[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

اگر معده درد شما این علائم را دارد به خاطر استرس است، روزنامه شیراز نوین

ممکن است دچار درد معده و مشکلات گوارشی باشید، بدون اینکه بدانید علت این عوارض چیست و ممکن است علائمتان را به غذا‌هایی که می‌خورید، نسبت دهید.
به گزارش صد آنلاین، اما آیا استرس می‌تواند درد معده ایجاد کند؟
استرس به خصوص استرس مزمن خطر مشکلات معده‌ای-روده‌ای یا گوارشی را افزایش می‌دهد.
استرس و اضطراب از علل شایع درد معده و علائم گوارشی دیگر هستند؛ استرس از طریق دستگاه عصبی بر دستگاه گوارشی تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بر حرکت مواد غذایی در مجرای گوارش و تعادل باکتریایی روده اثر بگذارد. استرس همچنین باعث می‌شود افراد رفتار‌های نادرستی از لحاظ خورد و خوراک داشته باشند، سیگار بکشند و یا الکل و نوشیدنی‌های کافئین‌دار بنوشند؛ همه این عادات می‌تواند برانگیزاننده درد معده باشند.
روده‌ پس از مغز منطقه‌ای است که بیشترین میزان اعصاب را دارد؛ به این اعصاب که جزئی از دستگاه عصبی خودمختار هستند و دستگاه عصبی روده‌ای نامیده می‌شوند، گاهی «مغز دوم» می‌گویند. سلول‌های عصبی که در جدار مجرای گوارشی قرار دارند به سلول‌های عضلانی پیام می‌دهند و مجموعه‌ای از انقباضات را باعث می‌شوند که غذا را در طول مجرای گوارشی به جلو می‌راند. دستگاه عصبی روده‌ای با دستگاه عصبی مرکزی در ارتباط است و به این ارتباط اصطلاحاً «محور مغز روده» می‌گویند؛ این ارتباط توضیح می‌دهد که چرا استرس باعث مشکلات گوارشی می‌شود. استرس ممکن است خطر دچار شدن به این بیماری‌ها را افزایش دهد یا علائم آنها را تشدید کند:
آروغ زدن، سوزش سر دل، ریفلاکس محتویات اسیدی معدی به درون مری(GERD) - تهوع و استفراغ- اسهال - یبوست - اولسر یا زخم معده - بیماری التهابی روده(IBD) و نشانگان روده تحریک‌پذیر(IBS)

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی