[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۹
  • دوره جدید

دمنوش‌هایی که شما را در پاییز بیمه می‌کند، روزنامه شیراز نوین


یک محقق طب سنتی با اشاره به اینکه در فصل پاییز بیماری‌های سوداوی مثل انواع گرفتگی، واریس، بواسیر، گرفتگی عروق، سکته‌های قلبی و مغزی افزایش می‌یابد، گفت: خوردن دمنوش برگ به، مصطکی، بسفایج که ضد گرفتگی عروق و ضد سودا هستند، توصیه می‌شود.
به گزارش بهداشت نیوز، سید ابوالفتح شیرمردی با اشاره به اینکه طبع فصل پاییز سرد و خشک و سودازا است، اظهار کرد: در این فصل خوردن غذاهای سرد و خشک مانند گوشت گاو، غذاهای مانده، عدسی باید محدود شود و خوردن غذاهای گرم مانند گوشت گوسفند، گوشت شتر، لبو و چغندر، هویج، خاکشیر ناشتا با آب گرم، ترشی ‌یا شوری لگجی و خوردن دمنوش‌های گرم مثل دمنوش اسطوخودوس، بادرنجبویه، مرزنجوش توصیه می‌شود؛ البته  افرادی که فشارخون بالا دارند باید تحت نظر طبیب سنتی مصرف کنند.
وی افزود: پوشیدن البسه گرم، پیشانی بند، گذاشتن کلاه به سر و شال دور گردن و در شرایط خیلی سرد صبحگاهی زدن ماسک، روغن مالی داخل بینی، دور گردن و ملاج سر با روغن‌های گرم و خشک مثل کنجد برای سرد مزاجان توصیه می‌شود.
شیرمردی تأکید کرد: در صورتی که  افراد با طبع سوداوی شدید باشند، گذاشتن زالو تحت نظر طبیب سنتی پیشنهاد می‌شود.
وی ادامه داد: در راستای پیشگیری از هرگونه سرماخوردگی و آنفلوآنزا(از هر نوعی) حجامت ماه اول پاییز حتی‌المقدور انجام گیرد.
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: برای رفع افسردگی ناشی از فصل پاییز که به دلیل سرد و خشک بودن فصل، طولانی شدن شب‌‎ها و باد سرد و خشک عارض می‌شود، حتی‌المقدور باید از گیاهان دارویی فرح‌بخش مانند نسترن، فرنجمشک، گل گاوزبان، زعفران، عنبر الشهب و شربت مفرح ابریشمی استفاده شود.
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: میوه اصلی فصل پاییز، انار است که  خاصیت ضدسودا و رقیق‌کننده خون دارد و تمام گروه‌های خونی به‌جز گروه خونی B می‌توانند به وفور میل کنند؛ مرکبات و سیب هم در کنار آن اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضدسوداوی دارند؛ خوردن شربت معتدل سودا که هم منضج و هم مسهل سوداست نیز توصیه می‌شود.
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری گفت: در این فصل  به دلیل افزایش سودای مغز و افزایش وسواس فکری، خوردن یک نخود مصطکی روزانه به خصوص برای افراد وسواس فکری، وسواس بهداشت و وسواس نجاست الزامی است.
وی با اشاره به اینکه سعی شود در فصل پاییز وعده اصلی غذا شب باشد و صبح و ناهار سبک میل شود، گفت: خوابیدن به موقع حدود ۱۰ الی ۱۱ شب توصیه می‌شود.
محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در همه مزاج‌ها به خصوص سوداوی‌ها که مستعد ابتلا به صرع و تشنج هستند زیاد نگاه کردن به صفحه بسیار روشن موبایل که تحریک‌کننده صرع و اعصاب مغزی است، مضر بوده و حتی‌المقدور باید با عینک‌های مخصوص طبی از مانیتور و صفحه موبایل یا لپ تاپ استفاده کنند.
شیرمردی خاطر نشان کرد: یکی از عوارض فصل پاییز افزایش یبوست مزاجی است که با خوردن خاکشیر و آب جوش با کمی شیرینی صبح( ناشتا) بهبود پیدا می‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی