[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

یک هفته برای حافظ در شیراز، روزنامه شیراز نوین


 مریم شمالیان- شیرازنوین
shomalianm@gmail.com 

20 مهرماه در تقویم به نام روز خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی ثبت شده است و هرساله در این روز برنامه‌های مختلف فرهنگی در آرامگاه وی در شهر شیراز برگزار می‌شود.
برخلاف سعدی شیرازی که همواره در سفر بود، حافظ بیشتر عمر خود را در شیراز گذراند و تنها یک سفر کوتاه به یزد و یک مسافرت نیمه‌تمام به بندر هرمز داشت.
حافظ، این شاعر پارسی در دوران زندگی خود به شهرت عظیمی در سرتاسر ایران دست یافت و اشعار او به مناطقی دوردست مانند هند نیز رسید. تفکر حافظ عمیق و پویاست و ریشه‌دار و در خروش حماسی است و در یک جمله باید گفت که شعر حافظ بیت‌الغزل معرفت است.
دیوان حافظ شامل حدوداً 500 غزل، چند قصیده، دو مثنوی، چندین قطعه و تعدادی رباعی می‌شود که تاکنون بیش از چهارصد بار به اشکال و شیوه‌های گوناگون، به زبان فارسی و دیگر زبان‌های جهان به چاپ رسیده است.
شاید بتوان گفت که شمار نسخه‌های خطی ساده یا تذهیب شده دیوان حافظ در کتابخانه‌های ایران، افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه و حتی کشورهای غربی از هر دیوان فارسی دیگری بیشتر است.
آرامگاه حافظ در شهر شیراز، امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری است که محفل و مأمن حافظ‌دوستان فراوانی بوده و مراسم بزرگداشت وی نیز در میان همین دوستدارانش در حافظیه همواره با شکوه تمام برگزار می‌شود.
ما از حافظ معانی و مفاهیم مختلفی یاد گرفته‌ایم و راحت‌ترین مفهوم یادگرفته از وی تاکنون، همان لقب حافظ است؛ از آنجا که اشعار وی با موسیقی همراه بوده و قرآن را به چهارده روایت می‌خوانده، این لقب را به خود اختصاص داده است.
این واژه، ابداع حافظ نیست؛ بلکه پیشینه این لقب بیش از پنج و شش قرن یا شاید هفت قرن است و در ارتباط با لقب حافظ، دلیل آن این است که وی احادیث بسیاری را از حفظ بود.
قدیمی‌ترین متن در ارتباط با لقب حافظ قرآن کریم است؛ واژه حافظ در قرآن به معنای نگهبان به کار رفته و مراد از حافظ، فرشتگانی است که اعمال آدمیان را جمع‌آوری کرده، شمرده و بدون کم و کاست تحویل می‌دهند یا افرادی که قرآن را حفظ می‌کردند، حافظ بوده‌اند و صرفاً برای آنان به کار برده می‌شد.
اما حافظ در نجات زبان پارسی نقش ارزنده‌ای داشته است؛ وی در قرن هشتم و کوران حملات مغول به ایران که همه‌چیز در حال نابودی بود، حافظ واژگان، حرف‌های قرآن و تفسیر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) شد.
 شیراز، یک هفته برای حافظ
امسال نیز مانند سال‌های گذشته برنامه‌های متعدد و متنوعی به مناسبت بزرگداشت حافظ برگزار می‌شود.
به گفته روح‌الله مظفری، معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، برای بزرگداشت حافظ در سال 1402 به مدت یک هفته برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. وی در این خصوص می‌گوید: هفته بزرگداشت حافظ با اجرای برنامه‌های متنوع از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود و تمامی ارگان‌های حوزه فرهنگ و هنر شهر شیراز در برگزاری این رویداد فرهنگی مشارکت دارند.
به گفته وی، اجرای «ارکست سمفونیک حافظ» با همکاری گروه ارکست سمفونی فارس برای ۱۷ و ۱۸ مهرماه در تالار حافظ در نظر گرفته شده است؛ قطعه ارکست سمفونی شهر شیراز هم تهیه شده و دیدگاه بین‌المللی در تهیه این قطعه وجود دارد.
مظفری از برگزاری جشنواره ملی «خاطره‌سازی و بازسازی خاطرات با حافظ» در قالب دو برنامه عکس و خاطره با حافظیه و اشعار این شاعر بزرگ ایرانی، برگزاری برنامه میدانی مشاعره و خوانش غزل حافظ در گذر حافظ مقابل آرامگاه حافظیه با حضور اسماعیل آذر در ۱۸ و ۱۹ مهرماه خبر داده 
است.
با همکاری مرکز حافظ‌شناسی، نشست علمی حافظ با پیام شهردار شیراز برگزار می‌شود و همچنین در چندین شهر فارسی‌زبان خارج از کشور که کرسی تدریس زبان فارسی دارند، نشست علمی با حضور اندیشمندان و صاحبان فکر به صورت برخط در ۲۰ مهر با هدف دیپلماسی شهری و گسترش اندیشه‌های حافظ در جهان برپا خواهد شد.
به گفته معاون فرهنگی، هنری و ورزشی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، برنامه‌های بزرگداشت هفته حافظ در ۵ بخش و با هزینه حدود یک‌میلیارد تومان برگزار می‌شود.
 برگزاری نمایشگاه خوش‌نویسی «آستان حافظ»
سیدرسول موسوی‌نژادیان، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم از برگزاری نمایشگاه خوش‌نویسی به مناسبت بزرگداشت حافظ خبر داده و در این خصوص می‌گوید: هم‌زمان با برگزاری هفته فرهنگی هنری بزرگداشت حافظ، نمایشگاه خوش‌نویسی با عنوان «آستان حافظ» از 16 تا 21 مهرماه در نگارخانه تار و پود واقع در مرکز اسناد و کتابخانه ملی شیراز، از ساعت 9 تا 19 برگزار می‌گردد؛ این نمایشگاه، آثار استادان خوش‌نویس فارس است.
 صحبت مهر
موسوی‌نژادیان با اشاره به برگزاری رویداد هنری «صحبت مهر» نیز بیان می‌کند: این رویداد با حضور استادان خوش‌نویس از 16 تا 20 مهر در جوار آرامگاه حافظ در نظر گرفته شده است.
وی ادامه می‌دهد: در این رویداد از حضور اساتیدی مانند برهان توسلی اردکانی، احمدرضا حبیب‌زاده، علی هوشمند، نگار علیان، رضا اعظمی و امیراسماعیل کاظمی سرچشمه بهره برده می‌شود.
 بازدید رایگان از آرامگاه حافظ
سید مؤید محسن‌نژاد، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز ضمن گرامیداشت 20 مهر و یادروز حافظ اعلام کرده است که در روز 21 مهرماه بازدید از آرامگاه حافظ رایگان خواهد بود.
وی در خصوص مراسم بزرگداشت یادروز حافظ هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: مراسم بزرگداشت حافظ، پنجشنبه 20 مهرماه با حضور مقامات کشوری، استانی و شعرا و فرهیختگان در آرامگاه حافظ برگزار خواهد شد و از ساعت 8 تا 15 و 30 دقیقه هم امکان بازدید از آرامگاه برای عموم آزاد است.
 عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی
محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس نیز در گفت‌وگو با شیرازنوین با اشاره به اقدام اداره‌کل کتابخانه‌های فارس در راستای بزرگداشت روز حافظ می‌گوید: به مناسبت یادروز حافظ، عضویت در کتابخانه‌های عمومی فارس رایگان خواهد بود. وی اعلام می‌کند: طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان فارس 22 مهر‌ به‌ مناسبت روز بزرگداشت حافظ شیرازی اجرا خواهد شد و علاقه‌مندان برای دریافت کد تخفیف عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی می‌توانند ضمن مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.Samanpl.ir و مراجعه به بخش پرتال هر کتابخانه ،کد تخفیف را دریافت کرده و به شبکه کتابخانه‌های عمومی کشور بپیوندند؛ اعتبار کد تخفیف به مدت 10 روز است و کاربران پس از دریافت کد، از 22 مهر تا 1 آبان با مراجعه به یکی از کتابخانه عمومی استان فارس، می‌توانند ثبت‌نام خود را کامل کرده و عضویت یک‌ساله کتابخانه‌های عمومی را 
دریافت کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی