[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

وعده جدید: VAR از نیم‌فصل دوم!، روزنامه شیراز نوین

درحالی که سال‌هاست آمدن کمک داور ویدئویی(VAR) در فوتبال ایران  در پیچ و خم‌های اداری گیر کرده و لزوم استفاده از این فناوری از سوی سرپرست وزارت ورزش تأکید شده، پخش مسابقاتی در فوتبال لارستان فارس و استفاده از این سامانه بازتاب زیادی به دنبال داشت. به گزارش ایرنا، اعتراض زیاد بازیکنان، دست‌اندرکاران تیم‌ها و تماشاگران در مسابقات فوتبال برتر بر نحوه قضاوت داوران سال‌هاست که مطرح بوده؛ اکثر تیم‌ها چه بازنده و چه برنده نسبت به قضاوت‌ها اعتراض داشته‌اند و از این‌رو لزوم استفاده هرچه زودترکمک داور ویدئویی(VAR) در لیگ برتر فوتبال ایران بارها از سوی فیفا، کنفدراسیون آسیا تأکید شده است.
اخیراًهم برای لیگ قهرمانان آسیا که ایران می‌تواند میزبان باشد اعلام شده در صورتی که «وی ای آر» در ورزشگاه آزادی تهران و نقش جهان اصفهان راه‌اندازی شود، می‌توانند میزبان باشند در غیر این صورت، بازی در کشور دیگری که این فناوری داشته باشد، برگزار می‌شود.
*این تکنولوژی از چه زمانی کلید خورد؟
در سال ۲۰۱۶، هیئتی از فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) آزمایش‌هایی برای استفاده از بازبینی ویدئویی حین بازی فوتبال را تأیید کردکه در همین سال اتحادیه فوتبال استرالیا اعلام کرد در صورت موافقت به‌عنوان یکی از مشارکت‌کنندگان در آزمایش کمک‌داور ویدئویی داوطلب خواهد شد.
پس از آزمایش‌های متعدد در سال ۲۰۱۷، استرالیا در هفته ۲۶ لیگ خود بازی ۲تیم ملبورن سیتی و آدلاید یونایتد به‌عنوان اولین کشور در بالاترین سطح لیگ باشگاهی از کمک‌داور ویدیوئی استفاده کرد.
*تأیید فیفا؛ هدف کاهش اشتباهات انسانی
عاقبت در سال ۲۰۱۸، هیئت بین‌المللی فوتبال در نشست سالانه عمومی فیفا، استفاده از کمک‌داور ویدئویی را با هدف کاهش اشتباهات انسانی تأثیرگذار در نتیجه بازی با فلسفه تأثیر حداکثری، دخالت حداقلی به اتفاق آرا تصویب کرد.
*اتاق فرمان کمک‌داور ویدئویی
در این اتاق، کمک‌داور ویدئویی(VAR)، دستیار کمک‌داور ویدئویی(AVAR) و اپراتور بازپخش(RO) مستقر می‌شوند؛ اتاق فرمان می‌تواند در محل برگزاری مسابقه یا با فاصله از استادیوم مستقر شود. در زمانی که کمک‌داور ویدئویی مشغول بازبینی صحنه‌هاست، دستیار کمک‌داور ویدئویی اتفاق‌های بازی را دنبال خواهد کرد و تا پس از روی دادن حادثه یا رخداد دیگر کمک‌داور ویدئویی را مطلع کرده و آنها به داور وسط اعلام می‌کنند که برای بازیینی صحنه به اتاق فرمان بروند.
*کمک‌داور ویدئویی به داد فوتبال ایران رسید
به هنگام دیدار تیم‌های ایران و امارات در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داور استرالیایی، شجاع خلیل زاده، مدافع ایران را به دلیل خطا روی مهاجم تیم امارات با کارت قرمز از بازی اخراج کرد، اما داور ویدئویی به داد تیم ملی ایران رسید و پس از بازبینی صحنه مشخص شد که پیش از اینکه مدافع ایران خطا کند، مهاجم تیم امارات در آفساید قرار داشته است.
برخی از کارشناسان و علاقه‌مندان فوتبال بر این باور هستند که اگر این سیستم در فوتبال ایران راه‌اندازی شود دیگر حرف و حدیث‌ها درباره اینکه چه تیمی متضرر و یا منتفع می‌شود پایان می‌یاید و عدالت نیز در فوتبال برقرار و آن تیمی که شایسته است قهرمان می‌شود.
*لیگ‌های آسیا که «وی ای آر» استفاده می‌کنند
هم‌اینک در لیگ مختلف آسیا همچون تاجیکستان،‌ سوپر لیگ چین، ‌لیگ ستارگان قطر، ‌لیگ عربستان،‌ کی لیگ کره جنوبی، ‌لیگ امارات،‌ شرق آسیا سال‌هاست فوتبالشان از این سیستم استفاده می‌کند.
*در مسابقات فوتبال جام خور لارستان چه گذشت؟
۱۳ شهریورماه سال جاری بود که انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر استفاده نخستین بار در ایران و در شهرستان لارستان از کمک‌داور ویدئویی بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشت.
*این کمک‌داور ویدئویی با مورد نظر ما فرق می‌کند
به دنبال پخش آن ‌برخی نیز این حرکت را مورد تأیید قرار دادند، اما شماری هم از داوران و دست‌اندرکاران فدراسیون آن را رد کرده و یکی از آنها گفته است که این کمک‌داور ویدئویی با آن کمک‌داور مورد نظر ما فرق می‌کند و اصلاً کمک‌داور ویدئویی این نیست و آن است که ما می‌گوییم.
*نیاز راه‌اندازی این سیستم چیست؟
تعدادی دوربین و نصب در جاهای مختلف زمین فوتبال،‌ داوران مجهز به هدست(ارتباط صوتی داوران)، اتاق مخصوص برای بازبینی فیلم و چند داور آموزش‌دیده نیاز است تا بتوان اشباهات داوری که سهوی است را بازبینی کرد و نظر داد.
*استفاده از ۱۲ دوربین در مسابقات لارستان
رئیس هیئت فوتبال لارستان در این خصوص گفت:‌ در مسابقات فوتبال جام تلاش شهر خور لارستان از توابع استان فارس با استفاده از تحهیزاتی قابل‌توجه از کمک‌‌داور ویدئویی استفاده‌ شده است.
حسین طارمی زاده ادامه داد:‌ برای نخستین بار تعدادی از جوانان این شهرستان دور هم جمع شده و سیستم کمک‌داور ویدئویی(‌وی ای آر) را در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مسابقات فوتسال جام اتحاد مورد استفاده قرار دادند.
وی اضافه کرد: اما این‌بار در شهر خور لارستان با استفاده از ۱۲ دوربین حرفه‌ای و باکیفیت در مسابقات فوتبال زمین چمن بزرگ مورد بهره‌برداری قرار گرفت و با استقبال زیادی هم مواجه شد و توانسته کمک زیادی به تصمیم عادلانه‌تر توسط داوران و رضایتمندی تیم‌ها و هواداران را فراهم کند.
طارمی زاده تأکید کرد: هرچند این سیستم حرفه‌ای نیست، اما استفاده از ۱۲ دوربین معمولی در آن جواب داده و کاری ابتکاری است.
وی بیان کرد:‌ برای این سیستم و فیلم‌برداری هزینه‌ای معادل ۲ میلیارد ریال صرف شده‌ است که توسط خیرین شهر خور و شورای اسلامی شهر و شورای ورزشی این شهر پرداخت شده است که جای تقدیر دارد.
*رضایتمندی علاقه‌مندان به فوتبال
حسین صالحی، پیشکسوت فوتبال لارستان و عضو سابق شورای اسلامی شهر خور در این خصوص گفت:‌ این سیستم در تمام بازی‌های این جام استفاده می‌شود و تمام تیم‌ها و بازیکنان هم راضی هستند و با کیفیت خوبی که دارد مورد تشویق قرار گرفته؛ مقرر شد در مسابقات فوتبال شهرستان خنج هم مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد:‌ در این دوره از مسابقات ۱۶ تیم از جنوب فارس و هرمزگان با نام «جام تلاش» در حال برگزاری است.
*تلاش برای استفاده از «وی ای آر» در نیم‌فصل لیگ برتر
مسئول کمیته داوران فدراسیون فوتبال هم اعلام کرد: تلاش می‌کنیم تا از نیم‌فصل دوم لیگ برتر از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده کنیم.
خداداد افشاریان بیان کرد:‌ طبق آخرین اطلاعاتی که در این‌باره دارم، وزارت ورزش و جوانان به نتیجه رسید و طی چند روز آینده شرکت مربوطه را اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: بحث آموزش داوران کشور هم بود؛ در زمینه سخت‌افزاری ورزشگاه‌ها هم مواردی وجود داشت.
رئیس کمیته داوران تأکید کرد: تلاش می‌کنیم تا در نیم‌فصل دوم این سیستم را راه‌اندازی کنیم تا حلقه گمشده داوران پیدا شود و با آرامش به مسابقات برویم تا از مسابقات لذت ببریم.
افشاریان در مورد تأییدیه این سیستم تأکید کرد: با توجه به اینکه وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال پای کار هستند به نظر می‌رسد که این کار نهایی شود و در همین فصل جشن استفاده از VAR را داشته باشیم.
*استفاده از «وی ای آر» در لیگ قهرمان آسیا به میزبانی ایران
سرپرست وزارت ورزش و جوانان هم گفته است: قرار است کنفدراسیون فوتبال آسیا برای سه بازی پیش رو در لیگ قهرمانان آسیا تجهیزات VAR را در ۲ ورزشگاه آزادی و نقش جهان مستقر کند.
کیومرث هاشمی تأکید کرد: آخرین هماهنگی فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار شد برای ۳ بازی پیش رو خود ای اف سی VAR را به ایران بیاورد؛ واحد سیار و ۸ دوربین را قرار شده بیاورند و مستقر کنند. طی ۲ یا ۳ روز آینده طبق پیگیری‌های آقای تاج بناست که گروه فنی آنها به آزادی و نقش جهان بیایند تا بررسی فنی کنند.
*حمایت دولت 
وی افزود: مردم ما فوتبال را دوست دارند و در یکی از موضوعاتی که در دولت سیزدهم پیگیری کردیم قرار شد از محل بانک مرکزی اعتبارات ارزی به فدراسیون فوتبال و ۲.۷ میلیون یورو برای موضوع VAR کمک شود.
*دغدغه مردم بر طرف شود
هاشمی اظهار کرد:‌ رئیس بانک مرکزی با مسئولان فدراسیون فوتبال مذاکره داشته و قرار است فدراسیون فوتبال هفت استادیوم کشور را به کمک‌داور ویدئویی مجهز کند؛ از آقای تاج می‌خواهم دغدغه مردم را در این زمینه برطرف کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی