[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

گوشت وعده نزول گرفت ، روزنامه شیراز نوین


رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از روند نزولی قیمت گوشت در بازار به دلیل استمرار و افزایش حجم واردات خبر داد و گفت: در صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت، بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد.
«علی‌اصغر ملکی» در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص قیمت دام زنده و گوشت قرمز در بازار، اظهار داشت: در حال حاضر گوشت گوسفندی مورد نیاز کشور از محل تولید داخل و واردات در حال تأمین است، اما آنچه مهم است، تقاضا برای فصل سرما افزایش می‌یابد که به طور حتم نیازمند افزایش حجم واردات خواهیم شد. وی اضافه کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره درجه یک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار تومان است؛ بنابراین هر کیلوگرم لاشه بدون دنبه در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰هزار تومان به فروش برسد.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشت: دام زنده گوسفندی ماده و میش و بز نیز قیمتی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰هزار تومان دارد که لاشه آن باید با قیمت ۴۲۰ تا ۴۳۰هزار تومان به فروش برسد؛ اما متأسفانه به دلیل عدم شناخت شهروندان از نوع دام‌های کشتاری گاهی در برخی فروشگاه‌ها با قیمت‌های لاشه درجه یک به فروش می‌رسد که این امر اجحاف به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است؛ زیرا دام با قیمت پایین‌تر از تولیدکننده خریداری شده، اما لاشه با نرخ گوشت درجه یک به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.
علت به‌هم‌ریختگی بازار گوشت قرمز چیست؟
ملکی ادامه داد: علت به‌هم‌ریختگی بازار گوشت قرمز طی ماه‌های اخیر، به کشتار دام مولد دو تا سه سال گذشته بازمی‌گردد که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌درپی و کمبود نهاد در بازار تولیدکنندگان توان نگهداری از دام‌های خود را نداشتند؛ بنابراین به‌ناچار دام‌ها را روانه کشتارگاه‌ها کردند که همین امر باعث شده امروز کشور با کمبود دام روبه‌رو شود. وی بر این باور است که قیمت گوشت قرمز در بازار گران نیست؛ بلکه هزینه‌های تمام‌شده تولید بالاست که همین امر موجب افزایش قیمت نهایی گوشت قرمز در بازار می‌شود.
تعادل در بازار گوشت با واردات
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اقدام دولت برای تأمین و واردات گوشت قرمز را یکی از راهکارها و سیاست‌گذاری‌های مهم دانست و گفت: اکنون دولت با تمام قدرت در حال تأمین و واردات گوشت قرمز گرم و منجمد است که همین امر باعث شده تا حدودی بازار گوشت گوسفندی به تعادل برسد و روند کاهشی به خود بگیرد.
ملکی اضافه کرد: اکنون گوشت دولتی وارداتی گرم و منجمد در میدان بهمن، میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت‌های مناسب بین ۲۸۰ تا ۳۹۰هزار تومان موجود است؛ به طور مثال اکنون در میدان بهمن شقه گوسفندی با قیمت کیلویی ۲۸۰هزار تومان در حال عرضه است که به طور حتم در بازار این محصول تأثیرگذار است.
وی افزود: اما برای ثبات در بازار گوشت قرمز لازم است دولت علاوه بر استمرار و افزایش حجم واردات، نظارت‌ها در بازار داخلی را افزایش دهد تا برخی سودجویان موجب به‌هم‌ریختگی بازار نشوند.
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تداوم واردات را دوره تنفسی برای دامداران کشور و تمرکز روی تولید داخل عنوان کرد و اظهار داشت: دام سبک کشور به صورت سنتی و به طور عمده در غرب کشور یعنی استان کردستان تولید می‌شود؛ بنابراین تولیدکنندگان استان‌های تولیدکننده نیازمند حمایت‌هایی از سوی دولت هستند تا دام قبل از زایش روانه کشتارگاه‌ها نشود.
عرضه دام زنده گوساله به بازار کاهش یافت
ملکی گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده سنگین گوساله بین ۲۰۰ تا ۲۱۰هزار تومان است؛ بنابراین عرضه دام زنده گوساله به کشتارگاه‌ها کاهش یافته است.
وی علت کاهش عرضه دام را ناشی از هزینه‌های بالای تمام شده تولید دانست و افزود: دامدار برای تولید ۷۰۰ گرم گوشت، باید روزانه بین ۷ تا ۷.۵ کیلوگرم خوراک دام تأمین کند؛ بنابراین تولیدکنندگان دام را با وزن پایین و قیمت ارزان روانه بازار نمی‌کنند. از سوی دیگر به دلیل گران بودن قیمت دام سنگین برخی واحدهای کشتارگاهی توان خرید ندارند؛ به طور مثال یک دام زنده گوساله اگر وزنی بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم داشته باشد، با نرخ امروز بین ۸۰۰ میلیون و تا یک‌میلیارد تومان قیمت دارد که در کشتار تعداد بالا رقم قابل توجهی است.
این مقام صنفی تصریح کرد: همچنین به دلیل عرضه بی‌استخوان گوشت گوساله این محصول مورد اقبال قرار گرفته و میزان تقاضا برای آن نسبت به گوشت گوسفندی افزایش یافته است؛ بنابراین اکنون عرضه و تقاضای این محصول در بازار با یکدیگر همخوانی ندارد؛ بنابراین اکنون هم با کاهش کشتار و عرضه دام زنده گوساله روبه‌رو هستیم که این امر می‌تواند باعث نوسان بازار گوشت قرمز شود.
بازار گوشت به‌زودی متعادل خواهد شد
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشت: اکنون دولت برای حمایت از مصرف‌کنندگان، اقدام به تأمین ارز برای تجار جهت واردات گوشت گوساله منجمد از برزیل کرده تا این گوشت جذب صنف و صنعت شود و فشار از روی بازار گوشت داخلی برداشته شود. ملکی بر این باور است که در صورت تداوم و افزایش حجم واردات گوشت گوسفندی و گوساله گرم و منجمد بازار به‌زودی تنظیم خواهد شد و ما در ماه‌های آینده نگرانی برای بازار این محصول نخواهیم داشت.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی