[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

حیات ما به این سیب‌زمینی وابسته‌ است!، روزنامه شیراز نوین

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان یک ابر پانژنوم سیب‌زمینی برای شناسایی ویژگی های سیب‌زمینی‌های انعطاف‌پذیرتر و مغذی‌تر ایجاد کرده اند. این پایگاه داده ژنتیکی گسترده می‌تواند به توسعه سیب‌زمینی‌های مقاوم در برابر بیماری و سازگار با آب و هوا و به امنیت غذایی جهانی کمک کند.
محققان توالی‌های ژنومی تقریباً 300 نوع سیب‌زمینی و گونه‌های وحشی مانند آنها را جمع‌آوری کرده‌اند تا محصولاتی تولید کنند که مغذی‌تر، مقاوم‌تر در برابر بیماری‌ها و مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی باشد.
از آنجایی که گرمایش جهانی به طور فزاینده‌ای ثبات منابع غذایی در سراسر جهان را تهدید می‌کند، محققان دانشگاه مک گیل در حال بررسی روش‌هایی برای افزایش انعطاف‌پذیری و ارزش غذایی سیب‌زمینی هستند؛این تیم به رهبری پروفسور مارتینا استرومویک، یک ابر پانژنوم سیب‌زمینی را برای شناسایی ویژگی‌های ژنتیکی که می‌تواند راه را برای نسل بعدی ابرسیب‌زمینی‌ها هموار کند، توسعه داده است.
پروفسور استرومویک که با محققانی در سراسر کانادا، ایالات متحده و پرو همکاری داشت، می‌گوید: پانژنوم فوق‌العاده ما در تنوع ژنتیکی سیب‌زمینی مشخص می کند که چه نوع ویژگی‌های ژنتیکی می‌تواند به طور بالقوه به بهتر کردن محصولات امروزی کمک کند که در نهایت بتوان این ویژگی‌ها را توسعه داد. او می‌افزاید: 60 گونه سیب‌زمینی، گسترده‌ترین مجموعه داده‌های توالی ژنوم برای سیب‌زمینی و خویشاوندان آن تا به امروز است؛
ژنوم مجموعه کاملی از دستورالعمل های ژنتیکی یک موجود زنده است که به‌عنوان توالی DNA شناخته می‌شود، در حالی که هدف پانژنوم گرفتن تنوع ژنتیکی کامل در یک گونه است و یک ابر پانژنوم همچنین شامل چندین گونه ژنتیکی است.
سیب‌زمینی یک منبع غذایی اصلی برای بسیاری از مردم در سراسر جهان است و همچنین پس از برنج و گندم از نظر مصرف انسانی، یکی از مهم‌ترین محصولات غذایی در سطح جهان به شمار می‌رود. پروفسور استرومویک می‌گوید: گونه‌های سیب‌زمینی وحشی می‌توانند چیزهای زیادی در مورد اینکه چه ویژگی‌های ژنتیکی برای سازگاری با تغییرات آب و هوا و آب و هوای شدید، افزایش کیفیت تغذیه‌ای و بهبود امنیت غذایی حیاتی هستند، به ما بیاموزند.
برای ساخت پانژنوم سیب‌زمینی، محققان از ابررایانه‌ها برای خرد کردن داده‌های بانک‌های اطلاعات عمومی از جمله بانک‌های ژن در کانادا، ایالات متحده و پرو استفاده کردند. به گفته محققان، پانژنوم را می‌توان برای پاسخ به بسیاری از سؤالات در مورد تکامل این محصول مهم که تقریباً 10 هزار سال پیش توسط مردم بومی در کوه های جنوب پرو اهلی شد، مورد استفاده قرار داد. 
همچنین می‌توان از آن برای کمک به شناسایی ژن‌های خاص برای ایجاد یک ابرسیب‌زمینی با استفاده از اصلاح سنتی یا فناوری ویرایش ژن استفاده کرد.
پروفسور استرومویک می‌گوید: دانشمندان امیدوارند چیزی بسازند که بتواند در برابر انواع مختلف بیماری‌ها دفاع کرده و بهتر در برابر آب و هوای شدید مانند باران زیاد، یخبندان یا خشکسالی مقاومت کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی