[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

جلوی ناترازی گاز گرفته می‌شود ، روزنامه شیراز نوین


دولت سیزدهم که شاهد ناترازی گاز در زمستان گذشته بود، رویکرد مثبتی به بهینه‌سازی مصرف گاز یافته است و همسو با تأکیدهایی که سال‌هاست در این حوزه وجود دارد، قوانین و مقرراتی درباره لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی تدوین کرده و نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور مأمور به اجرای آنها شدند. به گزارش ایرنا، زمانی بشر تصور می‌کرد منابع انرژی بی‌نهایت و تمام‌نشدنی‌ است، اما از آن روزها سالیان سال گذشته است. انسان امروز اهمیت انرژی را می‌شناسد و همچنین به این مسئله آگاه است که منابع انرژی محدود هستند و البته تصور زیستن در جهانی خالی از انرژی، دلهره‌آور و ترسناک است.
کشورهای پیشرفته نظیر کشورهای اروپایی که دارای منابع بسیار محدود انرژی هستند و همواره مجبورند انرژی را از کشورهای دیگر وارد کنند، بسیار زودتر از کشورهایی که دارای منابع عظیم نفت و گاز بودند به اهمیت انرژی پی بردند و برای استفاده‌ درست آن راهکارهای مختلفی به کار بردند که نتیجه‌بخش بود.
ایران اما به عنوان یکی از کشورهایی که دارای منابع عظیم نفت و گاز است، تا سال‌های زیادی فقط به فکر تولید و برداشت از منابع خود بود، اما اکنون این ذخایر به نیمه‌ عمر خود رسیده‌ و لزوم تغییر رویکرد از تولید و توسعه به بهینه‌سازی احساس می‌شود.
بهینه‌سازی مصرف انرژی بر همه‌ جنبه‌های زندگی انسان تأثیر مستقیم دارد؛ از منابع طبیعی گرفته تا منابع انسانی و انرژی‌های تجدیدناپذیر و فرایند گرمایش زمین و آلودگی هوا و مواردی از این دست که به‌طور مستقیم دستخوش تغییرات می‌شوند.
چالش ناترازی گاز که اوج بحران آن را در زمستان سال گذشته شاهد بودیم، حاصل همین نگاه توسعه‌گرای دولت‌ها در سال‌های پیشین و عدم توجه به بهینه‌سازی و ذخیره‌سازی گاز بود. همین چالش سبب شد که نگاه دولت‌ به حوزه انرژی متفاوت شود. درست است که ایران از منابع خدادادی انرژی بهره‌مند است، اما این واقعیت را باید در نظر گرفت که با توجه به حجم بالای برداشت، اکنون این ذخایر به نیمه‌ عمر خود رسیده‌ و اگر تغییری در نگاه توسعه‌گرای دولت‌ها ایجاد نشود، ایران به‌زودی به کشوری بدل خواهد شد که مجبور به واردات انرژی می‌شود.
اما بهینه‌سازی مصرف گاز کار ساده‌ای نیست؛ آن هم برای کشوری که سال‌های سال به مصرف بی‌رویه‌ منابع عادت کرده است. اگرچه در سال‌های اخیر، قوانینی در خصوص بهنیه‌سازی مصرف انرژی تدوین شده، اما آنچنان که باید به این قوانین توجه نشده است. اما دولت سیزدهم که شاهد ناترازی گاز در زمستان گذشته بود، رویکرد مثبتی به بهینه‌سازی مصرف گاز یافته است و همسو با تأکیدهایی که سال‌هاست در این حوزه وجود دارد، قوانین و مقرراتی درباره لزوم بهینه‌سازی مصرف انرژی تدوین کرده و نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور مأمور به اجرای آنها شدند. به‌ویژه اینکه طبق اعلام کارشناسان مصرف انرژی در ایران چهار برابر میانگین جهانی است و بیش از ۶ برابر بیشتر از میانگین جهانی گاز طبیعی مصرف می‌کنیم. این در حالی است که اعلام شده در فصل سرد سال بیش از ۷۰ درصد تولید گاز طبیعی به بخش خانگی و تجاری اختصاص یافته است.
ﻣﺎﺩﻩ ۴۴ قانون برنامه ششم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، ﺩﻭﻟﺖ را ﻣﻜﻠﻒ کرده به‌منظور ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺍﻧﺮﮊی ﻭ ﺗﻜﻤﻴﻞ ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﺍﺭﺯﺵ ﻭ کاهش ﺷﺪﺕ ﺍﻧﺮﮊی، همسو با ﻣﺼﺮﻑ ﺍﻧﺮﮊی ﺑﺮﺍی ﻭﺍﺣﺪ ﺗﻮلید ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﺟﺮﺍی ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻗﺪﺍم‌هایی را انجام دهد و باید ﺗﺮتیبی ﺍﺗﺨﺎﺫ کند ﻛﻪ ﺳﺎلیاﻧﻪ ﺗﻠﻔﺎﺕ ﺍﻧﺮﮊی ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ پنج ﺩﺭﺻﺪ کاهش ﻳﺎﺑﺪ. ﺁﻳﻴﻦ‌ﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍیی ﺍﻳﻦ ﺟزء، در ﻣﺪﺕ ۶ ماه ﭘﺲ ﺍﺯ ﻻﺯم‌ﺍﻻﺟﺮﺍ ﺷﺪﻥ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻭﺯﺍﺭﺗﺨﺎﻧﻪ نیرو، ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯی ﻭ ﻧﻔﺖ ﺗﻬﻴﻪ می‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ هیئت ﻭﺯﻳﺮﺍﻥ می‌رسد.
همچنین ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻧﻴﺮﻭ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ برای ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺑﺎﺯﺩهی ﻭ ﺿﺮﻳﺐ ﺑﻬﺮه‌ﻭﺭی ﻧﻴﺮﻭﮔﺎه‌ها، ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ اصولی ﺑﺮﺍی ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻧﻴﺮﻭﮔﺎه‌ها ﺑﺎ ﺑﺎﺯﺩهی ۵۵ تا ۶۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺻﺎﺩﺭ کند و طبق ﻣﺎﺩﻩ ۴۴ قانون برنامه ششم مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس، وزارتخانه‌های ﻧﻔﺖ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ موظف‌اند ﺑﺎ همکاری دیگر ﺩﺳﺘﮕﺎه‌های ﺍﺟﺮﺍیی ﺫی‌ربط، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍیی «طرح جامع انرژی کشور» را تا پایان سال نخست اجرای قانون برنامه در چارچوب قوانین مربوطه و همسو با سند ملی انرژی کشور مصوب شورای عالی انرژی کشور، تهیه کنند و به تصویب هیئت وزیران برسانند.
اگرچه این قوانین از سال‌ها قبل موجود است، اما پیشرفت چندانی در حوزه بهینه‌سازی به وجود نیامده است. دولت سیزدهم تلاش کرد تا در راستای جلوگیری از ناترازی گاز، قوانین، طرح‌ها و پروژه‌های بهینه‌سازی گاز را عملی کند.
یکی از طرح‌های بهینه‌سازی که در دولت سیزدهم اجرایی شد، تعویض چهارمیلیون دستگاه بخاری با بازده بالا بود. همچنین در دولت سیزدهم بیش از ۶۲هزار موتورخانه در بخش تجاری، خانگی و عمومی بهینه‌سازی شده و شرکت ملی گاز در مجموع موظف به بهسازی ۳۲۰هزار موتورخانه است.
سالیانه ۸۰میلیارد دلار معادل ۱.۹هزار تریلیون تومان پول کشور (ارز نیمایی) برای تأمین یارانه سوخت هزینه می‌شود که این به معنای گنجی به وزن یک‌هزار و ۶۵۰ تن طلای خالص (هر گرم طلا یک‌میلیون و ۳۰۷هزار و ۹۰۰ تومان) است؛ از این رو وزارت نفت همواره تلاش کرده با توسعه و حمایت همه‌جانبه از پروژه‌های بهینه‌سازی از سوخته شدن این ثروت ملی جلوگیری 
کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی