[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

کشف اثر ضد سرطان در زنجبیل بومی جنوب شرق آسیا، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران ژاپنی در بررسی جدید خود روی زنجبیل بومی جنوب شرق آسیا دریافته‌اند که این گیاه، اثر ضدسرطانی دارد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از ساینمگ، ما ممکن است زنجبیل را فقط یک ادویه معطر برای اضافه کردن به غذاهای خود یا یک داروی گیاهی تسکین‌دهنده برای درمان ناراحتی معده بدانیم، اما پژوهشگران «دانشگاه متروپولیتن اوساکا»(OMU) به کشف امیدوارکننده‌ای رسیده‌اند که نشان می‌دهد یک گیاه گرمسیری از خانواده زنجبیل بومی جنوب شرق آسیا، اثرات ضدسرطانی دارد.
پژوهشگران دانشگاه متروپولیتن اوساکا به سرپرستی «آکیکو کوجیما»(Akiko Kojima) دانشیار دانشکده زندگی انسان و بوم‌شناسی در این پژوهش نشان داده‌اند که عصاره «کامپفریا گالانگا»(Kaempferia galanga) و مولفه فعال اصلی آن موسوم به «اتیل پی متوکسی سینامات»(Ethyl p-methoxycinnamate) یا «EMC»، رشد سلول‌های سرطانی را به طور قابل‌توجهی در سطوح سلولی و حیوانی سرکوب می‌کند.
کامپفریا گالانگا یک گیاه تک‌لپه‌ای از تیره زنجبیلیان و یکی از چهار گیاه موسوم به «خسرودار» یا «گالانگال»(Galangal) است؛ این گیاه عمدتاً در اندونزی، جنوب چین، تایوان، کامبوج و هند وجود دارد، اما در سراسر جنوب شرق آسیا نیز به طور گسترده کشت می‌شود.
اگرچه پژوهش‌های پیشین که روی EMC انجام شده‌اند، پتانسیل ضدسرطانی آن را به واسطه کاهش بیان «فاکتور رونویسی میتوکندری ای»(TFAM) نشان داده‌اند، اما مکانیسم دقیق این مؤلفه تاکنون نامشخص باقی مانده است.
کوجیما گفت: نتایج این پژوهش، اثرات ضدسرطانی عصاره کامپفریا گالانگا و ماده مؤثر اصلی آن یعنی EMC را تأیید می‌کنند. انتظار می‌رود که با پیشرفت تحقیقات آینده در زمینه‌های مرتبط، فاکتور TFAM به یک نشانگر جدید برای اثرات ضدسرطانی تبدیل شود.
این پژوهش، در مجله «Heliyon» به چاپ رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی