[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

راه‌های کاهش اضافه وزن، روزنامه شیراز نوین

متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص اضافه‌وزن و راه‌های کاهش آن، نکاتی را متذکر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رضایی در پاسخ به این سؤال که چه ورزشی برای کاهش وزن مناسب است، گفت: یکی از ورزش‌های مناسب برای کاهش وزن، ورزش هوازی(ایروبیک) است؛ ورزشی که بتواند سرعت ضربان قلب و تنفس را افزایش دهد تا منجر به افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شود.
وی ادامه داد: یک فرد نرمال ۶۰ کیلوگرمی به حدود ۱۴۰۰ کالری انرژی پایه در حالت استراحت و خواب نیاز دارد(بدن ما هر دقیقه به یک کالری انرژی پایه نیاز دارد) تا توانایی کار کردن سیستم‌های مختلف بدن از جمله سیستم تنفسی، قلبی عروقی، گوارشی و…، امکان‌پذیر شود. انرژی روزانه همین فرد وقتی با فعالیت همراه شود به روزانه حدود ۲۵۰۰ کالری خواهد رسید.
رضایی تأکید کرد: کاهش وزن باید آهسته و پیوسته باشد، زیرا در صورت کاهش وزن شدید و یک‌باره، افراد با بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا، یبوست و…، روبه‌رو خواهند شد. همچنین در کنار رژیم غذایی که با کاهش دریافت کالری همراه باشد باید با انجام ورزش مناسب، مصرف کالری را بالا ببریم. فرهنگ شرقی یکی از راه‌های کاهش وزن را اضافه کردن ادویه‌جات(زردچوبه، فلفل‌سیاه، فلفل قرمز، زنجبیل و…) به غذا می‌داند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: ورزش ساده‌ای مانند پیلاتس در هر دقیقه ۳ کیلوکالری انرژی می‌سوزاند و در ورزش‌های استقامتی مانند دوچرخه‌سواری این میزان به ۸ کیلو کالری انرژی می‌رسد.
وی افزود: قبل از تصمیم به گرفتن رژیم غذایی باید از کالری موجود در مواد غذایی آگاهی داشته باشیم؛ به طور مثال، هر یک گرم قند و پروتئین ۴ کیلو کالری انرژی و هر یک گرم روغن ۹ کیلو کالری انرژی دارد، در هنگام فعالیت ورزشی دست کم هر دقیقه ۳ کیلوکالری انرژی می‌سوزد و با ادامه ورزش این میزان کالری سوزی بالاتر می‌رود.
رضایی تأکید کرد: هنگام انجام ورزش‌های هوازی، تنفس عمیق را فراموش نکنید، بهترین ورزش تنفس عمیق است. او حتی به افرادی که توانایی راه رفتن ندارند هم توصیه کرد: با انجام تنفس عمیق، ورزش کنید و کالری بسوزانید؛ در سیکل کرپس با تنفس عمیق، قندها و چربی‌ها به خوبی می‌سوزند؛ ورزش مناسب سیکل کرپس را فعال می‌کند و به آهستگی باعث سوخت چربی می‌شود.
وی از پیاده‌روی به‌عنوان یک ورزش همگانی قابل دسترس برای همه افراد نام برد و متذکر شد: با انجام تنفس عمیق در حین پیاده‌روی به افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن خود کمک کنید.
این متخصص تغذیه افزود: یکی دیگر از مزیت‌های ورزش این است که باعث ترشح ماده‌ای به نام اندورفین در بدن می‌شود که با کاهش درد در بدن همراه است.
وی در پاسخ به این سؤال که چه کنیم تا کمتر غذا بخوریم، گفت: در صورت غذا خوردن در محیط گرم و همچنین استفاده از غذاهای نسبتاً سخت جویدنی و پر فیبر، زودتر سیر می‌شوید و در نتیجه کمتر غذا می‌خورید.
رضایی ادامه داد: خوردن غذاهای چرب، نرم، شور و کارخانه‌ای که با بلع راحتی خورده می‌شوند، یکی از دلایل چاقی به شمار می‌روند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی