[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

بومی‌گرایی از هر نظر به سود باشگاه‌هاست، روزنامه شیراز نوین

 میثم محجوبی - گروه ورزش
مسئله بومی‌گرایی یکی از نقاط اختلاف بین مربیان و کارشناسان فوتبال است؛ اکثر مربیان، بومی‌گرایی را یک امر منسوخ‌شده در فوتبال جهان می‌دانند، اما بیشتر کارشناسان عقیده دارند که بومی‌گرایی از جهات مختلف، اتفاق خوبی محسوب می‌شود و باید شرایط برای این امر آماده شود.
تیم‌های فوتبال شیراز هم چند سالی است که از بومی‌گرایی فاصله گرفته‌اند؛ در سال‌های اخیر، تعداد بازیکنان غیربومی تیم‌های بزرگ فارس، بیشتر از بازیکنان بومی بوده‌اند. آیا مسئله این است که ما دیگر مثل گذشته بازیکن خوب نداریم؟ این فرضیه را نمی‌توان به شکل دقیقی اثبات نمود؛ بیشتر اهالی فوتبال عقیده دارند که فارس همچنان معدن استعداد است، اما برخی مربیان جوان نیز عقیده دارند که فوتبال فارس از لحاظ پرورش استعدادها، چه کمی و چه کیفی، نسبت به گذشته افت فاحشی کرده است. 
هادی ایمانی و محمدصادق کرمی، بازیکنان برجسته تیم‌های برق شیراز و فجر شهید سپاسی در دهه 80 دو تن از مربیان جوانی هستند که طی ماه‌های اخیر در گفت‌وگو با شیرازنوین، نسبت به خالی شدن فوتبال فارس از بازیکنان خوب، ابراز نگرانی کرده‌اند؛ هرچند تعداد کسانی که با عقیده آنها مخالف هستند، بسیار زیاد است.
یکی از پیشکسوتان فوتبال فارس در گفت‌و‌گو با شیرازنوین، در خصوص مسئله بومی‌گرایی صحبت‌هایی انجام داده است: مرتضی جعفری که در دوران اوج برق شیراز یکی از مربیان آن تیم بود، اعتقاد دارد که میل یا بی‌میلی یک باشگاه نسبت به بومی‌گرایی، چیزی است که استراتژی آن باشگاه تعیین می‌کند.
جعفری در این‌باره توضیح می‌دهد: استراتژی برخی باشگاه‌های جهان براساس بیزنس است؛ یعنی یک باشگاه عربستانی آن‌قدر پول دارد که می‌تواند یک بازیکن مشهور را بخرد و در ادامه می‌تواند از طرق مختلف، همان مقدار یا بلکه چند برابر آن مقداری که برایش هزینه کرده را دوباره به دست بیاورد. اما آیا فوتبال ایران هم توانایی چنین کاری را دارد؟
مربی فوتبال پایه فارس افزود: متأسفم که باید بگویم بیش از نیمی از اتفاقاتی که در خرید و فروش بازیکن در فوتبال کشورمان انجام می‌شود، ناشی از زد و بندهایی است که به واسطه مسائل مالی اتفاق می‌افتد. 
جعفری در ادامه به بحث مهم «نتیجه‌‌گرایی» اشاره کرده و می‌گوید: وقتی از اهمیت استراتژی باشگاه در مواجهه با بومی‌گرایی حرف می‌زنیم، باید در ابتدا به این توجه کنیم که در فوتبال، نه تنها در ایران بلکه در همه جهان، گرفتن نتیجه اصل مهم و اساسی محسوب می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که همه تیم‌ها به سراغ خرید بهترین بازیکنانی می‌روند که در توانشان است، اما این به این معنی نیست که به طور کامل بی‌خیال سرمایه‌های خودشان شوند و آنها را از دست بدهند.
مربی پیشین برق شیراز با مثالی در خصوص باشگاه بزرگ بارسلونای اسپانیا می‌گوید: این تیم اگر هزینه زیادی کرده و 2 بازیکن بزرگ می‌خرد، در کنار آنها 5 بازیکن هم از آکادمی خودش پرورش می‌دهد و به تیم بزرگسالان می‌رساند، چون در رده‌های پایه، اصل را بر سازندگی گذاشته. اما با کمال تأسف در شهر خودمان می‌بینیم که حتی تیم‌های پایه هم می‌روند بازیکن از بیرون می‌آورند! آن‌وقت بازیکن شهر خودمان در سنین نوجوانی و جوانی باید برود در تیم‌های شهرهای دیگر بازی کند!
مرتضی جعفری با دادن اطمینان نسبت به اینکه تیم‌ها با استفاده از بازیکنان بومی می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه‌ها در امر نتیجه‌گیری نیز موفق عمل کنند، افزود: همه‌چیز بستگی به این دارد که هدف یک مربی یا مدیر چیست؛ آیا فقط به بُعد مالی فوتبال فکر می‌کند یا به فکر سازندگی هم هست؟ متأسفانه در شهر ما، بُعد سازندگی نادیده گرفته شده یا خیلی کم‌رنگ است؛ در حالی که به جرأت می‌توانم بگویم بالای 50 بازیکن از رده سنی جوانان و امید استان فارس، بازیکنان اصلی تیم‌هایی از استان‌های دیگر هستند! آیا نمی‌توان این‌ها را آورد و در استان خودمان از وجودشان بهره برد؟
این مربی و پیشکسوت فوتبال فارس در پایان گفت: بازیکن بومی به شهر خودش عِرق دارد، با فرهنگ اینجا آشناست، نزدیک خانواده‌اش است و با پولی به مراتب کمتر از بازیکن غیربومی، حاضر است در شهر خودش بازی کند؛ طبیعی است که کارایی بیشتری هم خواهد داشت، اما اینکه چرا باشگاه‌ها این مسائل را کمتر مد نظر قرار می‌دهند را باید در مسائل دیگری جست‌وجو کرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی