[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

گام بلند بیمارستان کوثر برای درمان بیماران قلبی، روزنامه شیراز نوین

اشاره: فانوس امید دوباره از قله بیمارستان کوثر بر روح و جان بیماران تابید؛ پس از راه‌اندازی بخش سیکلوترون، نوسازی و توسعه بخش اورژانس و تجهیز بخش‌های مختلف بیمارستان با بهترین و مدرن‌ترین تجهیزات روز دنیا، اینک نوبت به ارائه خدمتی نوین برای درمان بیماران قلبی با نامنظمی ضربان(فیبریلاسیون دهلیزی) رسیده است.
در نظر داشته باشیم که خیل عظیمی از بیماران آنچنان در مهلکه مشکلات عدیده اقتصادی و بحران‌های اجتماعی گرفتار آمده‌اند که نمی‌توانند رنج سفر در اوج بیماری را تحمل کرده و برای برخورداری از خدمات درمانی مطلوب رخت سفر بربندند. 
به همین دلیل کلان‌شهر شیراز اگر داعیه‌دار پایتخت پزشکی ایران و خاورمیانه است باید طیف گسترده‌ای از خدمات را به بیماران ارائه کند. امروزه یکی از پرچم‌داران این رسالت بزرگ همانا بنیاد قلب فارس، بیمارستان کوثر، جامعه گرانقدر خیران و پزشکان گرانمایه‌ای هستند که با ایثارگری و جان‌فشانی مادی و معنوی در خط مقدم درمان بیماران تلاش می‌کنند.
یک عمر تلاش‌های خستگی‌ناپذیر استاد دکتر محمود تابنده در جلب اعتماد خیران و دعوت به همکاری بهترین پزشکان و کادر درمانی کشور سبب شده است تا بیمارستان کوثر به‌عنوان نگین انگشتری بر تارک مجتمع‌های درمانی خیرساز کشور بدرخشد و با وجود تنگناهای شدید و جان‌فرسای مالی، هر روز شاهد ارائه خدمت جدید بر پایه تکنولوژی‌های نوین جهانی باشیم. 
این در حالی است که تعرفه‌های بیمارستان کوثر شیراز هم قابل قیاس با مراکز خصوصی نیست و ریشه این ماندگاری و کار سترگ را می‌توان در پشتیبانی خیران و از خودگذشتگی‌های پزشکان ارجمند و کادر درمان سخت‌کوش یافت.
 پیشتازی بیمارستان کوثر در درمان بیمارن قلبی
راه‌اندازی دستگاه کرایوبالون ابلاسیون در بخش کت لب بیمارستان کوثر برای اولین بار در شیراز یک گام بزرگ و ارزنده برای درمان بیماران قلبی با نامنظمی ضربان(فیبریلاسیون دهلیزی) محسوب شده و پرچم شهر متمدن و فرهنگ‌مدار شیراز را در مجامع علمی جهان به اهتزاز در می‌آورد. 
در همین راستا معاونت فرهنگی و روابط عمومی بیمارستان کوثر با دکتر مهدی نعمتی به‌عنوان یکی از اساتید برجسته حوزه پزشکی که برای اولین بار عمل فوق تخصصی کرایو بالون ابلاسیون را در بخش کت لب بیمارستان کوثر شیراز با موفقیت به انجام رساند به گفت‌وگو نشسته است.
دکتر نعمتی به همراه تیمی توانمند و مجرب از متخصصان توانسته است با انجام عمل‌های کرایو بالون و کرایو ابلیشن، نور امیدی بر زندگی بیماران قلبی تابانده و در پرتو الطاف پروردگار متعال، نشاط و امید به زندگی را در جامعه تقویت سازند. مشروح این گفت‌وگوی تخصصی را در ادامه می خوانید:
 این پزشک مؤلف، راه‌اندازی دستگاه کرایوبالون ابلاسیون در بیمارستان قلب کوثر را حاصل تلاش‌های بنیاد قلب فارس، مدیریت بیمارستان کوثر، بخش تدارک و حمایت‌های بی‌دریغ خیران می‌داند.
 بهره‌مندی بیمارستان کوثر از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های درمانی
دکتر نعمتی پیرامون این موفقیت بزرگ در حوزه درمان بیماران قلبی گفت: کرایو بالون و کرایو ابلیشن روشی بسیار مدرن و جدید است؛ مبدأ این روش درمانی نوین، کشور کانادا و شهر مونترال بوده و در مدت کوتاهی توانسته راهکار جدیدی در درمان ریتم فیبریلاسیون دهلیزی(AF) ارائه کند.
وی با بیان اینکه استفاده از این روش نسبت به راهکارهای قبلی ارجحیت‌های قابل‌توجهی دارد، اظهار داشت: از جمله این ارجحیت‌ها می‌توان به سادگی، زمان کمتر،‌ تأثیر بهتر و عوارض کمتر اشاره کرد.
این متخصص بیماری‌های قلب و عروق در ادامه گفت: استفاده از روش کرایو بالون در همه بیماران مقدور نیست و بسته به وضعیت آناتومیک یا الکتریکی دهلیزها و یا ماهیت بیماری AF ممکن است درمان با کرایو بالون مقدور نباشد.
دکتر نعمتی در این زمینه با ارائه توضیحاتی تخصصی اظهار داشت: همانند ابلیشن‌های استاندارد، انجام کرایو بالون برای درمان AF نیاز به آمادگی و بررسی کامل بیمار دارد؛ وضعیت ریوی، داروها و مدت زمان طول کشیدن ریتم فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است در تصمیم پزشک فوق تخصص آریتمی در انجام دادن این عمل برای بیمار مؤثر واقع شود؛ معمولاً چنانچه بیماران آمادگی داشته باشند، توصیه می‌شود بسته به نوع AF قبلاً یک تصویربرداری به ‌وسیله اکوکاردیوگرافی از طریق مری یا آنژیوگرافی با سی تی اسکن انجام داده باشند. این تصویربرداری‌ها به پزشک امکان می‌دهد به بررسی وضیعت آناتومیک قلب قبل از عمل مسلط باشد و همچنان بتواند وجود یا عدم وجود لخته را در داخل حفره‌های قلب بررسی نماید.
او با تشریح برخی از دستاوردهای مثبت این تکنولوژی مدرن در حوزه پزشکی گفت: برای کرایو بالون نیز مانند ابلیشن استاندارد،‌ پزشک از عروق وریدی اندام تحتانی راست استفاده می­‌کند؛ خوشبختانه عوارض عروقی این عمل بسیار ناچیز بوده و احتمال وقوع آن خیلی اندک است.
 خدمت‌رسانی تیم پزشکی توانمند در بیمارستان قلب کوثر
این فلوشیپ الکتروفیزیولوژی بالینی قلب با تقدیر از تیم پزشکی توانمند و دلسوزی که در کنار او به خدمت‌رسانی به بیماران مشغول هستند، عنوان کرد: مدت زمان این عمل ممکن است تا 2 ساعت به طول بینجامد و در طول آن پزشک فوق تخصص آریتمی از همکاران متخصص بیهوشی برای خواب کردن بیمار، مشاوره و کمک خواسته و سپس بیمار به بخش مراقبت‌های ویژه به‌مدت ۲۴ ساعت منتقل می‌شود تا ریتم وی توسط مانیتورینگ به ‌وسیله پرستاران دوره‌دیده و متبحر کنترل گردد.
به گفته دکتر نعمتی بیشتر پزشکان داروهای بیمار را پس از عمل ابلیشن(استاندارد یا کرایو بالونAF) به ‌مدت سه ماه ادامه می‌دهند و پس از سه ماه بعد از انجام هولترمانیتورینگ نسبت به قطع داروها تصمیم می‌گیرند.
این دکترای حرفه‌ای پزشکی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح نحوه انجام این عمل پیشرفته پزشکی گفت: انجام عمل کرایو ابلیشن قلب و کرایو بالون قلب معمولاً به ‌وسیله امواج رادیوفرکانس و از طریق گرم کردن بافت معیوب جهت از بین بردن کانون آریتمی صورت می‌گیرد، اما در سال‌های اخیر به دلایلی که در ادامه به آن می‌پردازیم، روش سرد کردن یا فریز کردن کانون آریتمی هم مورد توجه قرار گرفته است. 
 تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل بنیاد قلب فارس و ریاست بیمارستان کوثر
وی با تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل بنیاد قلب فارس، ریاست بیمارستان کوثر، تدارکات و جامعه نیکوکاران خاطرنشان کرد: دستگار کرایو بالون در شیراز برای اولین بار، راه‌اندازی شده و پیشتر این خدمت نوین پزشکی تنها در پایتخت به بیماران ارائه می‌شد.
براساس گفته‌های این پزشک فرهیخته، انجام عمل کرایو بالون ابلاسیون نقش ارزنده‌ای در بهبود کیفیت زندگی بیماران دارد و حجم مراجعه و بستری در بخش‌های تخصصی قلب را کاهش می‌دهد.
دکتر نعمتی بر این باور است که با انجام این عمل می‌توان گام مؤثری در راستای کاهش سکته‌های مغزی برداشت و البته در این زمینه نیازمند تحقیقات و مطالعات بیشتری هستیم.
این فلوشیپ الکتروفیزیولوژی بالینی قلب در ادامه  بیان داشت: در کرایو ابلیشن پزشک متخصص آریتمی‌های قلبی به ‌وسیله کاتتر خاص و منبع سرما، می‌تواند بافت قلبی را در حد فریز تا ۴۰ درجه زیر صفر برساند و قسمت معیوب بافت قلبی را از کار بیندازد و به این ترتیب به بروز ریتم‌های غی طبیعی در قلب خاتمه دهد.
او با بیان اینکه کرایو ابلیشن می‌تواند به‌صورت ابلیشین‌های استاندارد(کاتتر خطی و ساده)‌ و یا به‌ صورت بالون‌های کرایوکننده مورد استفاده قرار گیرد، افزود: در مواردی که محل آریتمی به مناطق حساس قلب نزدیک است، استفاده از کرایو ابلیشن برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی ناشی از آسیب به این مناطق حساس در مقابل روش ابلیشن استاندارد یا سوزاندن توصیه می‌شود، زیرا آسیب ناشی از کرایو ابلیشن قابلیت برگشت و پیشگیری کردن بیشتری نسبت به ابلیشن استاندارد دارد.
این پزشک فرهیخته با اشاره به مواردی که این روش درمانی می‌تواند در آنها مؤثر واقع شود، اظهار داشت: استفاده از کرایو بالون قلب برای ابلیشن و از بین بردن ریتم فیبریلاسیون دهلیزی(Atrial Fibrillation  یا به اختصار AF) نتایج خیلی خوبی داشته است؛ در تکنیک کرایو بالون داخل دهلیز چپ و وریدهایی که باعث آریتمی دهلیزی می‌شوند توسط کرایو بالون مورد هدف فریز کردن قرار می‌گیرند؛ مکانیزم کرایو باعث می­‌شود که این بافت‌های تحریک‌شده و معیوب از کار بیفتد و باعث می­‌شود که با خاتمه یافتن AF بافت دهلیزی سلامت کار الکتریکی و مکانیکی خود را بازیابد و ضمن بهبودی عمل پمپ قلب، احتمال بروز و تشکیل لخته، کاهش یافته و از سکته‌های مغزی احتمالی جلوگیری صورت می‌گیرد. اخیراً نشان داده شده است که ادامه یافتن و درمان نشدن AF ممکن است در بروز آلزایمر زودرس نقش داشته باشد.
او در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد که در پرتو الطاف پروردگار، حمایت‌های بی‌دریغ دکتر تابنده، مساعدت‌های ریاست بیمارستان کوثر، تلاش تدارکات و پشتیبانی خیران بتوانیم گام‌های جدیدی در حوزه درمان بیماران قلبی برداشته و بهترین تکنولوژی‌های جهانی و روش‌های نوین درمانی را بیماران ارائه کنیم.
 حال مطلوب بیماران پس از انجام عمل‌های قلبی پیشرفته
براساس این گزارش شایان ذکر است تا لحظه تهیه این گزارش سه بیمار تحت عمل فوق تخصصی کرایو بالون ابلاسیون قرار گرفتند که تمامی این عمل‌ها موفقیت‌آمیز بوده است.
گفتنی است بیمارستان کوثر شیراز وابسته به مؤسسه خیریه بنیاد قلب فارس، با همت خیران نیک‌اندیش، از سال 1384 فعالیت خود را در زمینی به مساحت 30 هزار متر مربع در یکی از سرسبزترین مناطق شهر شیراز آغاز نموده است. این بیمارستان با در اختیارداشتن 300 تخت بستری 18 اتاق عمل و آنژیوگرافی و پیشرفته‌ترین و مجهزترین تحهیزات تشخیصی و درمانی خدمات تخصصی و فوق تخصصی خود را ارائه می‌نماید.
بیمارستان کوثر با همکاری بالغ بر 1000 نفر از زبده‌ترین پرسنل درمانی، پشتیبانی و اداری و بیش از 250 تن از برترین و متبحرترین پزشکان متخصص و فوق تخصص در رشته‌های گوناگون توانسته است از بدو تأسیس تاکنون همواره با اخذ درجه یک اعتباربخشی ملی ایران، خدمات ایمن و باکیفیت خود را با قیمت‌های بسیار مناسب به بیماران و مراجعان خود از اقصی‌نقاط ایران، ارائه نماید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی