[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

تأثیر مصرف کافئین بر عملکرد تیروئید، روزنامه شیراز نوین

مصرف کافئین ممکن است عملکرد تیروئید را در میان افراد مبتلا به اختلالات متابولیک بهبود بخشد.
به گزارش بهداشت نیوز، محرکی معروف که در قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زای مختلف یافت می‌شود، موضوع تحقیقات مداوم برای اثرات بالقوه آن بر سلامتی بوده است.
تحقیق اخیر که توسط جیاپینگ ژنگ و همکارانش انجام شد، به رابطه پیچیده بین مصرف کافئین، عملکرد تیروئید و سلامت متابولیک می‌پردازد و تأثیر آن را بر افراد مبتلا به اختلالات متابولیک مختلف روشن می‌کند.
هورمون‌های تیروئید نقش مهمی در حفظ تعادل متابولیک در بدن دارند؛ با این‌حال، ارتباط آنها با مصرف کافئین تا حد زیادی ناشناخته باقی مانده است. این تحقیق، براساس داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ با هدف کشف ارتباط بالقوه بین مصرف کافئین و عملکرد تیروئید انجام شد.
این تحقیق که روی ۲۵۸۲ شرکت‌کننده انجام شد از یک تجزیه و تحلیل خوشه‌ای دو مرحله‌ای برای دسته‌بندی افراد براساس عواملی مانند جنس، سن، شاخص توده بدنی، هیپرگلیسمی، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی عروقی مغزی استفاده کرد. این طبقه‌بندی منجر به شناسایی سه زیر گروه مجزا شد که هرکدام ویژگی‌های متابولیکی متفاوتی را نشان می‌دهند.
در زیرگروهی که با شیوع بالاتر مسائل متابولیک، از جمله سن بالا، شاخص توده بدنی بالا و نرخ بالای پرفشاری خون، قند خون بالا، و بیماری‌های قلبی عروقی مشخص می‌شود، محققان یک رابطه غیرخطی بین مصرف کافئین و سطوح سرمی هورمون محرک تیروئید مشاهده کردند.
پس از تجزیه و تحلیل دقیق و محاسبه عوامل مخدوش‌کننده مختلف، این تحقیق یافته‌های جالبی را نشان داد.
مصرف کافئین کمتر از ۹.۹۷ میلی‌گرم در روز با سطح سرمی هورمون محرک تیروئید ارتباط مثبت داشت؛ با این‌حال، مصرف‌کنندگان کافئین به ‌‎طور متوسط، کسانی که بین ۹.۹۷ و ۲۶۴.۹۷ میلی‌گرم در روز مصرف می‌کردند، ارتباط منفی بین مصرف کافئین و سطوح سرمی هورمون محرک تیروئید نشان دادند.
این نتایج دیدگاه جدیدی را در مورد تأثیر کافئین بر عملکرد تیروئید و سلامت متابولیک، به‌ ویژه در افرادی که با اختلالات متابولیک مختلف سر و کار دارند، معرفی می‌کند؛ در حالی که مکانیسم‌های دقیق پشت این ارتباط مستلزم بررسی بیشتر است، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که مصرف متوسط کافئین می‌تواند به‌ طور بالقوه به حفظ عملکرد بهینه تیروئید در این افراد کمک کند.
توجه به این نکته مهم است که این تحقیق به تحقیقات رو به رشدی کمک می‌کند که اثرات چندوجهی کافئین بر سلامت را بررسی می‌کند و مانند هر تحقیق علمی، این یافته‌ها به‌عنوان نقطه شروعی برای تحقیقات بیشتر جهت کاوش عمیق‌تر در مکانیسم‌های موجود و اعتبار بخشیدن به ارتباط‌های مشاهده‌‌شده عمل می‌کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی