[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

طرز تهیه پیراشکی گوشت، روزنامه شیراز نوین

پیراشکی گوشت یکی از غذاهای خوش‌مزه و مجلسی است که می‌توانید به‌عنوان پیش‌غذا هم از آن استفاده کنید، برای مشاهده این دستور آشپزی در ادامه با ما همراه باشید:
 
 مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ‌کرده: ۲۵۰ گرم
فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
قارچ: ۲۰۰ گرم
رب گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
آب لیموترش: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا(اختیاری): ۱۰۰ گرم
نمک و فلفل‌سیاه: به مقدار کافی
زردچوبه و روغن: به مقدار کافی

 دستور پخت مواد داخل پیراشکی
 مرحله اول
ابتدا پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می‌کنیم و به همراه مقداری روغن در یک تابه مناسب تفت می‌دهیم تا پیاز طلایی و سبک شود. در ادامه مقداری زردچوبه و فلفل‌سیاه به پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا یک‌دست شوند.
 مرحله دوم
در ادامه گوشت چرخ‌کرده را اضافه می‌کنیم و چند دقیقه به همراه پیاز تفت می‌دهیم تا گوشت چرخ‌کرده به خوبی سرخ شود. سپس قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای یا نگینی خرد می‌کنیم و به تابه اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم.
 مرحله سوم
آب لیموترش را هم به همراه قارچ‌ها اضافه می‌کنیم تا از سیاه شدن رنگ قارچ‌ها جلوگیری کند؛ پس از اینکه آب قارچ‌ها کشیده شد، فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و به همره دیگر مواد چند دقیقه تفت می‌دهیم تا نرم شود.
 مرحله چهارم
در این مرحله وسط تابه را با کنار کشیدن مواد خالی می‌کنیم و رب گوجه‌فرنگی را وسط تابه سرخ می‌کنیم تا طعم خامی آن گرفته شود؛ حالا مقداری نمک اضافه و مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا یک‌دست شوند، سپس تابه را کنار می‌گذاریم تا مواد خنک شوند.
 مواد لازم خمیر پیراشکی
آرد سفید: یک‌ونیم  تا ۲ لیوان
تخم‌مرغ: ۳ عدد
آب ولرم: نصف پیمانه
روغن مایع: ۴ قاشق غذاخوری
مایه خمیر فوری: ۱ قاشق غذاخوری
شکر: ۱ قاشق غذاخوری

 دستور تهیه خمیر پیراشکی
 مرحله اول
ابتدا باید مایه خمیر را عمل بیاوریم؛ برای این منظور مایه‌خمیر را به همراه شکر و نصف پیمانه آب ولرم داخل یک ظرف دردار مخلوط می‌کنیم، سپس در ظرف را می‌گذاریم و آن را در یک جای نسبتاً گرم قرار می‌دهیم تا مایه‌خمیر حباب بزند و عمل بیاید.
 مرحله دوم
پس از اینکه مایه‌خمیر پس از حدوداً ۱۰ دقیقه عمل آمد، آن را در یک کاسه گود و جادار می ریزیم؛ سپس تخم‌مرغ‌ها را به همراه مقدار کمی نمک و روغن مایع به مایه خمیر اضافه و با هم مخلوط می‌کنیم تا مواد با هم یک‌دست شوند.
 مرحله سوم
حالا آرد را کم‌کم اضافه می‌کنیم و با دست ورز می‌دهیم تا جایی که خمیر کمی چسبندگی داشته باشد؛ اگر بیش از حد آرد اضافه کنید خمیر خشک و سفت می‌شود. خمیر ما در پایان باید نرم و خیلی کم چسبندگی داشته باشد.
 مرحله چهارم
پس از اینکه خمیر جمع شد آن را به مدت ۱۵ دقیقه با دست ورز می‌دهیم سپس یک ظرف بزرگ را با کمی روغن چرب می‌کنیم و خمیر را داخل ظرف قرار می‌دهیم تا استراحت کند. روی خمیر را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت یک ساعت در یک جای گرم قرار می‌دهیم.
 مرحله پنجم
پس از گذشت یک ساعت خمیر را کمی ورز می‌دهیم تا هوای اضافی درونش خارج شود و سپس آن را با وردنه به صورت یک‌دست با قطر نیم سانتی‌متر روی یک سطح صاف پهن می‌کنیم. حالا با یک قالب گرد یا دهانه کاسه ماست‌خوری قالب می‌زنیم.
 مرحله ششم
روی هر خمیر قالب‌زده‌شده مقداری از مایه گوشت قرار می‌دهیم؛ سپس روی گوشت کمی پنیر پیتزا ریخته و لبه خمیر را روی مایه گوشت برمی‌گردانیم؛ به شکلی که مایه گوشت بین یک نیم‌دایره خمیر باشد.
 مرحله  هفتم
حالا لبه‌های خمیر را با چاقو یا چنگال روی هم فشار می‌دهیم تا به هم بچسبند و پس از اینکه همه پیراشکی‌ها را آماده کردیم، سینی فر را کمی چرب می‌کنیم؛ سپس پیراشکی‌ها را با کمی فاصله روی سینی فر می‌چینیم.
 مرحله هشتم
برای رومال پیراشکی‌ها هم از مخلوط یک زرده تخم‌مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده می‌کنیم.؛ پس از مالیدن رومال، روی پیراشکی‌ها به دل‌خواه می‌توانیم مقداری کنجد یا تخم خرفه هم بپاشیم تا مجلسی‌تر شوند.
 مرحله نهم
فر را باید از ۱۵دقیقه قبل با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنیم تا گرم شود، سپس پیراشکی‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر قرار می‌دهیم تا بپزند؛ پس از اینکه پیراشکی‌ها آماده شدند دو دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا روی پیراشکی‌ها طلایی شود.
 مرحله دهم
در صورت تمایل می‌توانید پیراشکی‌ها را داخل روغن هم سرخ کنید؛ برای این منظور داخل یک ظرف گود مقداری روغن مخصوص سرخ‌کردنی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید. حالا پیراشکی‌ها را با حوصله داخل روغن سرخ کنید و به همراه سس مورد علاقه‌تان سرو کنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی