[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

مربیان بابت نبود بازيكن مستعد كلافه‌اند!، روزنامه شیراز نوین

محمدرضا جوکار - گروه ورزش
بازیکن پیشین فجر شهید سپاسی برخلاف خیلی‌ها اعتقاد دارد که استعدادهای فوتبالی این استان نسبت به گذشته، کمتر شده‌اند. 
او می‌گوید‌: شروع فوتبال من از تیم فجر شهید سپاسی شیراز بود. در تیم های استقلال اهواز، مس سرچشمه كرمان، شاهین بوشهر، پاس همدان، برق نوین شیراز، گهر دورود، قشقایی شیراز و نفت امیدیه بازی كردم. سابقه دعوت به تیم ملی جوانان و تیم ملی دانش‌آموزی را هم دارم.
کرمی افزود: متأسفانه مصدومیتهای زیاد مانع اصلی من برای رسیدن به تیم های مطرح و حتی تیم ملی بزرگسالان بود. همیشه در بهترین شرایط جسمانی و فوتبالی، بدترین اتفاق‌ها برایم رخ می‌داد و من را از شرایط مطلوب دور می‌‌کرد. در اواخر فوتبالم با وجود پیشنهادهایی كه داشتم، به خاطر درد و مصدومیت‌های شدید در سن ٣٥ سالگی مجبور به خداحافظی از فوتبال شدم.
وی درباره ورودش به جرگه مربیان گفت: شروع مربیگری من از لیگ یک بود؛ با مربیان صاحب‌نام زیادی كار كردم كه تجربیات خوبی نصیبم شد. الآن هم به‌عنوان سرمربی در یک تیم از لیگ سه مشغول به كار هستم.
بازیکن سابق فجر شهید سپاسی درباره اینکه بازیکنان هم نسلش چه مقدار توانستند به حق خود برسند، گفت: از نسل ما دهه پنجاهی‌ها و شصتی‌ها، بازیكنان باكیفیت زیادی بودند كه به حقشان نرسیدند؛ جوان‌ها آن موقع در كوچه‌ها و زمین خاكی‌ها بازی می‌كردند. یادم است وقتی تیم‌ها اعلام تست‌گیری می‌كردند، بالای ٥٠٠ نفر در تست شركت می‌كردند؛ ولی حالا وقتی یک تیم فراخوان تست‌گیری می‌گذارد، نهایتاً ٥٠ نفر شركت می‌كنند! در زمان ما فقط تیم‌های لیگ برتری و تا حدودی لیگ یكی‌ها هزینه می‌كردند، ولی اکنون می‌بینیم حتی تیم‌های لیگ دسته سه هم هزینه‌های زیادی برای موفقیت تیم‌هایشان انجام می‌دهند. در اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد كه در تیم‌های پایه فجر شهید سپاسی بازی می‌كردیم، هر سال قهرمان ایران می‌شدیم و این قهرمانی‌ها برایمان عادی شده بود، اما  الآن هر 10 سال یک‌بار یک تیم از استان فارس قهرمان می‌شود كه این موضوع اصلاً برای استان ما قشنگ نیست. زمان ما در هر تیم لیگ برتری دو سه بازیكن استان فارسی بازی می‌كردند، ولی حالا تعداد بازیكنان لیگ برتری استانمان خیلی كم شده‌ است. 
کرمی ادامه داد: امروزه فوتبال پیشرفت خیلی خوبی داشته؛ هم از نظر امكانات و هم از نظر اینكه مربیان با دانش‌تر و به‌روزتر شده‌اند، ولی در مقابل، استعدادها كمتر شده و خیلی از مربیان بابت نبود بازیكن مستعد كلافه‌اند! مربیان امروزی به نكاتی مثل نوع تمرین، بدنسازی، زمان تمرین، ریكاوری، تغذیه و تكنیک و تاكتیک، توجه زیادی می‌كنند كه این موضوع می‌تواند به رشد فوتبالمان خیلی كمک كند.
مربی جوان فوتبال فارس همچنین اظهار کرد: ما همین الآن در استانمان نسل جوان زیادی در عرصه مربیگری داریم كه می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، اما چند عامل باعث دلسردی این مربیان می‌شود؛ یكی وجود مربیانی است كه برای مربیگری دست به هر كاری می‌زنند؛ مثلاً برای مربیگری در یک تیم حاضرند با خودشان اسپانسر هم بیاورند! مشكل بزرگ بعدی تعداد كم تیم‌های حرفه‌ای در استانمان است. 
او که متولد شهرستان فیروزآباد استان فارس است، ابراز امیدواری کرد که در آینده شركت‌ها و كارخانه‌ها و معادنی كه در استان هستند، مانند استان اصفهان و كرمان و دیگر استان‌ها، از فوتبال حمایت كنند تا مربیان بیشتری بتوانند در شرایط بهتر، توانایی‌های خودشان را به اثبات برسانند. 
وی گفت: تا زمانی که شركت‌ها و كارخانه‌ها و معادن در استان فارس تیم‌داری نكنند، فوتبال فارس به جایی نخواهد رسید؛ حتی اگر تیم‌های شیرازی به لیگ برتر صعود كنند، باز هم خیلی زود سقوط خواهند كرد، چون توانایی رقابت با تیم‌های صنعتی را نخواهند داشت.
محمدصادق کرمی در پایان خاطر نشان کرد: از همه دوستان و مربیان و مدیرانی كه در زمان بازیگری و مربیگری‌ام از تجربیاتشان استفاده كردم، تشكر می‌كنم و برای همه آنها آرزوی توفیق روزافزون را دارم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی