[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

مهرماه کاهش خون داریم ، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
مدیرکل انتقال خون فارس گفت: از ساعت 18 تا 22 و 30 دقیقه روزهای 14 و 15 شهریور، اتوبوس شب در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) استقرار خواهد یافت و اهداکنندگان می‌توانند در این ساعات به این اتوبوس جهت اهدای خون مراجعه کنند.
اهدای خون یک زنجیره مستمر است که نباید قطع شود؛ زیرا مدت‌زمان نگهداری از ذخایر و فرآورده‌های خونی محدود است و همواره به اهدای خون در جامعه نیاز داریم.
این نیاز مبرم در استان پهناوری همچون فارس که یک استان گسترده و پهناور و در عین حال مهاجرپذیر و بیمارپذیر است، حائز اهمیت ویژه می‌باشد؛ چون این بیماران از سایر استان‌ها برای انجام عمل‌های جراحی مختلفی از جمله پیوند اعضای بدن، جراحی قلب، درمان سرطان و... به فارس به عنوان قطب پزشکی جنوب کشور می‌آیند و تمامی این جراحی‌ها به خون و فرآورده‌های خونی نیاز خواهند داشت.
همچنین فارس در خصوص حوادث جاده‌ای هم مقام اول کشور را دارد و وقوع همین سوانح نیز نیاز به خون را افزایش می‌دهد. همچنین فارس مقام چهارم کشور در خصوص بیماری تالاسمی را دارد و همه این موارد گویای این واقعیت است که همواره به اهدای خون نیاز مبرم داریم.
به گفته دکتر مجید اکبرزاده مدیرکل انتقال خون فارس، پیری جمعیت و شیوع گسترده بیماری‌های مزمن در سال‌های آتی، توسعه تخت‌های درمانی و اتاق‌های عمل جراحی در سال‌های گذشته و پروژه‌های تعریف شده مگا هاسپیتال‌های فارس به ویژه در شیراز، توسعه توریسم درمانی و... زنگ خطری در استان است که باید از اکنون به توسعه و تقویت زیرساخت‌های انتقال خون در فارس همگام با توسعه این موارد بپردازیم؛ وگرنه در آینده نه چندان دور در تأمین خون و فرآورده‌های خونی دچار مشکل خواهیم شد.
وی همچنین پیش از این بر این مطلب تأکید کرده بود که ایامی مانند نوروز، ماه مبارک رمضان، روزهای گرم‌تر سال، نیمه شهریور تا اوایل مهر به عنوان فصل بازگشایی مدارس و مشغله والدین، فصول سردتر سال و نیمه دوم اسفند، تاریخ‌های بحرانی در زمینه اهدای خون هستند؛ زیرا در این ایام میزان مصرف خون با شمار اهداکنندگان کمتر همخوانی ندارد.
اکنون هم که در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و مشغله خانواده‌ها شاید کمتر اجازه دهد که به مراکز ثابت اهدای خون و پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند، انتقال خون فارس تدبیری اندیشیده است تا اهدای خون با راه‌اندازی مراکز سیار و اتوبوس‌های شب ممکن شود.
مدیرکل انتقال خون فارس در این خصوص به خبرنگار ما می‌گوید: از 11 تا 16 شهریورماه جاری با هدف راه‌اندازی مراکز سیار اهدای خون در استان اقداماتی به انجام رسانده‌ایم؛ بدین ترتیب تیم سیار خون‌گیری در شهرستان سپیدان مستقر شد و اتوبوس سیار خون‌گیری هم در شهرداری منطقه یک شیراز استقرار یافت.
مجید اکبرزاده ادامه می‌دهد: 12 شهریور در سعادت‌شهر، تیم سیار و در شهرداری منطقه 7 اتوبوس سیار برای اهدای خون در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به برنامه 13 شهریور هم اعلام کرد: اعزام تیم سیار خون‌گیری در حاجی‌آباد نقش رستم و اتوبوس خون‌گیری در کارخانه پشم شیشه از این برنامه‌ها بود.
اکبرزاده می‌افزاید: تیم سیار در پشتیبانی منطقه 2 شیراز و اتوبوس خون‌گیری در محل اداره کل راه و شهرسازی در خیابان ستارخان شیراز در روز سه‌شنبه 14 شهریورماه مستقر هستند که از ساعت 8 و 13 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه پذیرای اهداکنندگان خون می‌باشند؛ همچنین از ساعت 18 تا 22 و 30 دقیقه روزهای 14 و 15 شهریور، اتوبوس شب در جوار حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) استقرار خواهد یافت و اهداکنندگان می‌توانند در این ساعات به این اتوبوس جهت اهدای خون مراجعه 
کنند.
مدیرکل انتقال خون فارس از برنامه‌های 15 شهریور هم بدین صورت خبر می‌دهد که شامل استقرار تیم سیار در امامزاده شاه شهیدان در شهرستان فسا خواهد بود و 16 شهریور نیز اتوبوس خون‌گیری در مسجد حاج غنی شیراز (واقع در دروازه اصفهان و در مجاورت بازار وکیل) از ساعت 7 و 20 دقیقه تا 12 و 30 دقیقه مستقر خواهد بود.
به گفته مدیرکل انتقال خون فارس، همچنین مقرر شده است تا تیم سیار خون‌گیری در مجتمع خلیج فارس (روبه‌روی شهرک گلستان) در پنجشنبه همین هفته ( 16 شهریور) از ساعت 16 تا 20 مستقر شود. دکتر اکبرزاده در این خصوص هم می‌گوید که اجرای این برنامه سال گذشته در این مجتمع نتایج خوبی در پی داشت و پرسنل این مجتمع هم در کنار مردم به اهدای خون پرداختند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی