[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

شنا در فارس همچنان حرف اول را می‌زند، روزنامه شیراز نوین

ورزشکاران دختر و پسر شرکت‌کننده از استان فارس در چهارمین دوره المپیاد ورزشی استعدادهای برتر کشور که در ۴۸ رشته برگزار شد با قرار گرفتن در رده دوم جدول نسبت به سومین دوره که ششم شد، ‌رشد حدود ۳۳ در صدی داشته که آمار خوبی است؛ هرچند چندین رشته هم مقامی کسب نکردند که قابل‌تأمل است. به گزارش ایرنا، چهارمین دوره این رقابت‌ها در حالی اخیراً پایان یافت که تیم تهران در مجموع با ۱۴۲ مدال بر سکوی نخست ایستاد، فارس با ۸۰ مدال رنگارنگ و آذربایجان شرقی هم با ۷۴ مدال به ترتیب دوم سوم شدند.
نایب‌قهرمانی فارس پس از تهران که هم از نظر جمعیت و هم از نظر امکانات قابل‌قیاس با فارس نیست؛ می‌توان گفت اگر تهران بزرگ را با توجه به ظرفیت‌ها از سایر استان‌ها جدا کنیم، ‌فارس در رتبه نخست قرار می‌گیرد.
نایب‌قهرمانی این دوره آماری است که فارس در سال ۸۷ در مسابقاتی که به نام المپیاد ایرانیان برگزار می‌شد، پس از ۱۵ سال دوباره به دست آورد.
بر این اساس در چهارمین دوره این مسابقات ورزشکاران دختر فارس ۶ طلا،‌ هشت نقره و ۱۷ برنز و در مجموع ۳۱ مدال به دست آوردند و در سومین دوره هم چهار طلا، ۶ نقره و هفت برنز در مجموع ۱۷ مدال کسب کردند که دختران فارس در چهارمین دوره رشد حدود ۵۴ در صدی داشته‌اند؛ هرچند بانوان ورزشکار با محدودیت‌هایی همراه هستند.
اما تیم پسران فارس در چهارمین دوره، ۲۰ طلا،‌11 نقره و ۱۸ برنز و در مجموع ۴۹ مدال به دست آوردند که نسبت به سومین دوره که ۱۰ طلا ،‌۱۱ نقره و ۹ برنز و در مجموع ۳۰ مدال گرفته بودند، رشد حدود ۶۱ درصدی به همراه داشته و آمار خوبی است.
رشته شنا دختران و پسران استان فارس در چهارمین دوره با کسب ۱۰ طلا،‌ هشت نقره و پنج برنز همچنان بیشترین مدال نسبت به ۲۳ رشته دیگر فارس به دست آوردند.
این رشته همچون سال‌های گذشته حرف اول را در بین سایر رشته‌ها می‌زند که حدود یک‌چهارم مدال‌ها را برای فارس به ارمغان آوردند و جور رشته‌هایی که اصلاً مدال کسب نکردند را کشیدند.
همچنین وزنه‌برداری دختران و پسران فارس هم با سه نشان طلا، ‌هشت نقره و پنج برنز پس از شنا بیشترین مدال کسب کردند که این رشته هم یکی از قطب‌های کشور است.
تیراندازی، ‌تکواندو، ‌کشتی فرنگی، بوکس، زورخانه‌ای و پهلوانی، دوچرخه‌سواری رشته‌های انفرادی فارس بودند که نشان طلا به دست آوردند و هندبال هم تنها رشته تیمی است که طلا گرفته است.
همچنین تیرو کمان،‌ دو و میدانی، شمشیر بازی، ‌بسکتبال، پینگ‌پنگ واسکیت هم رشته‌هایی بودند که مدال نقره و برنز گرفتند.
کشتی آزاد،‌ هاکی، ‌والیبال که چند سال است به صورت سرپرستی اداره می‌شود، بدمینتون، ‌واترپلو، شیرجه، ‌قایقرانی و گلف هم رشته‌هایی بودند که دستشان از گرفتن مدال بازماند واین بهترین فرصت برای اداره کل ورزش و جوانان است که دراین رشته‌ها تحولاتی به وجود آورد به ویژه اینکه رده‌های پایه اهمیت زیادی دارد.
اگر هیئت‌های ورزشی به رشته‌های پایه اهمیت دهند، در این بخش بیشتر کار شود و حوزه ورزش قهرمانی اداره کل هم نظارت کافی بدون تعارف داشته باشد و رفاقت را کنار بگذارد، می‌توان امیدوار شد که در آینده شاهد شکوفایی بیشتر جوانان ورزشکار استان فارس باشیم.  
کارشناسان ورزش فارس بر این باور هستند که برای شکوفایی استعدادهای بی‌شمار ورزش فارس باید تعارف کنار گذاشته شود و برای هیئت‌های کم‌کار که برخی از رؤسای آنها سابقه طولانی دارند، نسخه شفابخش پیچیده شود تا استعدادهای غنی این استان به هرز نرود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی