[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تعالی جامعه در پرتو ضیافت اندیشه، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
دوره ضیافت اندیشه ویژه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به مدت ۴ روز به میزبانی واحد شیراز آغاز شد. آیین افتتاحیه این دوره از ضیافت اندیشه در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه آزاد اسلامی شیراز با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و جمعی از اساتید و اندیشمندان برگزار شد.
 اهمیت تقویت امید و انگیزه در جوامع
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی فارس از انگیزه و امید به عنوان کلیدواژه‌های مهم حرکت جوامع و پیشرفت انسان‌ یاد کرد و افزود: هر فرد در زندگی اجتماعی یا فردی خود با امید پیش می‌رود. در تعبیرات دینی و روایاتی از پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز مرتباً بر این موضوع تأکید شده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی یعقوبی افزود: در چند سال اخیر یکی از کلیدواژه‌هایی که مقام معظم رهبری به عنوان پیش‌برنده ملت بر آن تأکید می‌کنند، همین مسئله امید و انگیزه است؛ به گونه‌ای که در بحث بیانیه گام دوم توصیه‌های ایشان برای ۴۰ سال آینده کشور با امید و انگیزه آغاز می‌شود. وی جایگاه دانشگاهیان به ویژه اساتید را در نقش تربیت‌کننده و پرورش‌دهنده نسل جوان ویژه دانست و گفت: به رغم وجود مشکلاتی که همیشه وجود داشته، باید بتوانیم به دانشجویان امید و انگیزه دهیم. حجت‌الاسلام یعقوبی تأکید کرد: آمارهای بین‌المللی در مباحث علمی، کشور عزیزمان را در حال پیشرفت به سوی قله‌های موفقیت نشان 
می‌دهد.
 نقش گروه‌های مرجع در ارزش‌آفرینی
در ادامه این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به نقش گروه‌های مرجع و نخبگان در جوامع اشاره کرد و افزود: تا دهه ۶۰ در سراسر جهان نخبگان علمی و اساتید و دانشگاهیان به عنوان گروه مرجع محسوب می‌شدند، اما در بسیاری از کشورها این گروه مرجع جابه‌جا شده و گروه‌های دیگری جای اساتید دانشگاه را گرفته‌اند که از آنها به شرکا یا نزدیکان نظام سیاسی نام می‌برند.
محمدرضا قائدی افزود: در برخی کشورها مراکز تحقیقاتی و پژوهشی یا رسانه‌ها جایگزین گروه‌های مرجع شده‌اند و امروزه هم با شکل گرفتن فضای مجازی این تغییر گروه مرجع منجر به التهابات و تغییر ارزش‌هایی در بسیاری از جوامع شده است. وی افزود: آنگونه که پیش‌بینی شده است، در سال ۲۰۲۵ در بسیاری از کشورها این تغییرات ارزشی منجر به بروز خشونت‌هایی در جوامع خواهد شد و این جابه‌جایی ارزش و گروه‌های مرجع هزینه‌های بسیاری را بر این جوامع تحمیل می‌نماید.
قائدی با تأکید بر این نکته که اساتید دانشگاه‌های ایران به عنوان گروه‌های وفادار به انقلاب اسلامی و دوستدار نظام جمهوری اسلامی هستند، افزود: برای باقی‌ماندن اساتید دانشگاه به عنوان گروه مرجع، دانشگاه با همت دفتر نهاد رهبری و دبیرخانه هم‌اندیشی اساتید و نخبگان واحد شیراز دوره‌هایی در قالب ضیافت اندیشه به عنوان مقدمه‌ای برای بازآموزی‌شان در حفظ جایگاه مرجعیتشان برگزار می‌نماید.
وی یادآور شد: همه باید کمک کنند که اساتید به عنوان الگو همچنان در جامعه باقی بمانند؛ زیرا جامعه بدون الگو و خارج شدن از روال الگو بودن نخبگان جامعه روال خطرناکی است و امیدواریم برگزاری این دوره‌های ضیافت اندیشه به اثرگذاری و حفظ الگو بودن اساتید در جامعه کمک شایانی نماید.
 راز بندگی و پرستش عبودیت
یکی دیگر از سخنرانان ویژه در افتتاحیه دوره ضیافت اندیشه در سال ۱۴۰۲ حجت‌الاسلام و المسلمین جواد نیری بود که به بحث پیرامون هندسه کمال از منظر قرآن کریم پرداخت و اظهار کرد: قرائت ما از آفرینش می‌تواند زندگی ما را دستخوش تغییر قرار دهد و نگاه ما به خداوند به عنوان مرکز و منبع آفرینش کمک شایانی می‌کند که ما جهان را چطور ببینیم و با اجزای آن یعنی ارکان عالم وجود چطور رفتار کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه اظهار نمود: نگاه به عبودیت و بندگی در رابطه بین ما و خداوند دومین عامل مهم در دستیابی به کمال انسان است. حجت‌الاسلام نیری توضیح داد: اگر بخواهیم در جامعه فعلی جوان را دین‌دار کنیم یا دین‌دار نگه داریم، باید از سه سؤال ریشه‌ای شروع کنیم؛ اینکه بدانیم از کجا آمده‌ایم، در کجا قرار داریم و قرار است به کجا برسیم. 
این سه سؤال در خارج از حوزه دین قرار دارد، زیرا همه انسان‌ها بر اساس نگاهشان چه دینی و اسلامی و چه ماتریالیستی خود را مواجه با این سؤالات می‌بینند؛ بنابراین اگر ما جوانان را با این سه سؤال درگیر کنیم و به تفکر در آغاز و انجام خودش واداریم، کمک شایانی به دین‌داری یا حفظ دین او کرده‌ایم. 
وی پاسخ قرآن کریم به این سؤالات را با آیه کریمه «ما انسان و جنیان را به جز برای عبادت خداوند خلق نکردیم» ذکر کرد و افزود: سند عبودیت خداوند آن است که او ما را خلق کرده، بنابراین باید تابع و مطیع و عبد او باشیم و نتیجه این عبادت یافتن تقوا و باتقواترشدن خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی