[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه بُزقرمه، روزنامه شیراز نوین

بُز قورمه یکی از انواع غذاهای سنتی و خوش‌مزه شهر کرمان است که با مواد متنوعی تهیه می‌شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آن در ادامه با ما همراه باشید:

 مواد لازم برای 4 نفر
گوشت گوسفندی: ۵۰۰ گرم
نخود: ۱ پیمانه
کشک غلیظ: ۱ پیمانه
نعناع و ترخون خشک: ۱ قاشق غذاخوری
آب: ۲ لیوان
سیر: ۳ حبه
پیاز: ۱ عدد
نمک، فلفل‌سیاه و زردچوبه: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله اول
برای تهیه بز قرمه خوش‌مزه ابتدای کار نخود را می‌شوییم تا گرد و غبارش شسته شود، سپس نخود را درون یک کاسه حاوی آب می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به مدت ۱ شب درون آب بماند تا خیس بخورد.
 مرحله دوم
حالا برای اینکه نفخ نخود بهتر گرفته شود طی این مدت آب نخود را چندین مرتبه عوض می‌کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا و به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم، سپس گوشت را به صورت مکعبی خرد می‌کنیم.
 مرحله سوم
در این مرحله یک قابلمه مناسب انتخاب می‌کنیم و مقداری روغن مایع درون قابلمه می‌ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم و بلافاصله پیاز را درون آن می‌ریزیم، حالا آن را تفت می‌دهیم تا پیاز سبک و شیشه‌ای شود.
 مرحله چهارم
حالا گوشت را به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند. در ادامه فلفل‌سیاه را به همراه زردچوبه به گوشت اضافه می‌کنیم و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا بوی خامی ادویه‌ها از بین برود.
 مرحله پنجم
در این مرحله پوست سیر را جدا می‌کنیم، سپس سیر را با دندانه‌های ریز رنده، رنده می‌کنیم. در ادامه سیر را به همراه ترخون و نعناع به گوشت اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم تا عطر آنها آزاد شود.
 مرحله ششم
حالا توجه داشته باشید به دلیل آنکه نعناع، ترخون و سیر سریع می‌سوزند حرارت را بسیار ملایم می‌کنیم. در ادامه نخود را درون آبکش قرار می‌دهیم تا آب اضافی آن خارج شود، سپس نخود را به مخلوط گوشت اضافه می‌کنیم.
 مرحله هفتم
در این مرحله آب را به قابلمه حاوی گوشت اضافه می‌کنیم، سپس اجازه می‌دهیم گوشت و نخود به مدت ۲ ساعت کاملاً پخته و نرم شود. در ادامه پس از گذشت این زمان قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم.
 مرحله هشتم
حالا مخلوط بز قرمه را با گوشت کوب می‌کوبیم تا مواد کاملاً له و پوره شوند. در ادامه کشک را به همراه نمک به بز قرمه اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم و قابلمه را مجدداً روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا بز قرمه گرم شود.
 مرحله نهم
در نهایت زمانی که بز قرمه گرم شد، حرارت را خاموش می‌کنیم، سپس بز قرمه را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کرده و همراه نان تازه و سبزی خوردن سرو می‌کنیم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی