[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۷۸۳
  • دوره جدید

آثار داستان و قصه بر کودکان و نوجوانان ، روزنامه شیراز نوین

در سال های اخیر روان شناسان شناختی بر این نکته تأکید دارند که قصه گفتن و اراه یک داستان  به کودک، در فرآیند اساسی ذهنی او، یعنی تفکر، نقش مؤثر دارد. 
داستان ها هم تجارب فعلی را سازماندهی می کنند و هم تجارت ما را در آینده تحت تأثیر قرار می دهند. قصه گویی نه تنها به رشد خود پنداره، تجربه و عجین شدن با فرهنگ محیطی فرد کمک می کند؛ بلکه او را با آمادگی مضاعف به محیط رسمی یادگیری هدایت می کند. 
بعد از شنیدن قصه ها و داستان ها، صورت ظاهر آن ها شاید به مرور زمان فراموش شوند؛ اما معنای نمادین آن ها همواره در کانون هستی ما حضوری فعال و قدرتمند دارد و می تواند سرچشمه خلاقیت و سرزندگی ما در سال های آتی زندگی باشد داستان ها در زندگی ما کاربردهای گوناگون دارند، که از آن جمله می توان به این اشاره کرد:
• کسب تجارب و اطلاعات تازه درباره مسائل مختلف
• تربیت و تقویت نیروی اندیشه 
• رشد و گسترش رغبت ها
• رشد و گسترش علاقه اجتماعی
• کمک به ایجاد عادت به مطالعه
• ارضای بعضی از نیازهای ذهنی و عاطفی 
داستان ها زمینه عاطفی نیرومندی اند که چالش ها بالقوه را نیز برای پردازش شناختی فراهم می کنند. همچنین یکی از فواید استفاده از داستان ها، به عنوان محرک تفکر در کلاس، این است که می تواند اشتیاق و مشارکت کودک را برانگیزد.
کودکان امروز یا همان شهروندان آینده برای تبدیل شدن به اعضای کامل در جامعه ای باسواد و مسئول باید بتوانند انتقادی بیندیشند، اطلاعات دریافتی خود را زیر سؤال ببرند و در رویکرد مسئله گشایی خود انعطاف پذیر و خلاق باشند 
حال ببینیم از چه داستان هایی می توان استفاده کرد؟
طیفی وسیع از داستان ها و متون را می توان برای راه اندازی کاوش فکری و فلسفی کودکان در خانه و مدرسه به کار برد. انواع داستان ها شامل: رمان های فلسفی، داستان های کهن، کتاب های مصور، شعر و داستان های واقعی می باشد؛ مثلاً در داستان معروف مورچه و ملخ ، که یکی از داستان های کهن می باشد، ملخ در زمستان ازگرسنگی رنج می برد و ازمورچه ای که تابستان را سخت به جمع آوری آذوقه گذارنده بود، تقاضای غذا کرد. مورچه آوازخوانی و کارنکردن ملخ را در تابستان دیده بود و حالا دست رد به سینه او زده، میگوید : حالا که تمام تابستان توانستی بخونی، تمام زمستان هم می توانی برقصی! این داستان مضامینی روان شناسانه و فلسفی، همچون اهمیت تلاش، آینده‌نگری و قناعت را یاد می دهد. 
زهرااکبرپور، آموزگارشاغل دردبستان دخترانه دکتر حسابی، ناحیه دوشیراز

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی