[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ایجاد آبشخور حیات وحش یک کار تخصصی است، روزنامه شیراز نوین

 مریم شمالیان- گروه خبر
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس گفت: آب‌رسانی به حیات وحش فارس یک کار دائمی است و تأمین آب پایدار آبشخورها از دغدغه‌های اداره کل محیط‌زیست فارس به شمار می‌رود؛ بر این اساس، به آبشخورهایی که کم‌آب شده‌اند، به صورت دستی و با تانکر و لوله‌گذاری آب‌رسانی می‌شود.
آب، مایه حیات است و وجود آن در محیط‌زیست برای حیات وحش از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این میان وجود آبشخورهای طبیعی یا دست‌ساخته انسان برای حیات وحش در تأمین آب مورد نیاز حیات وحش یک منطقه نقش مهمی دارد که البته جانمایی ایجاد یک آبشخور کاری بسیار مهم و تخصصی به شمار می‌رود.
استان فارس دارای مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های متعددی برای حیات وحش است که در موضوع آبشخورها با رصد دائمی از حیات وحش خود حمایت می‌کند. در خصوص اهمیت آبشخورها با مدیرکل محیط‌زیست استان فارس به گفت‌وگو نشسته‌ایم:
عطا پورشیرزاد در پاسخ به سؤال خبرنگار شیرازنوین درمورد وضعیت رسیدگی به آبشخورها در استان می‌گوید: تأمین آب برای حیات وحش در مناطق حفاظت‌شده و زیستگاه‌های جانوری در استان از دغدغه‌های اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست فارس است.
وی ادامه می‌دهد: منابع آبی و چشمه‌های مناطق مختلف، آبشخورهای اصلی حیات وحش به شمار می‌روند و زیستگاه‌هایی به عنوان مناطق حفاظت‌شده انتخاب شده‌اند که دارای منابع آبی کافی باشند؛ البته با توجه به تغییرات اقلیمی، بسیاری چشمه‌ها که منابع آبشخورهای طبیعی حیات وحش به شمار می‌روند، کم‌آب شده‌اند که این موضوع در کنار افزایش جمعیت حیات وحش موجب می‌شود تا به آبشخورها با انجام لوله‌گذاری و با تانکر آب‌رسانی کنیم.
او بر این موضوع تأکید می‌کند که آب‌رسانی به حیات وحش فارس دائمی است و اظهار می‌کند: معتقدیم که هیچ آبشخور یا چشمه‌ای نباید در حیات وحش خشک شود؛ بنابراین همواره پایش دائمی در خصوص آبشخورهای فارس به انجام می‌رسد تا اگر آبشخوری خشک شده باشد، آن را احیا کینم یا مورد آب‌رسانی قرار دهیم.
پورشیرزاد همچنین تصریح می‌کند: با انجام این پایش‌های دائمی که با هدف تأمین آب پایدار و رعایت بهداشت آبشخورها به انجام می‌رسد، هرگونه مشکلی در این خصوص در کمترین زمان مممکن رفع خواهد شد تا شاهد قطع شدن و خشکی آب آبشخوری نباشیم.
او درباره ایجاد آبشخورها به عنوان یک کار تخصصی می‌گوید: برخی با دلسوزی و علاقه به حیات وحش به صورت خودسرانه اقدام به ساخت آبشخور می‌کنند که می‌تواند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشد؛ در این خصوص مطلوب‌ترین توجیه برای ساخت آبشخور زمانی است که منابع آبی یک منطقه که توسط حیات وحش منطقه شناخته شده‌اند، نیاز به احیا داشته باشند. در صورتی که تصمیم داشته باشیم در مناطقی که منبع آبی وجود ندارد و حیات وحش آن منطقه را به عنوان منطقه دارای منبع آبی نمی‌شناسد، آبشخوری بسازیم، با 2 ریسک بزرگ مواجه می‌شویم؛ اول اینکه خواسته یا ناخواسته، علف‌خواران و گوشت‌خواران را جذب منطقه‌ای که در آن آبشخور ساخته شده خواهیم کرد و اکوسیستم زیستگاه را بر هم خواهیم زد؛ بنابراین باید بررسی‌های کارشناسی دقیق صورت بگیرد تا بدانیم ایجاد یک منبع آبی جدید در یک منطقه می‌تواند کارکرد حفاظتی داشته 
باشد یا نه.
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس ادامه می‌دهد: دیگر اینکه با ساخت آبشخور ممکن است ناخواسته کمینگاهی مناسب برای شکارچیان ایجاد کنیم؛ به عنوان مثال اگر در ارتفاعات کوهستان، در نقطه‌ای که به دشت مشرف است و از بالا راه فرار دارد، آبشخوری بسازیم، شکارچی می‌تواند برای شکار حیات وحش کمین کرده و از طرفی به دشت اشراف داشته باشد تا از عدم حضور محیط‌‌بانان اطمینان حاصل کند و در صورت مشاهده گشت یگان حفاظت محیط‌زیست به راحتی متواری شود. به همین دلیل جانمایی آبشخور اهمیت زیادی دارد تا به کمینگاه شکارچیان و تله حیات وحش تبدیل نشود.
وی اضافه می‌کند: یکی دیگر از مخاطرات گرفتن انشعاب از چشمه‌ها این است که در صورت شیوع بیماری و آلوده شدن چشمه اصلی، این آلودگی به آبشخور‌های دیگر منتقل شده و جمعیت بیشتری از حیات وحش را بیمار می‌کند، یک آبشخور غیراستاندارد می‌تواند باعث مرگ گونه‌های مختلف شود. اگر فردی بخواهد با هزینه خود اقدام به ساخت آبشخور کند، باید حتماً با مراجعه به اداره کل محیط‌زیست یا کارشناسان محیط‌زیست منطقه مورد نظرش اقدام کند.
تأکید بر مرمت آبشخورها در حیات وحش فارس
مدیرکل محیط‌زیست استان فارس بر این امر تأکید دارد که بازسازی و مرمت آبشخورها از تأکیدات اداره کل محیط‌زیست فارس است و می‌گوید: در پارک ملی بمو و منطقه حفاظت‌شده بهرام گور در مدت اخیر اقدام به بازسازی آبشخورها شده و مرمت آبشخورهای زیستگاه‌های حیات وحش در استان از اقدامات مستمری است که همواره به انجام می‌رسد تا آبشخورها از مدار خارج نشوند. در حال حاضر به 15 آبشخور در پارک ملی بمو به صورت دستی آب‌رسانی می‌شود و 20 چشمه هم در این منطقه وجود دارد.
او می‌افزاید: مأموران ما مرتباً رصد آبشخورها را انجام می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که این آبشخورها توسط افرادی معدود، تخریب شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی