[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

رشد اقتصاد هنر با صنایع خلاق، روزنامه شیراز نوین

به گزارش دریافتی شیرازنوین، هشتمین دوره مسابقات بازی‌های رایانه‌ای که با عنوان بازی‌های «یک‌میلیون نفری» در کل کشور در حال برگزاری است، دیروز در فارس آغاز به کار کرد و در کشور ثبت‌نام بیش از یک‌میلیون نفر انجام شده و در 2 بخش موبایلی و حضوری اجرا می‌شود. سید عبدالرسول موسوی‌نژادیان دیروز در مراسم افتتاحیه مسابقات بازی‌های رایانه‌ای که با عنوان «بازی‌های یک‌میلیون نفری» در سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: هشتمین دوره مسابقات بازی‌های رایانه‌ای در فارس آغاز به کار کرد و ثبت‌نام در بُعد کشور بیش از یک‌میلیون نفر بوده و در 2 بخش موبایلی و حضوری اجرا 
می‌شود.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که در بخش موبایلی افراد در محل زندگی یا کار خود بازی را انجام می‌دهند، افزود: در بخش حضوری استان فارس با 147 نفر شرکت‌کننده حضور دارند و این مسابقات روز چهارشنبه از 9 تا 21 برگزار شد و افراد بر اساس جدول تعیین شده بنیاد بازی‌های ملی رایانه‌ای با هم مسابقه دادند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در ادامه این برنامه گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از همه تلاشگران عرصه تولید بازی‌های موبایلی، کنسولی و بازی‌های بردگیم‌ حمایت خواهد کرد. فراخوان این موضوع هم زده شده و تعدادی از سازندگان بازی‌ها هم مراجعه داشته‌اند.
حمیدرضا قانعی دیروز در مراسم افتتاحیه مسابقات بازی‌های رایانه‌ای که با عنوان «بازی‌های یک‌میلیون نفری» در سراسر کشور در حال برگزاری است، گفت: یکی از اتفاق‌های نوپدید در عالم حضور جدی صنایع خلاق در حوزه کسب و کار است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه یک اتفاق جدیدی که در دنیا در حال رقم خوردن است و بالطبع در کشور ما هم شکل می‌گیرد، این است که خیلی از کشورها نگاهشان برای افزایش تولیدات خودشان به ‌سمت صنایع خلاقانه است، اضافه کرد: یکی از حوزه‌های صنایع خلاق مربوط به بازی‌های رایانه‌ای 
است.
وی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های صنایع خلاق، بازی‌های رایانه و انواع و اقسام بازی‌هایی است که نسل جدید به آن علاقه‌مند هستند، افزود: این نگاه خیلی جدی در کشور ما در حال پیگیری است و خیلی از مؤلفه‌های فرهنگی را می‌توان از طریق بازی‌های رایانه‌ای به نسل جدید منتقل کرد و فارغ از اینکه بخواهیم پیامی به صورت مستقیم ارائه کنیم، می‌توان پیامی از طریق بازی و صنایع خلاق به نسل جدید ارائه کرد.
دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس با یادآوری این مطلب که حوزه صنایع خلاق، یکی از جدی‌‌ترین حوزه‌هایی است که کشور ما هم به‌صورت جدی‌تر آن را دنبال می‌کند و در شورای فرهنگ عمومی کشور، طی 2 سال گذشته یک کارگروه تخصصی صنایع خلاق شکل گرفته است، افزود: در مراکز رشدی که در فارس نظیر کارخانه نوآوری و کارخانه‌‌های مرتبط دیگر وجود دارد، حوزه صنایع خلاق و نوآوری رشد خوبی از خود نشان می‌دهد و در حوزه تولید موسیقی، فیلم، ‌بازی و صنایع مرتبط با هنر گرافیک بسیار پررنگ‌تر و جدی‌تر دنبال می‌شود.
به گفته قانعی، برای اینکه بتوانیم در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیمگری خودمان کار را انجام بدهیم، نیازمند طراحی رویدادهایی از این قبیل هستیم که بدانیم جامعه مخاطب چه ذائقه‌‌ای دارد و بتوانیم در آن حوزه فعالیت جدی‌‌تری داشته باشیم. این مسابقات بیشتر تمرکز روی بازی‌های موبایلی و بازی‌های موبایلی ایرانی دارد و تعداد شرکت‌کنندگان در این بخش بسیار بیشتر از بخش حضوری است که در بخش فیفا ثبت‌نام کرده‌اند.
وی افزود: امیدواریم که با شناسایی جامعه مخاطب و برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای نقش‌آفرینی جدی هنرمندانمان در عرصه صنایع خلاق بتوانیم هم به حوزه اقتصاد هنر کمک کنیم، هم بتوانیم مفاهیم مد‌نظر حکمرانی که در عرصه‌‌های فرهنگی و هنری است، به نسل جدید منتقل کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به اینکه طبیعتاً فرهنگ و هنر پیشران در همه حوزه‌هاست، اظهار کرد: وقتی که درآمد ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای دنیا را مرور می‌‌کنید، درمی‌یابید که کمتر به ‌سمت فروش مواد خام پیش می‌روند و سعی می‌کنند ارزش افزوده برای خود ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه با فروش ارزش افزوده‌ها در عرصه اقتصادی می‌توانند حوزه کسب‌ و ‌کار خودشان را پررنگ‌تر کنند، افزود: امروزه حوزه فرهنگ هنر به‌صورت جدی وابسته به اقتصاد است و ما اگر به این موضوع بی‌توجه باشیم، به تدریج نحیف و ضعیف می‌شیم و فرصت‌ها را از دست خواهیم داد.
قانعی با اشاره به اینکه از سال‌های قبل موضوع ایده‌‌پردازی ساخت بازی‌‌های ایرانی شکل گرفته است و در همین استان فارس هم بیش از ‌دوازده شرکت فعال در حوزه تولید بازی‌های بردگیم‌‌ و همچنین چهار پنج شرکت تخصصی برای تولید بازی‌‌های رایانه‌‌ای داریم، اضافه کرد: در بخش موبایلی این مسابقات از بازی‌های ایرانی استفاده شده است که به طور مثال بازی ایرانی داریم به نام «آمیرزا» که در خانواده‌ها جا افتاده و بیش از 10میلیون نفر آن را نصب دارند.
وی با اشاره به اینکه رقابت موبایلی هم رقابت بسیار جذابی است، اضافه کرد: بازی مذکور هم درآمدزایی می‌کند و هم در عرصه فرهنگ‌سازی فعال است که اگر ما به آن نپردازیم، گروه‌های دیگر با اهداف فرهنگی و هنری متفاوت این خلأ را پر می‌کنند. به نظرم پیشرفت خوبی داشتیم، اما سهم ما در حوزه بازی‌های موبایلی و کنسولی سهم کمی است؛ ولی هدف‌گذاری که شده، به یاری خداوند، امیدواریم طی 10 سال آینده سهم قابل‌توجهی از بازار به تولید‌کنند‌های داخلی اختصاص پیدا کند.
وی گفت: این عرصه، عرصه جذابی است و نیازمند نوآوری و خلاقیت است که باید بشود از طریق این بازی‌‌ها انتقال ‌فرهنگ شکل گیرد.
قانعی گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس از همه تلاشگران عرصه تولید بازی‌های موبایلی، کنسولی و بازی‌های بردگیم حمایت خواهد کرد. فراخوان این موضوع هم زده شده و تعدادی از سازندگان بازی‌ها هم مراجعه داشته‌اند.
وی افزود: سعی شده از طریق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای به آنان مشاوره‌های تخصصی بدهیم و با حمایت‌های بلاعوض و حمایت‌هایی از جنس تسهیلات کمک بدهیم تا بتوانند رشد بیشتری پیدا کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با یادآوری این مطلب که با توجه به جنس بازی و تحلیل و بررسی کارگاه‌های تخصصی ما، بخشی از بودجه استانی به آنان تعلق می‌گیرد، افزود: اخیراً در شورای فضای مجازی استان، مصوباتی برای حمایت از بازی‌‌ها در استان فارس داشتیم که از منابع ملی پیگیر جذب اعتبار برای بازی‌های فاخر خواهیم شد.
وی با اشاره به اینکه در جشنواره «فیروزه» که جشنواره‌‌های مرتبط با کالاهای فرهنگی کشور است، در بخش اسباب‌بازی‌ها مقام اول و مقام سوم توسط استان فارس کسب شد، افزود: مقام اول ما خانم حمیده ساعیان با یک بازی برگرفته از فرش قشقایی به دست آورد و مقام سوم توسط آقای حمید افسری با بازی «مرچنداز» که یک بازی موبایلی و قرآنی است، کسب شد و این نشان می‌دهد که ما در استان فارس در این حوزه پیشرو بودیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی