[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هنر مطالبه‌گری بودجه برای فارس، روزنامه شیراز نوین

دور دوم سفر‌های استانی ریاست‌جمهور با نگاه ویژه به استان فارس در مهرماه انجام خواهد شد. از جمله اقدامات زایدالوصف استاندار فارس جناب دکتر ایمانیه که در دوره‌های گذشته کمتر شاهد آن بودیم، حضور میدانی در موضوع مهم بودجه‌گیری تمام‌عیار برای پروژه‌های نیمه‌تمام استانی است. در کمتر دوره‌ای شاهد بودیم شخص استاندار فارس مسیر شیراز- تهران را به دالان مطالبات پروژه‌های عمرانی تبدیل کند.
حضور دکتر ایمانیه در تهران و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان امر در حوزه برنامه و بودجه می‌تواند نقطه شروعی باشد برای آنچه تحول در فارس بنامیم. هرچند در دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور به فارس پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام بسیاری مورد هدف و واکاوی قرار گرفت و بودجه‌های مؤثری برای خاتمه آنها در نظر گرفته شد، اما درتمامی این موضوعات اول به یک کمیته پیگیری مؤثر و دوم به حضور تمام‌عیار نمایندگان استان از حوزه‌های انتخابیه مختلف نیاز بود. کما اینکه باید فرمانداران هر شهرستان و نیز مدیران کل استانی به‌صورت مؤثر مطالبات فارس را جدی‌تر پیگیر می‌نمودند. با توجه به اینکه طول مدت خدمتی مدیران کل و نیز فرمانداران چندان طولانی نیست تا در این فرصت امور مؤثری به سرانجام برسد، اما مطالبه‌گری آنان می‌تواند در استمرار حرکت ایجادشده تأثیرگذار باشد.
ناگفته نماند ظرفیت‌های مهم و بزرگی در استان فارس وجود دارد تا به عنوان راهگشا بتوان بر امور معطل‌مانده غلبه نمود؛ از جمله هماهنگی و تعامل با نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز و نیز نمایندگان فارس در مجلس خبرگان رهبری که می‌توانند در این خصوص راه را برای پیمودن مسیر سخت بودجه‌گیری هموار نمایند. 
اینک فارس با بن‌بست اعتبارات پرشماری از پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی روبه‌روست که البته هدیه کلنگ‌زنی‌های غیرتخصصی و بدون برآورد اعتبارات لازم در دوره‌های گذشته است؛ این پروژه‌های زمین‌گیر که اگر در زمانه خود آغاز و خاتمه می‌یافت، اولاً مشمول تورم ریالی نمی‌شد و دوماً تأثیر خاص خود را بهتر می‌گذاشت. مثلاً مترو یا ایجاد و توسعه خطوط راه‌آهن که نقش مؤثری در ترافیک شهری و جاده‌ای و نیز به‌عنوان خط ترانزیت کالا و خدمات به‌عنوان یک ابزار ارزآور و درآمدزا موردتوجه قرار گیرد. توسعه راه‌های فارس چه در بعد راه‌آهن یا خطوط هوایی و نیز بزرگ‌راه و آزادراه به‌عنوان اصلی‌ترین زیرساخت گردشگری موردتوجه است. فارس با راه می‌تواند به دریا متصل شود و صادرات خود را به‌صورت مستقل به انجام برساند.
هرچند استاندار فارس جناب دکتر ایمانیه بر این اعتقاد است که فارس هم به اعتبارات ملی خود دست پیدا کند و هم از محل درآمدهای ارزی و ریالی خود به‌صورت مستقل بهره‌مند شود و این درآمدها که حاصل تلاش صنعتگران و جمیع تولیدکنندگان استانی است، در فارس و به صورت مستقیم هزینه شود. 
طرح ابتکاری دکتر ایمانیه برای خاتمه دادن به کمبود یا نبود اعتبارات در بخش راه با فروش یا استیجار به شرط تملیک اراضی حاشیه راه و راه‌آهن یا درآمدهای ناشی از فروش اموال و املاک مازاد ادارات کل و سازمان‌های دولتی را می‌توان راهبردی برای خاتمه دادن به چانه‌زنی‌های بودجه‌ای دانست.
بدون تعارف باید گفت که فارس در معرض خطر بزرگ خشک‌سالی است و انتقال آب دریا به استان از ضروری‌ترین اقدامات برای مردم و صنایع مستقر در فارس است. هرچند صنایع بزرگ باید از پساب شهری برای ادامه فعالیت خود استفاده کنند، اما تکلیف آب شرب باید یکسره شود و مردم از این بابت در آرامش خیال باشند. 
استاندار فارس در مدت تصدی این سمت به‌صورت جد با سرمایه‌گذاران در ارتباط بود و حتی شماره تلفن همراه خود را در اختیار سرمایه‌گذاران و رابطان امر قرار داد تا به‌صورت 24ساعته و در صورت بروز مشکل در ادارات و سازمان‌های دولتی مربوطه با او تماس بگیرند و سنگ‌های بزرگ و موانع موجود برداشته شود. دیدار چهره به چهره استاندار فارس با مردم، دانشجویان و جوانان و نیز تولیدکنندگان استانی و بررسی میدانی مشکلات از جمله اقداماتی بوده و است که در رفع مشکلات با اشراف کامل اطلاعاتی مؤثر خواهد بود. 
درواقع دکتر ایمانیه بیماری فارس را شناخته و حالا در شرف درمان این بیماری مزمن بودجه‌ای است؛ بیماری که شاید در چهار دهه گذشته روح و جسم مردم استان را اسیر خود نموده است. دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور محترم در شرف انجام است و برابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده، دکتر رئیسی در مهرماه به فارس خواهند آمد تا نتایج سفر سال گذشته خود را مورد واکاوی قرار دهد. 
هرچند این اقدام باید از طریق کمیته‌های پیگیری مصوبات سفر انجام شود، اما دولت انقلابی سیزدهم برای خالی نماندن میدان عمل به‌صورت مستقیم به موضوعات ورود می‌کند و با درنظرگرفتن مسائل در حیطه قانون، اما با تسهیل روند قانونی و برداشتن موانع، انتظار دارد کم‌کاری‌ها جبران شود و مدیران ستادی در هر استان جرئت بیشتری برای انجام کارهای بزرگ به دست آورند.
حالا امیدواریم که پیش از انجام دور دوم سفر رئیس‌جمهور به فارس تمامی نیازها و موانع جذب اعتبارات بررسی شود و با تعامل و همدلی بتوان آنچه در حد و اندازه فارس است را به دست آورد و بیماری مزمن فارس را درمان نمود؛ ان‌شاءالله. 

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی