[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۸۶۸
  • دوره جدید

برخی نکات درباره کم‌شنوایی دانش‌آموزان، روزنامه شیراز نوین

گرچه ارزیابی شنوایی نوزادان، خیلی سریع وجود یا عدم وجود کم‌شنوایی را در آنان نشان می‌دهد، اما برخی از کودکان چندین ماه یا چندین سال بعد دچار کم‌شنوایی می‌شوند. در این موارد، معمولاً والدین، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها یا مربیان مهدکودک نخستین افرادی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند. به عنوان مثال در سال نخست زندگی کودک، توجه کنید آیا کودک شما به اصوات بلند عکس‌العمل نشان می‌دهد، صداها را تقلید می‌کند و به اسم خود پاسخ می‌دهد یا خیر؟ در ۲سالگی ببینید آیا کودک شما با صدای خودش بازی می‌کند، واژه‌های ساده را تقلید می‌کند و از بازی‌هایی چون دالی بازی و بنشین پاشو لذت می‌برد یا خیر؟ آیا برای صحبت کردن و خواستن اشیا از جملات دو کلمه‌ای استفاده می کند؟ در سه سالگی توجه کنید آیا «الآن، نه» و «بیشتر نه» را می فهمد و دستورات ساده را اجرا می‌کند؟  اگر به هر دلیلی تصور می کنید کودکتان خوب نمی شنود، با پزشک موضوع را مطرح کنید. 
اگر فرزندم دچار کم‌شنوایی باشد، چگونه ممکن است شنوایی‌اش بهتر شود؟
راهکارها و وسایل کمک شنوایی بسیاری برای کودکان سخت شنوا مفیداند. یک شنوایی شناس می‌تواند شما را راهنمایی کند کدام یک برای فرزندتان سودمند است. سمعک وسیله‌ای است که صداها را بلندتر می‌کند. سمعک را پشت گوش یا داخل آن می‌گذارند و شکل‌ها و اندازه‌های متفاوتی دارد. سمعک را می‌توان برای کم‌شنوایی- متوسط تا شدید- استفاده کرد. شنوایی‌شناس، مناسب‌ترین سمعک را برای کم‌شنوایی کودک شما تجویز می کند. سمعک وسیله گران قیمتی است، بنابراین ممکن است مدتی آن را امتحان کنید. همچنین ممکن است بیمه بخشی از هزینه آن را تقبل کند.
کاشت حلزون سه قسمت دارد: بخشی که روی سر (پشت گوش) قرار می‌گیرد، یک پردازشگر گفتار که در یک جیب قرار گرفته یا روی کمربندی بسته می‌شود و یک گیرنده که زیر پوست پشت یکی از گوش‌ها قرار داده می شود.همه کودکان کم شنوا نباید کاشت حلزون دریافت کنند. این وسیله برای کودکان کم شنوای عمیق است که سمعک برایشان سودمند نیست. تشخیص این امر با پزشکان و شنوایی شناسان است. با بالا رفتن سن کودک، بسیاری از دیگر وسایل برای کمک به شنوایی آنان در دسترس است. بعضی از تجهیزات به کودکان کمک می کنند در کلاس درس بهتر بشنوند. برخی دیگر صحبت با تلفن یا تماشای تلویزیون را تسهیل می کنند؛ به عنوان مثال بعضی از وسایل، اصوات زمینه را کم کرده و به کودک کمک می کنند در یک اتاق شلوغ بهتر بشنوند. برخی دیگر آنان را در مکالمات دو نفره کمک می کنند. به روش های متفاوتی می توان به کودکان کم شنوا کمک کرد با دیگران ارتباط برقرار کنند و خواسته های خود را بیان کنند. مهم‌ترین موارد در ذیل فهرست شده اند. مورد انتخابی بستگی به این دارد که شما ترجیح دهید فرزندتان چگونه بیاموزد ارتباط برقرار کند. درباره همه این موارد آگهی کسب کنید و با کارشناسان مربوطه بحث و تبادل نظر کنید.
روش شفاهی/ شنیداری: ترکیبی از شنوایی، لب خوانی و تجهیزات کمک شنوایی نظیر سمعک و کاشت حلزون.
روش زبان اشاره.
گفتار نشانه دار.
روش ترکیبی (ارتباط کلی): استفاده از همه روش ها برای برقراری ارتباط.
کودکان ناشنوا یا سخت شنوا نیز مانند دیگر کودکان می توانند مهارت‌های اجتماعی، هیجانی و آموزشی از خود بروز دهند و در مدرسه بسیار موفق باشند. برای اطمینان از بروز این استعدادها، شما می توانید اقدامات مهمی انجام دهید. تحقیق کنید مدرسه فرزندتان چگونه کودکان کم شنوا را کمک می کند. می‌توانید با نظر خود یک برنامه آموزشی فردی برای کودک خود تهیه کنید. در پی برنامه های خارج از مدرسه نیز باشید که ممکن است فرزندتان را کمک کنند و با دیگر والدینی که با این موارد روبه رو هستند، صحبت کنید. به خاطر داشته باشید کودکان کم شنوا باید برنامه های مداخله زودرس را از تولد تا سال‌های ورود به مدرسه به طور کامل و مقتضی دریافت کنند. 
از کجا می توانم اطلاعات بیشتری دریافت کنم؟ 
درکشور ما دانشکده های توانبخشی (تهران، ایران و شهید بهشتی)، همچنین تمامی بیمارستان‌ها و مراکز دارای بخش های شنوایی شناسی، مراکز ناشنوایان باغچه بان (سازمان کودکان استثنایی) جهت ارائه اطلاعات بیشتر در این موارد در خدمت شما هستند. 
نسرین مرزبان،آموزگار شاغل در دبستان فیض یک، ناحیه یک شیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی