[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

طرز تهیه عدسی رژیمی، روزنامه شیراز نوین

عدس، با توجه به فایده‌ها و خواص غذایی فراوانی که دارد، یک انتخاب عالی برای افرادی است که به تغذیه‌ سالم اهمیت می‌دهند. ورزشکاران و افرادی که به سلامتی اهمیت می‌دهند، این غذای سرشار از پروتئین را بسیار می‌پسندند. در این مطلب به شما نحوه‌ی طرز تهیه عدسی رژیمی را به صورت گام به گام و با جزییات کامل آموزش می‌دهیم.
 
 مواد لازم
عدس: ۳ فنجان
رب یا پوره گوجه‌فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد
قارچ (اختیاری): ۲۵۰ گرم
سیب‌زمینی (اختیاری): ۱ عدد
نمک: ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
فلفل‌سیاه: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
آب و روغن یا کره: به مقدار کافی

 طرز تهیه
 مرحله ۱: آماده‌سازی و خیساندن عدس
برای طرز تهیه عدسی رژیمی ابتدا عدس را پاک می‌کنیم، سپس آن را به همراه مقداری آب درون یک کاسه می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم چند ساعت خیس بخورد. اگر از عدس زودپز استفاده کنیم، نیاز به خیساندن طولانی نیست.
 مرحله ۲: تفت دادن پیاز
در این مرحله پیازها را پوست می‌گیریم و به صورت نگینی خرد می‌کنیم؛ در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار داده و مقدار کمی روغن یا کره به آن اضافه می‌کنیم، سپس پیاز را اضافه کرده و کمی تفت می‌دهیم.
 مرحله ۳: اضافه کردن ادویه‌ها
پس از اینکه پیاز نرم و شفاف شد، زردچوبه و فلفل‌سیاه را اضافه می‌کنیم و تفت دادن پیاز را چند دقیقه دیگر ادامه می‌دهیم تا عطر ادویه‌ها خارج شود. عدس را پس از خیساندن، آبکشی می‌کنیم و به قابلمه می‌افزاییم.
 مرحله ۴: پخت عدس و تنظیم حرارت
چند لیوان آب به قابلمه اضافه می‌کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می‌کنیم تا آب سریع جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب، حرارت زیر قابلمه را کمتر می‌کنیم و اجازه می‌دهیم عدس به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزد.
 مرحله ۵: اضافه کردن قارچ به عدسی
اگر عدس ما زودپز باشد، ممکن است زمان پخت آن کمتر هم باشد. در همین حین قارچ‌ها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم، سپس به صورت ورقه‌ای نازک خرد می‌کنیم؛ پس از گذشت ۱۵ دقیقه از پخت عدس، قارچ را به قابلمه می‌افزاییم.
 مرحله ۶: اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی
اضافه کردن رب گوجه‌فرنگی اختیاری است، در صورت تمایل رب گوجه‌فرنگی را در یک تابه کوچک با مقدار کمی کره یا روغن تفت می‌دهیم تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود، سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی به همراه نمک به قابلمه اضافه می‌کنیم.
 مرحله ۷: ترفند برای افزایش لعاب عدسی
اگر دوست دارید عدسی شما لعاب‌دار باشد، می‌‎توانید یک سیب‌زمینی کوچک را در ابتدای پخت به قابلمه اضافه کنید تا بپزد، سپس در ۱۵ دقیقه پایانی پخت عدسی، آن را از قابلمه خارج کرده و با گوشت‌کوب به طور کامل له کنید.
 مرحله ۸: سرو عدسی رژیمی
سیب‌زمینی له شده را مجدداً به قابلمه بازگردانید و با عدسی مخلوط کنید. سیب‌زمینی را به صورت مکعب‌های کوچک هم می‌توانید به عدسی اضافه کنید؛ در نهایت عدسی رژیمی را درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم و به همراه آب لیموترش سرو می‌کنیم.

خلاصه دستور
برای تهیه عدسی رژیمی، ابتدا عدس را خیس می‌کنیم، سپس پیازها را خرد نموده و در کمی روغن یا کره تفت می‌دهیم تا شفاف شوند؛ پس از آن، ادویه‌ها، شامل زردچوبه و فلفل‌سیاه را به آن اضافه می‌کنیم. پس از آبکشی عدس، آن را به قابلمه اضافه می‌کنیم و به همراه چند لیوان آب روی حرارت ملایم می‌پزیم.
در حین پخت، قارچ‌هایی که پیشتر پوست گرفته و خرد شده‌اند و همچنین رب گوجه‌فرنگی تفت‌داده را به آن می‌افزاییم. برای افزایش لعاب و غلظت غذا، یک سیب‌زمینی کوچک را در ابتدای پخت به عدس اضافه می‌کنیم و در پایان پخت، سیب‌زمینی را له کرده و با عدس مخلوط می‌کنیم. این عدسی غلیظ و مقوی، همراه با چند قطره آب‌لیمو، آماده‌ سرو است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی