[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

زیرساخت‌های برق در حال توسعه است ، روزنامه شیراز نوین

تأمین برق پایدار نیازمند توسعه زیرساخت‌ها در این بخش است که برای تحقق این موضوع در استان فارس طرح توسعه پست انتقال برق شهر صدرای شیراز با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست. به گزارش ایرنا، صنعت برق به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شمار می‌رود که از مزایای بسیاری بهره می‌برد و در این میان انتقال به نسبت آسان، کاربرد گسترده و آلایندگی کمتر محیط زیست از مزیت‌های انرژی الکتریکی در هم‌سنجی با دیگر گونه‌های انرژی‌ به شمار می‌رود.
اقدامات دولت سیزدهم در حوزه تأمین زیرساخت‌های برق
این در حالیست که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن تاکنون اقدامات قابل‌توجهی را با هدف توسعه صنعت برق انجام داده است. افزوده شدن هفت‌هزار و ۵۴ مگاوات به توان تولید برق کشور در حوزه حرارتی و تجدیدپذیر به منظور تحقق اهداف و برنامه‌های وزارت نیرو از نتایج اقدامات دولت سیزدهم در زمینه مدیریت و کاهش ناترازی در بخش تولید و تقاضای برق بوده است. در طول ۲ سال گذشته، ۱۲۰هزار مگاولت آمپر به ظرفیت پست‌های انتقال و فوق توزیع افزوده شد و ۳۹ واحد تولید پراکنده با مجموع ۲۸۰ مگاوات ظرفیت به بهره‌برداری رسید.
در این مدت رکوردهای بی‌نظیری در احداث و بهره‌برداری زیرساخت‌های تولید، انتقال و فوق توزیع برق کشور به ثبت رسید که به مدار آوردن پست انتقال ۴۰۰.۲۳۰ کیلوولت قم با ۵۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت و بهره‌برداری از پست ۴۰۰.۶۳ کیلوولت آزادشهر گلستان به ظرفیت ۵۰۰ مگاولت آمپر طی هفت ماه، همچنین احداث ۲ واحد گازی ۱۸۳ مگاواتی نیروگاه سمنان به ترتیب طی پنج ماه و هفت ماه و بهره‌برداری از ۲ طرح احداث نیروگاه مقیاس‌کوچک فارس از جمله این رکوردها محسوب می‌شود. به طور کلی با حمایت‌های وزیر نیرو و اتخاذ رویکرد جدید در شناسایی نقاط بحرانی و اختصاص بیشترین منابع به طرح‌های اولویت‌دار طی ۲ سال اخیر، سه‌هزار و ۹۰۰ کیلومتر مدار به طول خطوط انتقال و فوق توزیع برق کشور افزوده شده است.
در استان فارس نیز این مهم در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است.
اجرای طرح توسعه پست انتقال برق شهر صدرای شیراز با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی
در حال حاضر طرح توسعه پست انتقال برق شهر صدرای شیراز با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی در حال اجراست که گفته می‌شود بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات این پروژه ساخت داخل کشور بوده و از خروج ارز از کشور تا حدود زیادی جلوگیری شده است.
معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای فارس در خصوص اجرای این طرح گفت: این طرح با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. مهدی توکلی افزود: توسعه پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت صدرا یکی از طرح‌های زیربنایی در برق منطقه‌ای فارس است که با اجرای آن شهرهای شیراز و مرودشت و صدرا از تأثیرات آن بهره‌مند می‌شوند. وی افزود: اعتبار اجرای این طرح یک‌هزار و ۲۰۰میلیارد ریال است و عملیات اجرای آن از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است. مجری طرح پست‌های انتقال نیز گفت: طرح توسعه پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت صدرا شامل یک دیامتریک و نیم کلیدی کامل و ۲ کلید ۲۳۰ کیلوولت جهت تکمیل بخش کلیدخانه ۲۳۰ کیلوولت به منظور افزایش قابلیت اطمینان بهره‌برداری از ترانس T۲ و خط ۲۳۰ کیلوولت ارتباطی با پست ملک مکان است.
محمدهادی اکبری افزود: این طرح همچنین از قابلیت اتصال ۲ خط ۲۳۰ کیلوولت ارتباطی با پست‌های دانشگاه و سعدی به منظور تکمیل رینگ شمالی شهر شیراز بهره می‌برد که در فاز اول سه کلید شامل یکی جهت ترانس T۲، ۲ کلید جهت خطوط ۲۳۰ کیلوولت ارتباطی با پست‌های دانشگاه سعدی به بهره‌برداری رسیده و بقیه نیز تا پایان امسال در مدار قرار خواهند گرفت. پُـست برق یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین سیستم‌ها برای تولید، انتقال و پخش برق است که می‌تواند در زمان‌های مورد نیاز ولتاژ را به سطح‌های بالاتر یا پایین تر تغییر دهد؛ پست برق همچنین نوسانات ولتاژ ناشی از افزایش بار را صاف و فیلتر می‎‌کند.
بدون شک توسعه این زیرساخت‌ها نقش مهمی در پایداری کامل برق استان فارس دارد که باید بیش از پیش موردتوجه قرار بگیرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی