[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

«موسیر» قهرمان سلامت را جدی بگیرید!، روزنامه شیراز نوین

به گزارش عصر‌ایران، در مقایسه با پیاز معمولی، موسیر منبع غنی‌تری از پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌ها از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، فولات، ویتامین‌‌های B و A و C به شمار می‌رود. 
موسیر نوعی پیاز کوچک و کشیده با طعمی ‌آشنا است که اغلب به عنوان ترکیبی ظریف از پیاز سنتی و سیر توصیف می‌شود. آن‌ها به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند، حاوی آب کمتری هستند و پوست نازک‌تری نسبت به پیازهای سنتی دارند، اما می‌توانند درست به همان اندازه سبب سوزش چشم شوند. موسیر سرشار از مواد مغذی و ترکیبات گیاهی است و فواید سلامتی اثبات شده زیادی دارد.
موسیر(.Allium ascalonicum L) در کنار تره فرنگی، پیازچه، سیر و انواع دیگر پیاز به خانواده آلیوم تعلق دارد. هرچند در ظاهر شباهت زیادی به پیاز قرمز دارد، اما در داخل بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. برای مثال با پوست کندن موسیر متوجه می‌شویم که طراحی آن درست مانند حلقه‌‌های درونی پیاز نیست و بیشتر به سیر شباهت دارد.
با توجه به مقالات منتشر شده توسط مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا، موسیر از نظر تغذیه‌ای ترکیبی بسیار غنی است. 100 گرم یا حدود 10 قاشق غذاخوری موسیر خرد شده محتویات زیر را در خود جای می‌دهد:
- کالری: 75
- پروتئین: 2.5 گرم
- چربی: 0 گرم
- کربوهیدرات: 17 گرم
- فیبر: 3 گرم
- کلسیم: 3 درصد از میانگین مقدار مورد نیاز روزانه (DV)
- آهن: 7 درصد DV
- منیزیم: 5 درصد DV
- فسفر: 5 درصد DV
- پتاسیم: 7 درصد DV
- روی: 4 درصد DV
- فولات: 9 درصد DV
در مقایسه با پیاز معمولی، موسیر منبع غنی‌‌تری از پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌ها از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، فولات، ویتامین‌‌های B و A و C به شمار می‌رود.
علاوه بر‌ این، موسیر و سایر سبزیجات خانواده آلیوم مملو از آنتی‌اکسیدان‌های قوی و ترکیبات ارگانوسولفور هستند که همگی مزایای بی‌نظیری برای سلامتی دارند. یکی از ‌این ترکیبات قدرتمند آلیسین است. هنگامی‌که موسیر خرد یا بریده می‌شود، محتوای آنتی‌اکسیدانی از جمله آلیسین آن آزاد می‌شود.
یافته‌های کامل مزایایی که در ادامه اشاره می‌شوند، همگی با مراجعه به وب سایت مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا در دسترس علاقه‌مندان هستند:
تسکین علائم آلرژی
طی یک واکنش آلرژیک، سلول‌‌های بدن هیستامین ترشح می‌کنند و همین رویکرد سبب می‌شود تا ما با علائمی ‌مانند تورم بافت، آبریزش چشم و خارش رو‌به‌رو شویم.
موسیر سرشار از کوئرستین است؛ فلاونوئید گیاهی که می‌تواند به کاهش و مدیریت علائم چشمی ‌و بینی مربوط به آلرژی‌های فصلی کمک کند. کوئرستین ممکن است با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین و کاهش شدت واکنش‌های التهابی و تنفسی مانند آسم آلرژیک، برونشیت و آلرژی‌های فصلی به عنوان یک آنتی هیستامین طبیعی عمل کند.
محتوای ضد میکروبی قوی
مجموعه وسیعی از تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات ارگانوسولفور موجود در سبزیجات آلیوم مانند موسیر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی هستند.
به همین علت است که آلیوم‌ها از دیرباز در طب سنتی برای کمک به درمان سرماخوردگی، تب و سرفه مورد استفاده قرار گرفته‌اند. یک مطالعه 4 هفته‌ای روی 16 بزرگ‌سال مبتلا به آلرژی فصلی ‌این کاربرد را تأیید کرد. مصرف روزانه 200 میکروگرم در میلی لیتر عصاره موسیر، علائم را در 62.5 درصد از شرکت‌کنندگان کاهش داد.‌ این در حالی است که همین آمار در مورد گروه کنترل 37.5 درصد بود.
پژوهش دیگری روی 60 نفر نشان داد که استفاده از محلول 0.5 درصد عصاره موسیر به صورت ساعتی بر تبخال‌های جدید، به طور قابل توجهی ماندگاری و شدت آن‌ها را کاهش می‌دهد. تبخال در 30 درصد از افرادی که عصاره موسیر مصرف کرده بودند ظرف 6 ساعت و در بقیه گروه طی 24 ساعت بهبود یافت. ‌این زمان در گروه دارونما 48 تا 72 ساعت گزارش شد.
حمایت از سلامت قلب و گردش خون
تحقیقات مختلف نشان می‌دهند که ترکیبات ارگانوسولفور و آنتی‌اکسیدان‌‌های موجود در موسیر ممکن است به طرق متفاوت برای سلامت قلب و سیستم گردش خون مفید باشند و به طور بالقوه خطر ابتلا به بیماری‌‌های قلبی- عروقی را کاهش دهند.
موسیر حاوی مقادیر زیادی تیوسولفینات است، نوعی ترکیب ارگانوسولفور که ممکن است از تشکیل لخته‌های خونی خطرناک جلوگیری کند.
دیده شده که آلیسین یکی دیگر از ترکیبات ارگانوسولفور موجود در موسیر، سفتی رگ‌های خونی را با آزاد کردن نیتریک اکسید، بهبود گردش خون و کاهش فشار خون پایین می‌آورد. ‌این ترکیب همچنین ممکن است کلسترول تام را هم بهبود ببخشد.
علاوه بر‌این، یک مطالعه با مقایسه 11 عضو خانواده آلیوم نشان داد که موسیر و سیر بیشترین فعالیت جلوگیری از لخته شدن خون را دارند که به محتوای کوئرستین و آلیسین آن‌ها نسبت داده می‌شود.
موسیر در عین حال ممکن است به کاهش سطح چربی‌‌های مضری که می‌توانند در سیستم گردش خون ما انباشته شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند، کمک کند.
کمک به کاهش قند خون
از طرفی دیگر با استناد به مقالات معتبر، ترکیبات گیاهی موجود در موسیر دارای پتانسیل کافی برای کمک به کاهش سطح قند خون نیز هستند.
موش‌‌های دارای مقاومت به انسولین که روزانه به مدت 8 هفته عصاره موسیر دریافت کرده بودند، بهبود قابل توجهی در مقاومت به انسولین و همچنین کاهش قند خون از خود نشان دادند.
کمک به درمان سرطان و پیشگیری از آن
به نظر می‌رسد که ترکیبات گوگردی و اتیل استات موجود در موسیر رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهند. علاوه بر‌این، مصرف موسیر از انواع سرطان‌های سینه، معده و کولون نیز پیشگیری می‌کند. از ‌این رو محققان معتقد هستند که موسیر می‌تواند نویدبخش درمان بسیاری از سلول‌های سرطانی باشد.
به گفته محققان آلیسین موجود در عصاره کلروفرمی ‌موسیر ‌ایرانی، در شرایط آزمایشگاهی توانست از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.
 از جمله دیگر خواص شگفت انگیز موسیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
- جلوگیری از نقایص سیستم عصبی جنین
- محافظت از سلامت استخوان به وسیله ویتامین‌های آ، ث، فسفر، کلسیم و منیزیم
- کمک به لاغری از طریق کاهش ذخیره چربی در بدن
- تحریک ترشح آنزیم‌های گوارشی، بهبود هضم غذا، درمان زخم معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش
- کاهش فشار خون بالا به کمک ترکیبات فلاونوئیدی
- سم زدایی و پاک‌سازی کبد
- تسکین سردردهای میگرنی
- کاهش ریزش مو از مسیر تقویت گردش خون پوست سر
- کاهش استرس

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی