[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۶
  • دوره جدید

میزبان طرح افزایش مواد آلی خاک هستیم ، روزنامه شیراز نوین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: شهرستان کازرون به عنوان منطقه سه میزبان آموزش ضمن خدمت طرح افزایش مواد آلی خاک با اجرای طرح نفوذ دانش بود. به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، حمید رشیدی اظهار کرد: در این دوره ریاحی مدرس طرح افزایش مواد آلی سازمان میرشکاری از ترویج استان، شهرستان‌های کوه‌چنار، رستم، ممسنی، فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین، کارشناسان ترویج و زراعت و باغبانی و کشاورزان پیشرو و علاقه‌مند به اجرای طرح حضور داشتند.
وی در ادامه گفت: خاک‌های مناطق خشک و نیمه‌خشک فاقد مواد آلی و بسیار فقیر هستند و 60 درصد خاک‌های زیر کشت در ایران کمتر از یک درصد و بخش قابل‌توجهی ار آنها کمتر از نیم درصد است. بنابراین طرح افزایش مواد آلی و آموزش آن و راه‌حل‌های نوین و نوآورانه جهت افزایش تولید و بهره‌وری باید در تمامی قسمت‌های تولیدی شهرستان در دستور کار قرار گیرد.
اکبر ریاحی مجری طرح افزایش ماده آلی خاک در استان بیان کرد: مواد آلی کلید حاصلخیزی و قلب کشاورزی پایدار می‌باشد و مهم‌ترین عامل مؤثر در عملکرد و کیفیت مطلوب محصولات کشاورزی حاصلخیزی خاک است.
وی در ادامه تهیه کمپوست محلی را به صورت جامع و کامل توضیح داد و مزایای آن را تأمین مواد غذایی مورد نیاز گیاه برای درازمدت، اصلاح ساختمان خاک، تنظیم اسیدیته خاک، کمک به اصلاح خاک در محیط‌های شور، کاهش آفات و بیماری‌ها، مقاومت گیاه و ارزان بودن و ساده بودن فرایند تولید مطرح کرد. این مقام مسئول افزود: خاک مرغوب و حاصلخیز خاکی است که 2 تا 5 درصد ماده آلی داشته باشد و افزودن مواد آلی به خاک علاوه بر بهبود شرایط فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی، اثرات مثبتی را در امر تغذیه و افزایش حلالیت اکثر عناصر غذایی مورد نیاز گیاه دارد و مقدار مصرف کودهای شیمیایی را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد. رشیدی با بیان اینکه حدود 45 کشاورز و 20 بهره‌بردار در این دوره شرکت داشتند، اذعان کرد: در پایان دوره پس از قبولی در آزمون برای شرکت‌کنندگان گواهی صادر می‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی