[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

لباس های کتان را چگونه بشوییم تا بور نشوند؟، روزنامه شیراز نوین

نحوه شستن لباس کتان به دلیل بافت متفاوتی که نسبت به سایر لباس‌های دیگر دارد باید با رعایت برخی از اصول درست شست‌وشو انجام شود.
به گزارش نمناک، لباس های کتان از جمله پوشاک پرطرفداری هستند که به دلیل جنس ضخیم و مقاومشان برای فصل پاییز و زمستان مناسب هستند. لباس‌های کتان انواع مختلفی دارند و در رنگ‌های متفاوتی وجود دارند. شست‌وشوی ناصحیح لباس‌های کتان سبب می‌شود که فرم اولیه لباس از بین رفته و بور و کمرنگ شوند. طرفداران لباس‌های کتان بهتر است نحوه شست‌وشوی پارچه کتان را بدانند تا هرگز با این مشکل مواجه نشوند. در این بخش نکات مربوط به شست‌وشوی لباس های کتان را آورده ایم تا این لباس ها پس از شست وشو بور نشوند و فرم اولیه خود را حفظ کنند.
جلوگیری از بور شدن و تغییر رنگ لباس‌های کتان:
نحوه شست‌وشو در بور شدن و تغییر رنگ لباس‌های تیره کتان تأثیر فراوان دارد؛ بنابراین در شست‌وشوی این لباس‌ها دقت کنید.
از آب سرد استفاده کنید:
ماشین لباس‌شویی بهترین و راحت‌ترین راه برای شستن لباس‌های کتان شماست. لباس‌های تیره کتان را همیشه با آب سرد بشویید، زیرا آب داغ باعث پخش شدن رنگ لباس و تغییر رنگ و بور شدن آن می‌شود. برای شستن لباس‌های روشن می‌توانید از آب گرم استفاده کنید.
زمان شست‌وشو را کوتاه‌تر کنید:
اگر لباس‌های کتان خود را زیاد می‌شویید، برای جلوگیری از بور شدن آنها زمان شست‌وشو را کوتاه‌تر کنید، زیرا هر چقدر که زمان ماندن لباس در ماشین لباس‌شویی کوتاه‌تر باشد، رنگدانه‌ها شانس کمتری برای خروج از پارچه خواهند داشت.
برچسب روی لباس را مطالعه کنید:
قبل از شست‌وشوی هر لباسی برچسب روی لباس را مطالعه کنید تا با نحوه شست‌وشوی آن آشنا شوید.؛زمانی که برچسب لباس کتان را مطالعه کنید با علامت‌های اختصاری که روی آن درج شده است، می‌توانید به دمای آب و مدت زمان شست‌وشو به راحتی پی ببرید.
لباس را پشت و رو بشویید:
یکی از ترفندهای شست‌وشوی لباس برای جلوگیری از بور شدن و تغییر رنگ آن پشت و رو کردن لباس و سپس شستن آن است؛ این کار کمک می‌کند تا سطح رویی لباس‌ها در تماس با هم رنگدانه‌های خود را از دست نداده و بور نشوند. قبل از انداختن لباس کتان تیره خود در ماشین آن را پشت و رو کرده و دکمه یا زیپ آن را ببندید.
از مایع لباس‌شویی به‌جای پودر استفاده کنید:
برای شست‌وشوی هرگونه پوشاک کتان از مایع لباس‌شویی به‌جای پودر استفاده کنید؛ اگر لباستان مشکی است از مشکین شوی و در غیر این صورت از مایع لباس‌شویی مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید. شوینده‌های مخصوص شست‌وشوی لباس‌های تیره به کمتر خارج شدن رنگدانه کمک می‌کنند تا لباس دیرتر بور و کمرنگ شود. اگر لباس کتان شما لکه‌دار شده است، قبل از شستن از لکه‌بر مخصوص البسه استفاده کنید.
در خشک کردن لباس دقت کنید:
برای خشک کردن این نوع لباس، برچسب داخل لباس را بخوانید یا از دور کُند ماشین لباس‌شویی استفاده کنید تا لباستان آب نرود یا رنگ آن کِدر و بور نشود. اگر برای خشک کردن از دور تند خشک کن استفاده کنید، لباس‌ها بور می‌شوند، زیرا گرما دشمن لباس‌های تیره است. این لباس‌ها را آویزان کنید یا روی سطحی پهن کنید تا به صورت طبیعی خشک شوند، ولی هرگز لباس‌ها را زیر نور مستقیم خورشید خشک نکنید.
لباس‌های مشکی و تیره کتان را با هم بشویید:
لباس‌های تیره کتان را همراه با بقیه لباس‌های داخل ماشین لباس‌شویی نیندازید و جدا بشویید؛ این کار سبب می‌شود اگر لباس رنگ مشکی خود را پس داد مقداری از رنگ آن باز جذب خود لباس شود؛ نه اینکه جذب لباس‌های رنگی گردد.
لباس‌هایتان را کمتر بشویید:
برخی از افراد لباس‌های خود را بیش از حد می‌شویند؛ این افراد بعد از تن کردن لباس آنها را می‌شویند؛ حتی اگر زمان کمی لباس را به تن نمایند و یا لباسشان کثیف نشده باشد. شستن بیش از حد لباس‌های کتان تیره سبب بور شدن و تغییر رنگشان می‌شود؛ از بین رفتن رنگدانه‌های مشکی در هر شست‌وشو اجتناب‌ناپذیر است پس برای جلوگیری از بور شدن لباس‌های کتان خود را تنها زمانی که واقعاً نیاز به شست‌وشو دارند، بشویید. برای جلوگیری از شستن کل لباس اگر لکه‌ای روی لباس ایجاد شد، برای رفع لکه از لکه‌گیر استفاده نمایید.
از مواد طبیعی استفاده کنید:
در شست‌وشوی لباس‌های کتان مشکی و تیره می‌توانید از مواد طبیعی مانند نمک و سرکه استفاده کنید؛ نمک به خارج نشدن رنگدانه‌ها بسیار کمک می‌کند، پس روی لباس‌هایی که برای بار اول می‌شویید مقداری نمک بریزید. می‌توانید برای نرم‌تر شدن لباس‌ها و تثبیت رنگشان روی آنها بدون نگرانی از بوی سرکه، مقداری سرکه ریخته و لباس‌ها را بشویید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی