[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

توپی که اضطراب را تا ۷۵ درصد کاهش می‌دهد!، روزنامه شیراز نوین

پژوهشگران می‌گویند آزمایش‌ها نشان می‌دهد یک توپ آرامش‌بخش هوشمند با تغییر شکل می‌تواند اضطراب را تا ۷۵ درصد کاهش دهد.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از اس ای، بر اساس یک مطالعه جدید، یک توپ آرامش‌بخش هوشمند که برای کمک به تنظیم تنفس طراحی شده است، می‌تواند به کاهش قابل توجه اضطراب کمک کند؛ این توپ تغییر شکل‌دهنده یک «وسیله فیزیکی برای حمایت از تندرستی»(PAWS) نامیده می‌شود و اختراع الکسز فارال(Alexz Farrall) دانشمند رایانه از دانشگاه بث(Bath) در بریتانیا است.
هنگامی که کاربران نفس خود را دم و بازدم می‌کنند، این توپ هم‌زمان منبسط و منقبض می‌شود و به نگه‌دارنده آن بازنمایی ملموسی از تنفس کاربر ارائه می‌کند تا به تمرکز ذهن و تنظیم احساسات وی کمک کند. فارال می‌گوید: این توپ با شکل فیزیکی دادن به تنفس، خودآگاهی و تعامل را افزایش می‌دهد و نتایج مثبت سلامت روان را تقویت می‌کند. این یک تجربه شخصی و جذاب است و برای همه قابل دسترسی است. تمرینات تنفسی مدت‌هاست که برای مدیریت اضطراب و ارتقای سلامت روانی استفاده می‌شوند و اغلب در درمان‌هایی مانند رفتار درمانی شناختی(CBT) و رفتار درمانی دیالکتیکی(DBT) مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال، این جلسات تنفس آگاهانه همیشه آن‌طور که باید موفق نیستند. شرکت‌کنندگان اغلب متوجه می‌شوند که وقتی باید روی تنفس تمرکز کنند، ذهنشان سرگردان است و افکارشان به سمت مسائل ناخواسته می‌رود. پژوهشگران در آزمایش‌هایی که شامل ۵۸ داوطلب بود، مزایایی را از شکل دادن به تنفس و احساس کردن آن به صورت فیزیکی در هنگام ترکیب استفاده از توپ با یک آهنگ از یک برنامه مدیتیشن گزارش کردند. گروه پژوهشی دانشگاه بث به طور متوسط ۷۵ درصد کاهش اضطراب را در بین شرکت‌کنندگان، با افزایش ۵۶ درصدی در محافظت در برابر افکار نگران کننده مشاهده کرد. در مقایسه، کسانی که بدون استفاده از توپ فقط به آهنگ گوش می‌دادند، به طور متوسط ۳۱ درصد کاهش اضطراب را تجربه می‌کردند که نشان می‌دهد وجود و استفاده از این توپ مطمئناً کمک‌کننده است. یکی دیگر از یافته‌های امیدوارکننده این بود که افرادی که از توپ در کنار آهنگ مدیتیشن استفاده می‌کردند، تغییرات ضربان قلبشان به ‌طور قابل‌توجهی بالاتر بود؛ معیاری که نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری بهتر در برابر استرس و تنظیم بهتر عاطفی است. در حال حاضر PAWS با سینه کاربر ارتباط برقرار می‌کند و راه‌اندازی آن نسبتاً فنی و پیچیده است، زیرا تنفس‌ها باید نظارت شوند و توپ به آن واکنش نشان می‌دهد. در آینده اگر بتوان این دستگاه را ساده کرد، ممکن است هر کسی بتواند در خانه خود از آن استفاده کند.
فارال می‌گوید: ما می‌دانیم که افسردگی و اضطراب مشکلات فزاینده‌ای هستند، به طوری که از هر ۱۰ نفر ۳ یا ۴ نفر در حال حاضر سطوح بالایی از اضطراب را گزارش می‌کنند. با سیستم PAWS ممکن است به ‌زودی راه دیگری برای کمک به درمان و مدیریت این مشکل ناتوان‌کننده سلامت روان داشته باشیم.
وی افزود: من می‌خواهم این دستگاه یک کاتالیزور واقعی برای بهبود سلامت روان، نه تنها در محیط‌های بالینی، بلکه برای کاربران خانگی باشد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی