[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

از نظر تجهیزات در مضیقه هستیم، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
چندسالی بود که خبری از تکواندو فارس نبود؛ افول در تکواندو کشور به چشم می‌خورد، اما در تکواندو فارس، این مسئله بیشتر به چشم می‌آمد. اما حالا اوضاع و احوال این رشته در استان ما چگونه است؟
رئیس هیئت تکواندو فارس در این ارتباط می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا، تکواندو در کشور ما رو به افول رفت؛ استان فارس هم از این قائده مستثنی نبود. 2 سال درگیر این ویروس بودیم و باشگاه‌های تکواندو تعطیل شده بود؛ چون تکواندو یک ورزش برخوردی بود و اجازه تمرین نداشتیم. بعد از این حاشیه‌هایی هم به وجود آمد و تکواندو استان فارس، مدتی بدون رئیس و سرپرست بود؛ این مسئله هم مزید بر علت شد که 2 سال بلاتکلیف باشیم. ورزشکاران ما نه می‌توانستند مسابقه بدهند، نه آزمونی برای کمربند داشتیم و طبیعتاً افتخاری هم کسب نشد؛ تکواندو فارس به طور کلی به کما رفته بود.
علی باوقار افزود: به لطف خدا از دی‌ماه سال گذشته اتفاقات خوبی در تکواندو استان رقم خورد؛ لطف دوستان شامل حال بنده شد و این توفیق نصیبم شد که مجدداً در خدمت جامعه تکواندو استان باشم و خدمتگزار این رشته. حرکت‌های خوبی انجام شد و سعی کردیم با ایجاد هم‌دلی در بین اهالی این رشته، فارس را به جایی که در خور این استان در سطح کشور است، برسانیم.
وی در ادامه توضیح داد: در افول ورزش، مسائل زیادی می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ بالطبع در ورزش قهرمانی، خیلی مسائل برای موفقیت مهم هستند. می‌دانید که تکواندو ایران و کره جنوبی همیشه برای قهرمانی جهان در حال رقابت بوده‌اند؛ اکثراً کره اول بوده و ما دوم. سال‌هایی هم بوده که ما توانسته‌ایم قهرمان شویم. تکواندو یک رشته المپیکی هم هست و بقیه کشورها هم تلاش زیادی کرده‌اند که بتوانند با سرمایه‌گذاری، شانس خود را برای مدال‌آوری افزایش دهند، اما تکواندو ایران هم در حال بازگشت به روزهای خوبش است.
متولی تکواندو فارس در خصوص مدیریت چهره نام‌آشنای تکواندو کشور در رأس فدراسیون گفت: آقای ساعی خودش یکی از پرافتخارترین ورزشکاران المپیکی ما بوده و کارش را خوب بلد است؛ ورزش قهرمانی را کاملاً می‌شناسد و ورزشکاران را به خوبی درک می‌کند. اخیراً هم شاهد رقم خوردن اتفاقات خوبی در تکواندو کشور بوده‌ایم. نوجوانان ما در بوسنی قهرمان جهان شدند که افتخار خیلی بزرگی بود؛ در مسابقات آسیایی لبنان هم نونهالان ما همین اتفاق را رقم زدند؛ خدا را شکر تکواندو ما در حال رسیدن به جایگاه خوب خودش است.
باوقار در خصوص مشکلات و وضعیت زیرساخت‌ها نیز اظهار کرد: ما در شیراز یک خانه تکواندو داریم؛ یعنی یک سالن که مختص این رشته است. واین سالن در مجموعه ورزشی شهید دستغیب قرار دارد. خوشبختانه نگاه مدیران ورزش استان نسبت به این رشته ورزشی، نگاه خوبی بوده است، اما تکواندو یک رشته پرخرج است؛ سیستم های الکترونیکی داوری، هر کدام حدود 300 میلیون تومان قیمت دارند. از نظر تجهیزات در مضیقه هستیم؛ در تهیه شیاپ چانگ مشکل داریم. آقای ساعی شش ماه پیش به شیرازی‌ها قول تهیه 3 شیاپ چانگ داد، اما هنوز عملی نشده و امیدواریم زودتر این اتفاق بیفتد. 
وی در خصوص وضعیت زیرساخت در شهرستان‌ها نیز گفت: شهرستان‌ها هم وضعیت مطلوبی ندارند؛ با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی امروز مملکت، بودجه چندانی به ورزش نمی‌رسد، ما خودمان باید در استان کارهایی انجام بدهیم که بتوانیم درآمدزایی کرده و تکواندو را توسعه بدهیم.
این مدیر ورزشی در ادامه به وضعیت دشوار مالی تیم‌های کشوری اشاره کرد و اظهار داشت: ما 11 تیم در لیگ‌های کشوری داریم که هر کدام از این تیم‌ها، مخارج زیادی متحمل می‌شوند. مجبوریم به هر شکلی که شده است، مسابقات را سپری کنیم؛ باید به صاحبان کسب و کار و کارآفرینان عزیز بگویم که تکواندو استان فارس، پتانسیل خیلی خوبی دارد؛ قهرمانان بزرگی داریم و اگر برای سرمایه‌داران مقدور است، بیایند روی این رشته سرمایه‌گذاری کنند. 
باوقار ادامه داد: ما در آذرماه میزبان مسابقات جام باشگاه‌های آسیا هستیم و مسابقات دهه فجر نیز برای اولین بار قرار است در شیراز برگزار شود، اما تا به امروز نتوانسته‌ایم اسپانسری برای این مسابقات پیدا کنیم. اگر این‌چنین پیش برویم، باید از میزبانی انصراف بدهیم که صورت خوشی برای استان بزرگی مثل فارس نخواهد داشت.
وی افزود: من از استاندار محترم استان، جناب آقای دکتر ایمانیه خواهش می‌کنم که به این قضیه ورود و به ورزش کمک کنند. استاندار فارس شخصی ورزش‌دوست است و عاجزانه خواهش می‌کنم به ما کمک کند تا بتوانیم در شیراز میزبانی شایسته‌ای داشته باشیم. باید پیگیری کنیم تا علاوه بر آن سه تخته شیاپ چانگ که آقای ساعی به ما قول داده‌اند، دو تخته دیگر هم تهیه کنیم تا با حمایت مسئولان محترم ورزش و حامیان مالی، مسابقات را به خوبی برگزار کنیم؛ ضمن اینکه سالن شهید دستغیب هم وضعیت خوبی دارد و می‌توانیم مسابقات بین‌المللی را در آن برگزار کنیم. دانشگاه آزاد هم سالن خوبی دارد و مسابقات نونهالان کشور را هم در آنجا برگزار کردیم. 
رئیس هیئت تکواندو فارس در خصوص وضعیت داوران استان فارس نیز گفت: خدا را شکر استان فارس داوران بین‌المللی خیلی خوبی دارد؛ استاد عطاریان از داوران درجه یک بین‌المللی و افتخار داوری استانمان است و بنده هم داور بین‌المللی تکواندو هستم و در کمپ پارالمپیک توکیو در سال 2020 هم حضور داشتم. در مرحله نهایی هم در کشور روسیه حضور داشتم و چندین سال است که در لیگ برتر کشور داوری می‌کنم.
وی در پایان در خصوص انصراف تیم هیئت تکواندو فارس از حضور در لیگ برتر کشور عنوان کرد: تیم بزرگسالان ما ابتدا برای حضور در لیگ برتر کشور ثبت نام کرد، اما زمانی که تیم زاگرس جنوبی هم برای مسابقات ثبت نام کرد، متوجه شدیم که بضاعتمان آن‌قدری نیست که بتوانیم دو تیم در لیگ کشور داشته باشیم؛ بنابراین برای اینکه حضور تیم زاگرس جنوبی در لیگ کشور پررنگ تر شود، تیم هیئت انصراف داد و امیدواریم تیم زاگرس جنوبی را خیلی خوب برای لیگ برتر کشور تقویت کنیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی