[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

حضور بانوان = آشتی همگانی با استادیوم‌ها ، روزنامه شیراز نوین

نگاه حسرت‌بار دو زن که راهی به سکوهای حافظیه نیافته‌اند و از راهروی ورزشگاه و پشت فنس‌ها نظاره‌گر دیدار تیم شهرشان هستند، تصویری است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و مخاطب را به فکر و ناراحتی فرو می‌برد.
بگذریم که در طول سالیان گذشته، اجحاف بزرگی در حق بخش عظیمی از جامعه صورت گرفت و راه نیافتن بانوان به استادیوم، از تمامی جوانب اثرات منفی و زیان‌باری داشت؛ اما حالا که مجوز حضور این قشر در ورزشگاه صادر شده، چرا همچنان شاهد سخت‌گیری و جلوگیری هستیم؟
زنان و دختران ایرانی سال‌هاست که از تماشای مهیج‌ترین مسابقات ورزشی و در رأس آنها فوتبال، محروم شده‌اند و حالا که فوتبالمان هم از کیفیت چندانی برخوردار نیست، باز هم باید پشت در بمانند تا کِی زیرساخت‌های لازم فراهم شود، بهانه‌های عده‌ای به پایان برسد و آخرین تلاش‌هایشان برای جلوگیری از این حق مسلم راه به جایی نبرد و در ورزشگاه به روی بانوان جامعه ما باز شود.
همان‌طور که در دهه‌های گذشته بارها اشاره شده است، حضور بانوان در ورزشگاه نه تنها منجر به بداخلاقی نخواهد شد، بلکه تجربه ثابت کرده که فضای ورزشگاه‌ها با حضور زنان و دختران، برای مردان ایرانی به مکانی امن تبدیل می‌شود. در دهه‌های اخیر، برخی بازی‌های رشته‌های سالنی مثل فوتسال، بسکتبال و والیبال، با حضور زنان و دختران برگزار شده و هرگز اتفاقی که با اخلاقیات جامعه ما به لحاظ شرعی یا عرفی در تضاد باشد، مشاهده نشده؛ در صورتی که در مسابقات فوتبال که عمدتاً بدون حضور زنان برگزار شده، شاهد بی‌اخلاقی‌ها و رفتارهای خشونت‌بار زیادی بوده‌ایم. 
علاوه بر این، حضور زنان در استادیوم که به خودی خود، میانگین حضور تماشاگران در بازی‌ها را افزایش می‌دهد، باعث آشتی دوباره خیلی از مردان با ورزشگاه هم خواهد شد. آنهایی که دقیقاً به دلیل اجحاف در حق زنان، در این سال‌ها از ورزشگاه‌ها قهر کرده‌اند، بازخواهند گشت و می‌توانیم دوباره شاهد ورزشگاه‌های مملو از جمعیت در نقاط مختلف کشورمان باشیم.
حالا که فشار فیفا روی فدراسیون فوتبال، باعث بازگشایی برخی استادیوم‌ها به روی بانوان شده، بهتر است که مسئولان استانی و شهرستانی نیز محدودیت‌ها را کاهش داده و به همان میزان، زیرساخت‌ها را افزایش و بهبود دهند تا زمینه برای حضور مطلوب زنان و مردان در کنار یکدیگر در استادیوم‌ها فراهم شود. ورزشگاهی مثل حافظیه، هنوز از امکانات کافی برای میزبانی مطلوب برخوردار نیست، اما می‌تواند با همین امکانات موجود نیز، پذیرای تعداد محدودی از بانوان در مسابقات لیگ یک باشد. این دیگر وظیفه اداره کل ورزش و جوانان استان و همچنین هیئت‌های فوتبال است که زمینه را تا حد امکان برای حضور هرچه سریع‌تر بانوان در این ورزشگاه فراهم کنند.
بی‌شک هر مسئولی در این زمینه تلاش بیشتری از خود نشان دهد، می‌تواند نامی نیک از خود به جای گذاشته و به نوعی تاریخ‌ساز شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی