[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مسکن ملی و چالش‌های پیش رو، روزنامه شیراز نوین

طرحی به نام مسکن ملی موجب شد تا بسیاری افراد به این موضوع امیدوار شوند که در این آشفته‌بازار مسکن و گرانی‌های نجومی، روزنه امیدی برای خانه‌دار شدن و رهایی از مستأجری وجود دارد؛ طرحی که با چالش‌هایی روبه‌رو شده که همچنان نتوانسته برخی را به این آرزوی خود برساند.
کوتاهی بانک‌ها در پرداخت ۲۰ درصد تسهیلات نهضت مسکن ملی از این چالش‌هاست که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص تأکید کرده‌اند که کمیسیون اقتصادی باید بررسی کند مشکل بانک‌ها چیست. 
زمانی که نرخ سود بین‌بانکی بیش از ۲۳ درصد است و نرخ سود تسهیلات ساخت در پروژه‌های نهضت مسکن ملی به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده، برای بانک‌ها به‌صرفه نیست ک تسهیلات مربوط به حوزه مسکن را پرداخت کنند. در حال‌ حاضر هم دولت در شرایطی است که اگر بخواهد برای بانک‌ها خط اعتباری باز کند، این موضوع نیز سبب افزایش پایه پولی و حجم نقدینگی و تورم خواهد شد. دولت باید تمرکز خود را روی واگذاری زمین قرار دهد؛ زیرا این موضوع در اولویت قرار دارد.
پنجاه‌هزار متقاضی در حال ‌حاضر در شیراز در نقاط واگذاری زمین برای مسکن ملی وجود دارد و برای کاهش تورم به مرور زمان باید در گام نخست بحث تأمین زمین حل شود.
برای اینکه نقدینگی بانک‌ها هم تأمین شود، لازم است که سود سپرده‌های بین‌بانکی را پایین آورند که بدین ترتیب شاید از این طریق، نقدینگی را بتوانند به سیستم بانکی بازگردانند و از این راه از محل سپرده‌های مردم به ارائه تسهیلات بپردازند؛ چون اگر مجدداً دچار افزایش پایه پولی و متعاقب آن، تورم شدیدتر شویم، بی‌شک در مسیر مسکن ملی با چالش‌های جدی‌تری مواجه خواهیم شد؛ چیزی که موجب می‌شود جهش تولید مسکن با سرعت مطلوب پیش نرود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی