[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۳
  • دوره جدید

نقش رسانه‌های ارتباط جمعی در اجتماع‌پذیری، روزنامه شیراز نوین

وسایل ارتباط جمعی نقش مهم و ویژه در تربیت و جامعه‌پذیر کردن کودکان ایفا می‌کنند. این تأثیر فوق‌‌العاده موجب شده بود که حضرت امام خمینی(ره) تأکید کنند که رسانه‌های جمعی عموماً، رادیو و تلویزیون خصوصاً باید در مسیر تعالی روح انسان فعالیت کنند. کارکرد تربیتی و جامعه‌پذیری وسایل ارتباط جمعی، از جهاتی از کارکرد تربیتی و اجتماعی کردن مراکز و محیط‌های آموزشی چون کودکستان، دبستان، مدرسه و دانشگاه بااهمیت‌تر است. در قرن حاضر، نقش رسانه‌های جمعی چون روزنامه ، کتاب، رادیو، تلویزیون، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی... در امر جامعه‌پذیری بیش از پیش مطرح است. در شرایطی که دیگر عوامل و نهادهای جامعه‌پذیری نتوانند وظایف خود را ادا کنند، رسانه‌های جمعی مهم‌ترین عامل جامعه‌پذیری تلقی می‌شوند. به طبع، رسانه‌های جمعی در شرایطی می‌توانند تأثیر زیاد در فرایند جامعه‌پذیری و تقویت رفتار اجتماعی داشته باشند که محتوای پیام آنها با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه مطابق و سازگار باشد و بدین ترتیب، آگاهانه به اجتماعی کردن مخاطبان می پردازند. 
نخستین محیطی که کودک در آن پرورش می‌یابد و در رفتار بعدی فرد فوق‌العاده مؤثر است خانواده است. کودک کم‌کم در فرایند رشد اجتماعی قرار می‌گیرد و جامعه‌پذیری فرزندان از کارکردهای مهم نهاد خانواده است. حیات اجتماعی سالم از خانواده‌های سالم شکل می‌گیرد و در خانواده‌هایی که والدین به تربیت فرزندان خود اهمیت ویژه می‌دهند، هویت خانوادگی پایدارتر و از ثبات و استحکام بیشتر برخورداراست. 
مدرسه، به عنوان مرکز تربیتی جامعه، در جنبه‌های مختلف زندگی جمعی و رشد شخصیت اجتماعی شاگردان تأثیر فراوان دارد. آماده کردن شاگردان برای برخورد با جریان‌های اجتماعی و کسب مهارت‌های لازم در جهت شرکت در زندگی جمعی، به وسیله مدرسه صورت می‌گیرد. هدف‌های تربیتی باید موجبات رشد دانش‌آموزان را فراهم سازد و تمام جنبه‌های شخصیت فرد را در بر گیرد و با فلسفه اجتماعی جامعه و ارزش‌های انسانی توافق داشته باشد. معلمان، به عنوان مهم‌ترین کارگزاران، با توجه به اهداف سعی دارند تا شخصیت متعلمین خود را متناسب با نیازهای جامعه آماده سازند. ایفای نقش در گروه دوستان بخشی از فرایند اجتماعی شدن است که دانش‌آموز با پذیرش و ایفای نقش‌‌های مختلف در گروه، اجتماعی شدن را تجربه می‌کند. اگر رسانه‌های جمعی با ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه همسو و سازگار باشند، می‌توانند تأثیر بسیار در فرایند جامعه‌پذیری و تقویت رفتار اجتماعی داشته باشند.
صمد نوذری فرد، دبیر شاغل در هنرستان افسری، ناحیه یک شیراز

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی