[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

هوش مصنوعی تمام قد در برابر شیوع جهانی بیماری‌های عفونی، روزنامه شیراز نوین

دانشمندان با امید به اینکه دیگر مرضی مانند کووید-۱۹ در سطح جهان همه‌گیر نشود از هوش مصنوعی در مبارزه با بیماری‌های عفونی جهانی استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا و به‌نقل از سی‌تی‌وی نیوز، برنامه‌ای که توسط یک دانشگاه کانادایی اجرا می‌شود با بررسی اینکه چگونه هوش مصنوعی می‌تواند آمادگی برای همه‌گیری بیماری‌های عفونی در جهان را افزایش دهد، به دنبال بهبود مراقبت‌های بهداشتی جهانی برای آسیب‌پذیرترین افراد است.
دوباره هرگز
جود کونگ، مدیر اجرایی این برنامه می‌گوید: ما داده‌های محلی را برای ایجاد سیاست‌های مشترکی که به مردم محلی مرتبط است، قابل اجرا می‌سازیم و امید ما این است که امثال کووید-۱۹ دیگر هرگز تکرار نشود.
هدف این برنامه، توسعه و آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای رفع نیازهای خاص، مانند پیش‌بینی شیوع بیماری در یک منطقه خاص و ایجاد راه‌حل‌های مراقبت بهداشتی براساس داده‌های منطقه‌ای به ‌دست‌ آمده از منابع مختلف است.
این ابتکار توسط دانشگاه یورک در تورنتو رهبری می‌شود و در مجموع ۱۶ پروژه را پوشش می‌دهد.
تاکنون هوش مصنوعی پتانسیل قابل‌توجهی را در تعدادی از زمینه‌های مرتبط با بیماری‌های عفونی مانند تحقیقات اپیدمیولوژیک، تشخیص، توسعه درمان و پیش‌بینی اپیدمی(همه‌گیری) نشان داده است.
برای مثال، سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی و پیش‌بینی اپیدمی‌ها قبل از گسترش می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها از جمله محتواها در رسانه‌های اجتماعی، مقالات خبری و داده‌های بالینی را تجزیه و تحلیل کنند؛ آنها همچنین می‌توانند با شبیه‌سازی شیوع بیماری‌های عفونی به سیاست‌گذاران و مقامات بهداشت عمومی در انتخاب‌های آگاهانه در مورد نحوه مداخلات و تخصیص منابع کمک کنند.
برنامه جدید یورک، به نام «هوش مصنوعی جهانی جنوب» برای آمادگی و واکنش به همه‌گیری(AI۴PEP)، دانش پژوهشگران، تصمیم‌گیران و کارشناسان جامعه محلی را در سراسر جهان ترکیب می‌کند تا راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را بسازد که برای هر کشوری سفارشی شده است.
در مجموع ۲۲۱ پروژه ورودی از ۴۷ کشور به این گروه دانشگاهی ارسال شد و از میان آنها، ۱۶ فینالیست به نمایندگی از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین، حوزه کارائیب و خاورمیانه انتخاب شدند.
کونگ می‌گوید که گروه او می‌خواست مطمئن شود که پروژه‌ها هم از نظر زبانی و هم از نظر جغرافیایی توزیع خوبی داشته باشد و به چهار دسته مجزا تقسیم شوند. به گفته وی، این موارد شامل تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، سیستم‌های هشداردهنده، واکنش و کاهش و کنترل اپیدمی‌های در حال توسعه است. هر پروژه با دقت در یکی از این بخش‌ها براساس نیازهای خاص هر مکان جهانی طبقه‌بندی می‌شود.
پشتیبانی محلی
کونگ تأکید کرد که این پروژه در سطح بین‌المللی هدایت می‌شود و پروژه‌های انتخاب‌شده از حمایت محلی برخوردار هستند که به شکل ویژه آنها را مؤثر می‌سازد.
وی افزود: افرادی که در محیط دانشگاه نشسته‌اند، فکر می‌کنند که بهتر می‌دانند مشکل در جوامع دیگر چیست، اما نه. چیزی که در لندن مؤثر واقع می‌شود، لزوماً در غنا یا فیلیپین کار نمی‌کند.
کونگ می‌گوید، این ابتکار جدید، بهترین‌ها را در بین همه شرکت‌کنندگان گردهم آورده است و دانشمندان و تیم‌هایی که انتخاب نشده‌اند نیز همچنان در جنبه‌های دیگر در این پروژه مشارکت می‌کنند. این نشان می‌دهد که اشتیاق زیادی برای بهبود سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد.
نمونه‌هایی از پروژه‌های انجام‌شده توسط این برنامه بسیاری از زمینه‌ها را شامل می‌شود؛ از نظارت بر فلج اطفال در اتیوپی گرفته تا ایجاد سکوهایی که هدف آن جلوگیری از شیوع بیماری‌ها در برزیل است.
به گفته پژوهشگران، این تلاش، گواهی است بر آنچه که می‌توان با تشویق و ترویج همکاری بین متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، دانشمندان داده و سیاست‌گذاران به دست آورد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی