[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۳
  • دوره جدید

تربیت دینی کودکان ، روزنامه شیراز نوین

کودک دو ساله نماز خواندن والدین خود را مشاهده می‌کند و می‌بیند که پدر و مادر به جای این که جواب او را دهند کلماتی با خود زمزمه می‌کنند و گاهی خم می‌شوند و گاهی می‌نشینند. به تدریج کودک به تقلید از والدین خود می‌پردازد و یا در ماه رمضان، مشاهده می‌‌کند که پدر و مادرش در طول روز غذا نمی‌خورند، اندک اندک به تبع اوضاع و احوال حاکم بر خانواده، به اعمال و آداب اسلامی، تأدیب پیدا می‌کند. طفلی که از بدو تولد در فضای اسلامی رشد کرده است، قرار گرفتن در جامعه‌ای اسلامی نه تنها دشوار و نامأنوس نخواهد بود، بلکه خود نیز نسبت به امر به معروف و نهی از منکر دیگران احساس مسئولیت و اقدام خواهد کرد (شهریاری، 1392: 7) دوران کودکی بهترین، مساعدترین و ماندگارترین دوران برای تربیت دینی است. نقش خانواده به ویژه مادر در اوان کودکی از نظر رشد عواطف و پرورش حس دینی بسیار مهم است. نگرش والدین از لحاظ ایمان، معنویت، دینداری به شکل غیرمستقیم و نامرئی بر باورهای اولیه فرزند تأثیر دارد. 
برای تقویت رفتار مذهبی خصوصاً نماز، نهاد خانواده در تربیت مذهبی فرزندان نقش اول را به عهده دارد. در مورد تأثیر نهاد خانواده باید گفت که از دوره کودکی با ارائه مشوق‌هایی به عنوان تقویت کننده مثبت مانند تشویق‌های کلامی، دادن کادو و غیره می‌توان زمینه‌های مذهبی را در آنها به وجود آورد و آن را تقویت نمود. 
آسیب شناسی تربیت دینی کودکان توسط خانواده‌ها:
- عملکرد نادرست پدر و مادر و عدم مطابقت گفتار و رفتار والدین، کمرنگ کننده اعتقادات مذهبی فرزندان خواهد شد و برخوردهای نامطلوب، عدم رعایت ادب و حیا میان پدر و مادر از جمله این عملکردهای نادرست هستند. 
- بسیاری از مادران در جامعه امروز به دلیل شاغل بودن، وقت و حوصله کافی را در امر تربیت فرزندان به خرج نمی‌دهند؛ حال آن که 80درصد تربیت فرزندان متأثر از مادران است. 
فرزندان به خوبی تغییر جایگاه‌های مادر به عنوان کانون عاطفه و پدر به عنوان مدیر خانواده را احساس می‌کنند. این تغییر، تأثیرات نامطلوبی در رفتار فرزندان خواهد گذاشت.
یلدا قهرمانی، دبیر شاغل در دبیرستان حضرت معصومه(س) آموزش و پرورش عشایر سیار فارس

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی