[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ترویج مهارت‌های مدیریت پسماند در مدارس، روزنامه شیراز نوین

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس از خانواده معظم شهدای دفاع مقدس، شهدای سازمان مدیریت پسماند و شهید مدافع حرم تجلیل شد.
اجرای مرحله دوم طرح پسماند صفر کلید خورد که بر اساس این طرح دانش‌آموزان 100 مدرسه در مقطع ابتدایی به مدت یک سال از حضور کارشناسان خبره آموزش مدیریت پسماند بهره‌مند شده و گامی مؤثر در راستای هموار شدن مسیر مشارکت دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها به عنوان شهروندان آگاه برداشته خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز، آیین افتتاح مرحله دوم این طرح هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه ابتدایی شاهد حاج رحیم خالصی و با همکاری مؤثر اداره کل آموزش و پرورش استان فارس برگزار شد.
صمد پناهیان، معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند در این مراسم با اشاره به اینکه مرحله اول طرح پسماند صفر از اردیبهشت‌ماه 1402 به صورت آزمایشی در 12 مدرسه شیراز که شامل 3 مدرسه در هر ناحیه می‌شود، به مدت 10 روز اجرا شده است، ادامه داد: در اجرای این طرح ابتدا سطح دانش، مهارت و نگرش دانش‌آموزان به همراه مدیران و مربیان و سرایداران مدرسه ارزیابی شد. در ادامه فرایند، آموزش و ارتقای مهارت با ابزار‌های متفاوتی همچون کتاب‌های ویژه آموزشی، تکالیف، بازی آموزشی، جشنواره‌ها و نمایش‌های عروسکی و... انجام و سپس سطح دانش و مهارت آموزش‌گیرندگان مجدداً بررسی شد. معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند اظهار کرد: انجام آزمایشی این طرح و ارزیابی افراد پیش از آموزش و پس از آن، نقاط ضعف و قوت طرح را مشخص و این امکان را فراهم کرد تا مرحله دوم با کیفیت بهتری اجرایی شود.
پناهیان با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته دنیا به سوی انواع جدیدی از مدیریت پسماند پیش می‌روند، عنوان کرد: طرح مدارس بدون پسماند یا همان پسماند صفر اصطلاحی بسیار رایج در مدیریت شهری دنیاست که نگاه مدیران را به سمت و سوی جدیدی می‌برد که در این نگاه توجه ویژه‌ای به رویکردهای زیست محیطی و اقتصادی شده است. او با بیان اینکه حداقل نیمی از مدیریت پسماند از مبدأ و توسط تولیدکننده آن انجام می‌شود، اظهار کرد: این موضوع عملکرد مدیریت شهری در حوزه پسماند را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
معاون اجرایی سازمان مدیریت پسماند یادآور شد: به زبان ساده‌تر می‌توان گفت تولید پسماند بیشتر هزینه بیشتری برای مدیریت شهری دارد؛ بنابراین مهارت‌آموزی شهروندان در جهت کاهش تولید پسماند سبب می‌شود تبعات منفی این موضوع نیز کمتر شود.
پناهیان در ادامه افزود: در شیراز روزانه بیش از 100 تن نایلون و کیسه پلاستیکی یک بار مصرف دورریز می‌شود که اگر تولیدکننده مهارت‌های مدیریت پسماند را بیاموزد و از نگاه پسماند صفر به موضوع توجه کند، درصد قابل توجهی از این دورریز کاهش می‌یابد.
در این مراسم همچنین سید کاظم حسینی، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با بیان اینکه تعلیم و تربیت پایه و اساس پرورش شهروندان قانون‌مدار و آگاه است، عنوان کرد: بی‌تردید بهترین زمان برای نهادینه شدن مهارت‌های شهروندی در افراد سنین کودکی و بهترین مکان برای این آموزش‌ها مدرسه است.
حسینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مهم‌ترین سند راهبردی در این حوزه است و در آن به عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت اشاره شده است، اظهار کرد: قطعاً همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و خانواده‌ها باید در کنار آموزش و پرورش همکاری همه‌جانبه‌ای برای تحقق هرچه بهتر منویات این سند تحول داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تفاهم‌نامه‌های متعددی میان مدیریت شهری و آموزش و پرورش منعقد شده که بر اساس این تفاهم‌ها همکاری‌های بسیار ارزشمندی در حوزه آموزش‌های شهروندی و سایر موارد صورت گرفته است.
حسینی با بیان اینکه سال گذشته بیش از 200 مدرسه از آموزش‌های چهره به چهره سازمان مدیریت پسماند بهره برده‌اند، ابراز امیدواری کرد که با افتتاح مرحله دوم طرح پسماند صفر در مدارس شاهد پرورش دانش‌آموزانی باشیم که نه‌تنها شهروندان قانون‌مداری هستند؛ بلکه دیگران را در مهارت‌آموزی یاری می‌دهند و شهر را به مکانی هرچه باکیفیت‌تر برای زندگی تبدیل می‌کنند.
در این مراسم همچنین با حضور مسئولان آموزش و پرورش و سازمان مدیریت پسماند از خانواده معظم دو شهید دفاع مقدس سازمان مدیریت پسماند و یک شهید مدافع حرم آموزش و پرورش تجلیل شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی