانی به موهاست. از خواص گل ختمی سفید برای مو می‌توان به این موارد اشاره کرد:
نرم‌کننده طبیعی
گل ختمی یک نرم‌کننده گیاهی برای مو محسوب می‌شود؛ با استفاده منظم از این نرم‌کننده گیاهی مو، می‌توانید موهای صاف و نرمی داشته باشید. گل ختمی، خشکی مو را برطرف می‌کند.
ضد گره و وزی مو
از خواص گل ختمی برای مو به خاصیت ضد گره و از بین برنده وزی مو می‌توان اشاره کرد. جوشانده گل ختمی با مرطوب کردن حلقه‌های خشک موها، آنها را سریعاً نرم می‌کند.
رشد موی سر
گل ختمی حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که در تقویت پوست و موی سر تأثیرگذار هستند. شکوفه‌های تازه گل ختمی را با روغن نارگیل ترکیب کنید، خمیر نرمی به دست می‌آید؛ خمیر به ‌دست‌آمده را روی پوست سر بگذارید و پس از یک تا دو ساعت سر خود را بشویید. این کار را ۳ تا ۴ مرتبه در ماه انجام دهید؛ پس از مدتی شاهد افزایش رشد موهای خودتان خواهید بود.
طراوت و شادابی مو
برای از بین ‌رفتن موخوره می‌توانید موهای خود را با جوشانده گل ختمی شست‌وشو دهید.
درمان ریزش مو
گل ختمی برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مؤثر است؛ عصاره ریشه و ساقه گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو بسیار مفید هستند و بهترین شوینده‌ای که انسان می‌تواند با آن موهای خود را بشوید گل ختمی است.
رنگ موی طبیعی
گل ختمی می‌تواند رنگ موی طبیعی برای شما باشد؛ ننتیجه استفاده از گل ختمی به‌عنوان رنگ موی طبیعی بسیار عالی خواهد بود، زیرا شما هم‌زمان موهای صاف و نرمی نیز خواهید داشت.
طرز استفاده گل ختمی برای مو: ابتدا باید گل ختمی آبی‌رنگ  را به آب اضافه کنید و آن را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس آن را صاف کنید. 
در مرحله بعد دسته از گل ختمی بنفش آبی را در آب داغ بجوشانید و بعد از 10 دقیقه بگذارید سرد شود. محلول حاصل را حالا دسته‌ای از گل‌های بنفش آبی‌رنگ این گیاه در بطری بریزید و موهای خود را با آن اسپری کنید. پس ۱۵ دقیقه موهای خود را با شامپو شسته و سپس آب‌کشی کنید؛ شاهد هایلایتی از رنگ زرد بر روی موی خاکستری خواهید بود.
جایگزین شامپو
طب سنتی ثابت کرده است استفاده از گل ختمی برای مو بهترین جایگزین شامپوهای شیمیایی برای شست‌وشوی موهاست؛ استفاده از گل ختمی خشک‌شده برای تهیه این شامپو ضروری است.
از خواص شامپوی گل ختمی می‌توان به جلوگیری از ریزش مو، جلوگیری از چربی پوست سر، جلوگیری از شوره سر، جلوگیری از خارش سر، افزایش رشد مو، افزایش لطافت مو، بلزسازی ساقه مو، از بین رفتن شپش مو و تسکین‌دهندگی برای میگرن را اشاره کرد.
طرز تهیه شامپو گل ختمی: به مقداری گل ختمی سفید خشک شده نیاز دارید؛ بهترین نوع گل ختمی برای تهیه این شامپو گل ختمی سفید است. 
گل ختمی سفید را پس از خشک کردن آسیاب کنید و الک کنید؛ یک قاشق غذاخوری از این پودر به دست‌آمده را درون ظرفی که محتوی دو لیوان آب جوش است، بریزید و منتظر شوید تا این گیاه لعاب دهد. سپس این محلول را درون جوراب یا تنظیف بریزید آن را صاف کنید.
طرز استفاده از شامپو گل ختمی: پس از صاف کردن محتویات، می‌توانید از شامپو طبیعی خود استفاده کنید؛ فقط توجه داشته باشید که این شامپو فاقد مواد افزودنی و نگهدارنده است، درنتیجه تا ۳ روز قابل نگهداری است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی