[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

مالیات بر درآمد محاسبه شود، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- شیرازنوین
 shomalianm@gmail.com

 رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار شیراز گفت: هم‌زمان با شروع فصل مدارس، طی یک اقدام خودجوش به همت برخی از فروشندگان میوه و تره‌بار در شیراز، در قالب پویش «مزرعه در سفره»، میوه به قیمت ارزان‌تر به دست مردم داده می‌شود.
یکی از اقلام مصرفی که مصرف آنها به دلیل گرانی در بین خانواده‌ها کمتر شده، میوه و سبزیجات است؛ اقلامی که در میان آنها برخی میوه‌ها مثل گلابی هم بسیار لاکچری شده و سایر میوه‌ها مثل شلیل، انگور و... هم قیمتشان از 40 تا 50هزار تومان است. صیفی‌جاتی مثل خیار هم که قیمتی حدود 20هزار تومان دارد به تدریج در مسیری قرار گرفته که اقشار ضعیف‌تر برای خرید آن به مقدار کم بسنده می‌کنند. وضعیت سیب‌زمینی و... هم همین‌طور شده است.
در این میان میوه‌های نوبرانه که با قیمت‌های بسیار بالاتری به بازار می‌آیند و افراد محدودی قدرت خرید آنها را دارند؛ البته گرانی میوه و سبزی و صیفی نه‌تنها برای مردم مشکل‌ساز شده، بلکه فروشندگان میوه و تره‌بار را هم متضرر می‌کند؛ چراکه وقتی میزان فروش آنها کمتر شود، در معرض خراب شدن و ضرر قرار می‌گیرد.
خبرنگار شیرازنوین در این خصوص با رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار شیراز به شرح زیر به گفت‌وگو نشسته است:
فرزاد رضایی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ما که قیمت نوبرانه‌های پاییزی تا چه زمان بالا خواهد بود، می‌گوید: در حال حاضر چون بین 2 فصل قرار داریم و میوه تابستانی در حال اتمام است، اغلب میوه‌های تابستانی مانند شلیل در سردخانه نگهداری می‌شود که خود هزینه مضاعفی بر میوه وارد می‌کند؛ همچنین قیمت پرتقال نوبرانه که در حال حاضر از میناب وارد بازار شده و نسبتاً گران است، در ماه‌های مهر و آبان با وارد شدن پرتقال داراب به بازار کاهش خواهد یافت؛ البته در حال حاضر استقبال زیادی از سوی مشتریان در خصوص خرید پرتقال و لیموشیرین نداریم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار شیراز با اشاره به علل افزایش قیمت میوه ادامه می‌دهد: هزینه بارگیری میوه از میدان تره‌بار زیاد است و یک فروشنده میوه و تره‌بار برای آوردن یک نیسان وانت‌بار خود به مغازه‌اش، باید حدود یک‌میلیون تومان هزینه کند.
وی اضافه می‌کند: همچنین قیمت کیسه نایلونی و پلاستیک هم گران شده و در حال حاضر 73هزار تومان است که هزینه‌ای که میوه‌فروش در این خصوص می‌کند، برایش قابل‌برگشت نیست.
رضایی، افزایش چشمگیر مالیات‌های صنفی را دغدغه اصلی صنف فروشندگان میوه و تره‌بار می‌داند و اظهار می‌کند: واحدهای صنفی ما در سال‌های قبل بین یک تا 5میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کردند، اما اکنون این رقم به یک‌میلیارد تومان هم می‌رسد و باید به داد صنف میوه‌فروش رسید؛ ما پرداخت مالیات را البته وظیفه خود می‌دانیم، اما مالیات بر درآمد محاسبه نمی‌شود؛ بلکه از کل گردش مالی یک واحد صنفی محاسبه می‌گردد که این روند باید مورد بازنگری قرار گیرد. در حال حاضر برای هر یک‌میلیارد تومان گردش مالی، 34میلیون تومان مالیات در نظر گرفته شده که رقم بالایی است.
او می‌افزاید: سود یک واحد صنفی ما حدود 25 درصد است که با احتساب اجاره‌بها، دستمزد کارگر، هزینه حمل و نقل، مالیات و... عملاً چیزی از آن عاید فعال این صنف نمی‌شود؛ وزن سبدهای میوه هم برای میوه‌فروش به عنوان میوه‌ای که خریداری می‌کند، محاسبه می‌شود؛ یعنی گلابی کیلویی 90هزار تومانی که با سبد خریده می‌شود، بعد همین سبد برای میوه‌فروش سود که ندارد، ضرر هم است.
رضایی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا این وضعیت موجب ریزش اعضای صنف شما هم شده است، می‌گوید: بله؛ برخی از اعضای تحت پوشش صنف ما اعلام کرده‌اند که توان کار کردن در این صنف را ندارند؛ چون میوه وقتی گران است و مشتری کمتری دارد و همچنین امکان نگهداری بیشتر از یک روز آن هم وجود ندارد، یا باید به حراج شبانه گذاشته شود یا اینکه راهی سطل آشغال می‌شود.
جبران رکود خرید میوه با پویش «مزرعه در سفره» در شیراز
رئیس این اتحادیه با اشاره به اینکه در فصل آغاز سال تحصیلی به علت اینکه شاهد خرید و هزینه کردن والدین برای اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان هستیم، فروش میوه کاهش می‌یابد، اظهار می‌کند: خوشبختانه 30 واحد صنفی عضو اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار شیراز به صورت خودجوش در قالب پویش مهربانی طرح مزرعه در سفره، اقلام خود را با درصد کمتر به مردم عرضه می‌کنند که این پویش برای اولین بار در کشور در شیراز راه‌اندازی شده و استان‌های دیگر هم از شیراز الگوبرداری کرده‌اند. رضایی در پایان از مسئولان استانی درخواست کرد تا برای وانت‌های دست‌فروش میوه و سبزیجات هم فکری کنند؛ چون این دست‌فروشان با خرید میوه درجه 2 و 3 و فروش به‌ظاهر با قیمت ارزان‌تر و اینکه اجاره و مالیاتی نمی‌دهند، تیشه‌ای بر ریشه صنف فروشندگان میوه و تره‌بار هستند. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی