[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۹۳
  • دوره جدید

ناکامی ۴ سبک وزن کشتی آزاد ایران در یک سال، روزنامه شیراز نوین

علی‌رضا سرلک، احمد جوان، میلاد والی‌زاده و ابراهیم خواری؛ چهار سبک وزن کشتی آزاد ایران در سال ۲۰۲۳ بودند که هیچ‌کدام‌ سهمی از مدال‌های آسیایی و جهانی دو رده سنی جوانان و بزرگسالان نداشتند. به گزارش تسنیم، با توجه به برگزاری چندین مرحله مسابقه انتخابی طبق چرخه تعیین‌شده برای سال 2023، امسال چندین کشتی‌گیر در وزن 57 کیلوگرم مورد آزمایش قرار گرفتند که هیچ‌کدام‌ نتوانستند در قامت یک سبک وزن مطمئن در مسابقات رسمی ظاهر شوند. مرحله اول چرخه انتخابی تیم ملی آزاد برای مسابقات جهانی 2023، مسابقات قهرمان کشوری بود که طی روزهای 28 تا 30 دی‌ماه در سالن هفت تیر تهران برگزار شد. در وزن 57 کیلوگرم علی‌رضا سرلک با شکست رضا مؤمنی به عنوان قهرمانی رسید و دو عنوان سومی مشترک هم به ابراهیم خواری کشتی‌گیر مازندرانی و مهدی رحیمی نماینده البرز رسید. سرلک با این قهرمانی، مجوز حضور در مسابقات آسیایی را به دست آورد.
مرحله دوم چرخه، مسابقات انتخابی جام تختی بود که در روزهای پایانی اسفندماه 1401 در قروه استان کردستان برگزار شد؛ میلاد والی‌زاده، کشتی‌گیر جوان مازندرانی که در قهرمان کشوری ناکام بود، عنوان قهرمانی آن مسابقات را از آن خود کرد، مجتبی سلطان‌زاده هم که از بوشهر در مسابقات شرکت کرده بود، مقام دومِ این وزن را به خود اختصاص داد.
مرحله سوم چرخه، رقابت‌های قهرمانی آسیا بود که قهرمانان کشور به این رقابت‌ها اعزام شدند؛ تنها در وزن 65 کیلوگرم بود که پیمان بیابانی به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه دنده از شرکت در مسابقات انصراف داد و به‌جای او رحمان عموزاد راهی مسابقات آسیایی شد.
علی‌رضا سرلک نفر اول کشور در 57 کیلوگرم، عملکرد ناامیدکننده‌ای در قهرمانی آسیا داشت؛ او در دور اول با نتیجه 12 بر یک مغلوب ریکوتو آرای از ژاپن شد و به دلیل فینالیست نشدن حریفش از دور رقابت‌ها حذف شد.
مرحله چهارم چرخه، پیکارهای جام تختی بود که دهه اول خردادماه در ارومیه به انجام رسید و در حالی که سرلک چند روز پیش از رقابت‌ها، به دلیل شکستگی از ناحیه دنده، از حضور در جام تختی انصراف داده بود، احمد جوان با برتری 7 بر 6 در فینال این رقابت‌ها مقابل میلاد والی‌زاده، قهرمانی جام تختی را به خود اختصاص داد.
مرحله پنجم چرخه، تورنمنت رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی بود؛ با توجه به عملکرد دو فینالیست جام تختی، کادر فنی تیم ملی تصمیم گرفت که انتخابی بین والی‌زاده و جوان در مرحله نهایی چرخه نیز ادامه پیدا کند که هرچند جوان در مسابقات عملکرد بهتری در مقایسه با والی‌زاده داشت، اما مصاف رو در رو را والی‌زاده از جوان برد و به این ترتیب صاحب دوبنده تیم ملی آزاد در مسابقات جهانی شد.
مرحله ششم چرخه، بعد از انتخاب والی‌زاده به‌عنوان ملی‌پوش وزن اول در مسابقات جهانی بلگراد، مسابقه انتخابی درون اردویی بین علی‌رضا سرلک و ابراهیم خواری، ملی‌پوش بازی‌های آسیایی را مشخص کرد که خواری با غلبه بر نایب‌قهرمان جهان در سال 2021 به هانگژو رفت.
اما سرنوشت هر کدام از نفرات برتر مراحل مختلف چرخه هم جالب توجه است؛ از احمد جوان آغاز می‌کنیم که مثل سال گذشته بعد از ناکامی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی بزرگسالان به مسابقات جوانان جهان رفت و این‌بار این رقابت‌ها را دست خالی ترک کرد.
مربیانش می‌گویند اضافه وزن، او را از مدال دور کرده و در کشتی‌های دوره‌ای کم می‌آورد؛ او سال گذشته هم در حالی که با شکست سرلک قهرمان جام تختی شده بود، با نظر کادر فنی به تورنمنت تونس رفت و آنجا مغلوب سرلک شد تا سرلک به جهانی بلگراد 2022 برود و البته او هم مسابقات را بدون مدال تمام کرد.
میلاد والی‌زاده در مسابقات جهانی 2023 بعد از شکست کواکس از رومانی و عباس رضازاده از آذربایجان، 12 بر 2 به زلیمخان آباکاروف از آلبانی باخت و از دور رقابت‌ها حذف شد؛ بعد از او، ابراهیم خواری به بازی‌های آسیایی رفت و او هم بعد از غلبه بر حریفی از فیلیپین، مقابل امان هندی شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
پیش از همه این‌ها هم علی‌رضا سرلک در مسابقات قهرمانی آسیا، مغلوب حریف ژاپنی شده بود و حذف زودهنگامی از این رقابت‌ها داشت؛ به این ترتیب با توجه به نتایج به دست‌آمده در چرخه، سرلک، جوان، والی‌زاده و خواری؛ چهار کشتی‌گیر سبک وزنی بودند که امسال در مسابقات مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند و هیچ‌کدام‌ هم موفق به کسب مدال در مسابقات رسمی نشدند.
البته که جوان، والی‌زاده و خواری هر سه خیلی جوان هستند و جای پیشرفت دارند، اما قطعاً باید کادر فنی تیم ملی تمرکز بیشتری روی وضعیت وزن 57 کیلوگرمی داشته باشد که نتوانستیم عملکرد قابل‌قبولی در آن داشته باشیم.
در این وزن سهمیه المپیک را هم نگرفته‌ایم و این باعث می‌شود پیش از آنکه تمرکزمان روی خود المپیک باشد، ابتدا بتوانیم سهمیه‌اش را بگیریم. در المپیک قبلی، رضا اطری، نماینده 57 کیلوگرم ایران در توکیو بود که با وجود تلاش زیادی که برای کسب مدال داشت، با عنوان پنجمی به کار خود در المپیک 2020 خاتمه داد. بعد از آن بود که با توجه به کیلوهای زیادی که همیشه برای شرکت در مسابقات از وزن بدنش کم می‌کرد، تصمیم به تغییر وزن گرفت. اطری بعد از چندین دوره ملی‌پوش شدن، در نهایت در مسابقات جهانی 2022 بلگراد فینالیست شد و مدال نقره جهانی گرفت. اطری اگر بخواهد بار دیگر المپیک را تجربه کند، بازگشت به 57 کیلوگرم یکی از گزینه‌های او خواهد بود؛ هرچند که بار دیگر بزرگترین حریفش در این وزن، کاهش وزن زیاد است و باید دید اصلاً امکان بازگشت دوباره وی به 57 کیلوگرم وجود دارد یا اینکه باید امیدوار باشیم این‌بار از چرخه 57 کیلوگرم، کشتی‌گیری در قامت مدال‌آور، خارج شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی

آدرس ایمیل

متن نظر

کد امنیتی