[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

پایان بافت‌های ناکارآمد، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
مدیرکل راه و شهرسازی فارس از مدیران محلی شهرستان‌ها خواست تا برای سامان‌دهی بافت فرسوده وقت بگذارند و اهتمام ویژه‌ای نسبت به این بافت داشته باشند تا شاهد تغییراتی شگرف در این حوزه باشیم. بر همین اساس برای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری بر اساس قانون بسته‌های تشویقی پیش‌بینی شده که مهم‌ترین مورد مطرح شده در این بسته‌ها که در دست پیگیری قرار دارد، تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی است. او خاطرنشان کرد: از فرمانداران به عنوان رؤسای ستاد بازآفرینی شهری پایدار و شهرداران در شهرهای استان به ویژه شهرهای هدف، انتظار داریم اهتمام ویژه به تشکیل جلسات منظم ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها داشته باشند و شرایط را برای استفاده از ظرفیت بسته‌های تشویقی در جهت افزایش نوسازی در بافت‌های فرسوده فراهم کنند.
دکتر محمودرضا طالبان در ادامه گفت: بسته‌های تشویقی که مهرماه سال گذشته از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به تصویب رسیده، فرصت مناسبی را برای نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم آورده است. وی یکی از اهداف راهبردی دولت مردمی سیزدهم را اهتمام و توجه ویژه به بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری دانست و افزود: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در این زمینه اقداماتی درخور شأن استان فارس و کلان‌شهر شیراز انجام شود. وی ادامه داد: بر همین اساس برای بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری بر اساس قانون بسته‌های تشویقی پیش‌بینی شده که مهم‌ترین مورد مطرح شده در این بسته‌ها که در دست پیگیری قرار دارد، تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی است.مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: اگر بحث تسهیلات مذکور به سرانجام برسد، شاهد تحولاتی شگرف و قابل توجه در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خواهیم بود. طالبان افزود: ستاد استانی بارآفرینی شهری با مدیریت استاندار مردمی استان و اداره کل راه و شهرسازی در این راستا سیاست‌گذاری خواهند کرد، اما کار اصلی و اجرایی می‌بایست در سطح شهرستان‌ها برنامه‌ریزی و انجام شود.
وی اظهار کرد: انتظار است که فرمانداران به عنوان رؤسای ستاد بازآفرینی شهری پایدار و شهرداران در شهرهای استان به ویژه شهرهای هدف، اهتمام ویژه به تشکیل جلسات منظم ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها داشته باشند و شرایط را برای استفاده از ظرفیت بسته‌های تشویقی در جهت افزایش نوسازی در بافت‌های فرسوده فراهم کنند.
مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: همچنین از مدیران محلی شهرستان‌ها نیز انتظار داریم که برای بافت فرسوده وقت بگذارند و اهتمام ویژه‌ای نسبت به این بافت داشته باشند تا شاهد تغییراتی شگرف در این حوزه باشیم.
طالبان در خصوص بسته‌های تشویقی بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور گفت: این بسته‌ها شامل اعطای حداکثر 2 طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، کاهش ضریب تأمین پارکینگ مورد نیاز به 75 درصد برای هر واحد، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، امکان تخصیص 20 درصد فضای باز به منظور بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز و امکان صدور پروانه ساختمانی در پلاک‌های با مساحت کمتر از 70 متر که امکان تجمیع ندارند، می‌شود. او افزود: از دیگر بسته‌های تشویقی مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌توان به امکان احداث حداکثر یک در اضافه در جهت تأمین حداکثری پارکینگ، تسریع در بررسی درخواست‌های متقاضیان در بررسی پروانه‌های ساختمانی و پیگیری تأمین پارکینگ‌های محله‌ای پیشنهادی برای جبران کسری پارکینگ واحدهای مسکونی پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج اشاره کرد. وی در تشریح بسته‌های تشویقی برای اساس مصوبه استانی نیز گفت: این بسته‌ها نیز شامل امکان تخفیف 50 درصدی خدمات مهندسی، تقسیط حق بیمه ساختمانی سهم کارفرمایی در بافت‌های ناکارآمد و فرسوده شهری، تخفیف 50 تا 100 درصدی عوارض ساختمانی، امکان تخفیف و تقسیط انشعابات توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و در صورت لزوم اهتمام و مساعدت ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی