[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۲
  • دوره جدید

اعتمادافزایی در حوزه اوقاف، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
همایش یاوران وقف در شیراز همراه با آیین رونمایی از ۲ مورد وقف جدید و تجلیل از واقفان استان برگزار شد. این مراسم صبح یکشنبه شانزدهم مهر با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس، فرماندار شیراز و جمعی دیگر از مقامات مسئول با همراهی اصحاب رسانه در حرم مطهر علی بن حمزه(ع) برگزار شد.
 اهمیت اعتماد عمومی به وقف
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز گفت: با توجه‌ به اتهامات ناروا که به مجموعه اوقاف وارد می‌شود، باید توضیحات لازم در خصوص چگونگی اجرای نیت واقفان و دیگر اقدامات داده شود تا اعتماد عمومی مردم به وقف و اداره اوقاف افزایش پیدا کند. حضرت آیت‌الله لطف‌الله دژکام اظهار کرد: در جامعه ما اینکه وقف ثواب دارد و موجب خیر برای انسان است، همه از آن آگاه هستند. وی افزود: شعار همه واقف باشیم، در راستای ایجاد وقف‌هایی است که مقدمه و شرایطی دارد تا وقف‌های جدید به وجود آید. امام‌جمعه شیراز خاطرنشان کرد: نباید به اعتماد افرادی که وقف می‌کنند، لطمه‌ای وارد نشود؛ استان فارس با ۲۴هزار رقبه ثبت شده برای جلب اعتماد مردم نیاز به اقدامات جدید دارد. آیت‌الله دژکام تصریح کرد: دو مشکل در خصوص موقوفات وجود دارد؛ گاهی حق موقوفات به دلیل تبلیغات سوء به نظر مردم اجرایی نمی‌شود، از این رو هفته وقف فرصت مناسبی برای تبیین و تبلیغ وقف‌هاست؛ چراکه اطلاع‌رسانی ضعیف است و دیدگاه مردم با تبلیغات سوء تغییر پیدا می‌کند. نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز تأکید کرد: این اعتماد باید تقویت شود و مجموعه اوقاف باید در این زمینه پیش‌قدم باشد تا نه‌تنها در هفته وقف، بلکه در طول سال نیز اطلاع‌رسانی درباره این حوزه انجام شود و اعتماد به وقف در مردم ایجاد شود. آیت‌الله دژکام اضافه کرد: جامعه ما نیاز به احداث بیمارستان و پرورشگاه دارد، اما در وقف‌هایی که می‌شود باید درصدی از درآمد یا امکانات را در حوزه فرهنگی یا ترویج حوزه دینی و قرآنی هزینه کرد.وی گفت: افرادی که می‌خواهند وقف داشته باشند، باید بدانند که ایجاد رفاه، بدون فرهنگ دینی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین هفته وقف هفته بازنگری نیازهای این عرصه و مردم است و باید در این عرصه پیوست فرهنگی مدنظر باشد. امام‌جمعه شیراز افزود: جامعه ما رو به رشد است و کار اسلام و امت اسلام در حال پیشرفت است و در مسیری که پیش روی ما قرار دارد، وقف هم به عنوان یک فرهنگ دینی و کار خوب رشد خواهد کرد.
 پیشگامی واقفان در فارس
در این مراسم حجت‌الاسلام سید عباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان فارس نیز اظهار کرد: یک‌ششم از موقوفات کل کشور در استان فارس قرار دارد که شامل ۲۴هزار موقوفه و ۲۰۰هزار رقبه است. وی ادامه داد: یک هشتم از بقاع متبرکه کشور در استان فارس است که شامل یک‌هزار و ۴۰۸ بقعه متبرکه در سطح استان است. از ۷۰۰ سال گذشته تاکنون وقف در استان فارس جاری بوده است و در این استان خیران و واقفان سخاوتمند بسیاری وقف داشتند. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس با اشاره به پیشگامان حوزه درمانی وقف همچون موقوفه مرحوم نمازی، پوستچی و خلیلی، تصریح کرد: امروز در استان فارس هرکجا که کمبود و نیازی مطرح باشد، واقفان برای کمک به مردم پای کار می‌آیند.حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین پرورشگاه نگهداری از ایتام در شهر جدید صدرا در حال احداث است و این مکان یک مجتمع بزرگ فرهنگی، درمانی و تفریحی است که در نوع خود در خاورمیانه بی‌نظیر است. وی با بیان اینکه تمام هزینه‌های ساخت این مرکز از محل موقوفه تأمین می‌شود، ادامه داد: فاز نخست این پرورشگاه با اعتبار ۱۲۰میلیارد تومان احداث شده و رو به اتمام است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: دو موضوع اجرای نیات واقفان در ارتباط با حوزه درمانی در اداره کل اوقاف استان فارس با هدف ساخت درمانگاه و مراکز درمانی و پرورشگاه و دیگری در حوزه مسائل فرهنگی به جد دنبال شد که این موضوعات تحقق یافت. در پایان این مراسم همچنین از دو وقف جدید با عنوان اهدای یک دستگاه آپارتمان به ارزش سه و نیم میلیارد تومان با نیت کمک به پایان‌نامه‌های دکترا، کمک به نیازمندان و یک وقف دیگر با اهدای شش دانگ عرصه و اعیان یک ملک مسکونی تجاری به ارزش ۲۰میلیارد تومان با نیت تأمین لباس دانش‌آموزی و کمک به تعمیرات و بنای مساجد بود، رونمایی شد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی