[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

هدایت اعتیاد از پشت میزهای کنفرانس ، روزنامه شیراز نوین

 شهرام شاهد- گروه خبر 
این روزها مطابق روزهای گذشته جلساتی برای پیشگیری از اعتیاد و خودکشی برگزار می‌شود که لزوم حاشیه‌نگاری اصحاب رسانه را نیز متذکر می‌شود. آیا تاکنون برگزاری این نشست‌ها تأثیری در کاهش اعتیاد و نیز کاهش تقاضا برابر عرضه یا عرضه در برابر تقاضا داشته است؟ خط درآمدی قاچاق مواد مخدر و سودهای کلان و بدون حساب باعث شده سوداگران مرگ قدمی به عقب برندارند.  ۱۱۴ سال می‌شود که در دنیا مبارزه جدی و بی‌امان اما خیالی(!) در حوزه مبارزه با مواد مخدر دنبال می‌شود. شاید ۵۰ سال آن با رویکرد علمی و جامع در حوزه درمان و پیشگیری مبتنی بر رویکردهای علمی است، اما با وجود ۱۱۴ سال مبارزه جهانی همچنان روند فزاینده مصرف و شیوع، در تمام کشورها وجود دارد. 
واقعاً چه کسانی از گردش مالی ۴۰۰-۵۰۰ میلیارد دلاری قاچاق مواد مخدر سود می‌برند؟ قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور امروز با اشاره به آخرین پژوهش‌های به دست آمده اعلام کرده است که بیش از ۶۵ درصد همسرآزاری، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمدی و ۲۳ درصد نزاع‌ها مرتبط با مواد مخدر است. و ما در این سال‌ها از پشت میزهای کنفرانس برای اعتیاد تصمیم می‌گیریم و اخبار کلیشه‌ای منتشر می‌کنیم.
حالا سومین نشست ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اعضای شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، با هدف بررسی عملکرد کمیته درمان و بازپروری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، رئیس دانشگاه در این نشست ضمن قدردانی از تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه در این حوزه، جلب توجه و مشارکت خانواده‌ها، همچنین تمرکز بر آموزش و پیشگیری از این بحران اجتماعی را راهکارهای عملیاتی در دستیابی به اهداف این حوزه عنوان کرد.
دکتر «سید وحید حسینی» در این نشست، اقدامات انجام شده در این حوزه نظیر ارائه دارو به مددجویان، رصد داروها در سامانه «تیتک» سازمان غذا و دارو، میزان مصرف دارو در استان و روند رسیدگی به معتادان متجاهر را بررسی کرد.
رئیس دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد و نماینده تام‌الاختیار رئیس دانشگاه در امور اعتیاد نیز در این نشست گزارشی از عملکرد کمیته درمان و بازپروری تا مرداد 1402 ارائه کرد. دکتر «علیرضا صحراگرد» با اشاره به فعالیت 137 مرکز درمان سوءمصرف مواد خصوصی و دولتی در شیراز و شهرستان‌های استان فارس افزود: از این تعداد 82 مرکز در شیراز فعالیت دارند و سه مرکز بستری نیز به ارائه خدمت به این بیماران می‌پردازند. دکتر «احمد حسین‌زاده» رئیس بیمارستان نمازی شیراز نیز دیگر عضو این نشست بود که پیرامون چالش‌های این حوزه در مرکز آموزشی درمانی نمازی مطالبی عنوان کرد و خواستار پیگیری سازمان‌های اجرایی مرتبط با این حوزه در استان شد. همچنین جمعی از نمایندگان و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط با این حوزه در استان به بیان چالش‌ها، راهکارها و موارد مطرح شده در این نشست پرداختند. این نشست صبح دیروز چهارشنبه، بیست و نهم شهریور 1402 با حضور مدیران ارشد استان و دانشگاه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی