[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۸
  • دوره جدید

شکوفایی پروژه‌های راهداران در پهنه فارس، روزنامه شیراز نوین


 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۶ پروژه راهداری با اعتباری بالغ بر ۳۶۰۰میلیارد تومان برگزار شد. این مراسم هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان فارس، با حضور وزیر راه و شهرسازی و جمعی از معاونان، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس، معاونان استاندار فارس، جمعی از مسئولان محلی و با حضور اصحاب رسانه در محور شیراز- سروستان برگزار شد.
 هموارسازی مسیر توسعه در دولت سیزدهم
وزیر راه و شهرسازی با حضور در این مراسم بر توزیع عدالت‌محور خدمات و امکانات تأکید کرد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در آیین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راهداری در استان فارس، آزادراه شیراز- اصفهان را یکی از راهبردی‌ترین پروژه‌های راه در ابعاد ملی عنوان کرد و ایجاد راه ارتباطی در مسیر شمال به جنوب کشور را قابل اهمیت ارزیابی کرد. وی با اشاره به اینکه تکمیل گذرگاه‌های راهبردی به‌عنوان موضوع مورد تأکید مقام معظم رهبری در دستور کار دولت قرار گرفته است، گفت: فعال‌کردن راهبردی‌ترین مطالبه و ظرفیت ترانزیتی کشور برای ‌رفاه فرزندان این سرزمین حائز اهمیت است؛ چراکه با این اقدام، علاوه بر تولید ثروت و ایجاد امنیت، مسیر توسعه نیز هموار می‌شود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت مسیر راه‌های ترانزیتی یادآور شد که تکمیل راه‌های کریدور شمال، جنوب، شرق، غرب و نگهداری از این راه‌ها به عنوان دو موضوع مهم دنبال می‌شود. بذرپاش با اشاره به افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر در کریدور شمال به جنوب که در اختیار مجموعه راهداری قرار گرفت، افزود: در حوزه ایجاد راه‌ها و نگهداری از آنها علی‌رغم محدودیت‌های مالی، از هیچ تلاشی فروگذار نشده است تا اهمیت مسیرهایی که نقشی مؤثر در رضایتمندی مردم دارند، نشان داده شود.
 اولویت با ایمن‌سازی و نجات جان انسان‌هاست
وزیر راه و شهرسازی در ادامه رفع نقاط پرحادثه را یکی از اقدامات مهم و ویژه حوزه راهداری تلقی کرد. وی در خصوص رفع نقاط پرحادثه، حفظ جان انسان‌ها به عنوان یک دیدگاه اعتقادی را موردتأکید قرار داد. بذرپاش با اشاره به نقش مهم اقدامات راهداری در کاهش سوانح جاده‌ای، یادآور شد که داغدار نشدن یک خانواده، بزرگ‌ترین خدمت است و از خسارت عظیم جانی جلوگیری می‌شود. وی با بیان اینکه این خدمت، متعالی، ارزشمند و در شمار صدقات جاریه است، از تلاش برای تأمین اعتبار در راستای رفع نقاط پرحادثه خبر داد و افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اقدامات شاخص و قابل‌توجهی انجام داده و عملکرد این دستگاه در ایام اربعین نیز بسیار مؤثر بوده است. وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر استمرار تلاش‌های حوزه راهداری و تقویت عملکرد آن در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: ما باید روال خدمت‌رسانی را حفظ کنیم؛ چراکه این حوزه، مردمی و خدمات آن در جهت ایجاد رفاه برای جامعه است. بذرپاش با اشاره به ضرورت تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی، اذعان کرد که در طول یک سال آینده در بخش حمل‌ونقل عمومی به واسطه اخذ مجوزهای لازم و پیگیری‌های ضروری باید به چشم‌انداز مورد نظر دست یابیم. وی خاطرنشان کرد: فرصت باقی‌مانده تا ایام نوروز، یک زمان طلایی است تا در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی، گام‌های اساسی برداریم و نوروزی متفاوت برای مردم رقم بزنیم. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به واگذاری ۳۰هزار قطعه روستایی به روستاهای استان فارس تا پایان سال، راه روستایی را یکی از شاخص‌های توسعه دانست و با تأکید بر تأمین زمین و راه، منطبق با الگوی ایرانی و اسلامی، اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک، سازمان راهداری بتواند با گام‌های فناورانه‌تر به مردم خدمت 
کند.
جهاد راهداران در ایام اربعین حسینی
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راهداری استان فارس بیان کرد: در شش‌ماهه اول امسال ۱۳هزار و ۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های کشور لکه‌گیری شده است و اکنون ۵ ماه از سال جاری باقی مانده و به رغم محدودیت‌ها، پروژه‌ها را فعال نگه داشته‌ایم. اکبری با اشاره به فعالیت ۲۰۰ کارگاه لکه‌گیری در جاده‌های کشور در ایام اربعین افزود: در این دوره ۶میلیون تن آسفالت در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای اربعین حسینی پخش شد. وی اظهار امیدواری کرد که با ابلاغ قانون سهمیه‌ قیر، ۲۰۰ کارگاه روکش آسفالت در راه‌های شریانی را در یک ماه آینده فعال نگه داریم و بتوان با تأمین منابع، حدود ۲ تا 5/2 برابر این ظرفیت را در روستاها فعال کرد. اکبری با درخواست سهمیه قیر از مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد که راهداری روزانه ۱۰ پروژه افتتاح و تقدیم به مردم می‌کند و تا پایان امسال نیز حدود سه‌هزار پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید. وی افزود: روزانه ۱۰هزار و سالانه سه و نیم تا چهارمیلیون فعالیت راهداری و سالانه جاری و یومیه در جاده‌های کشور انجام می‌شود که یکی از تفاوت‌های قابل‌ملاحظه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای با سایر دستگاه‌های اجرایی کشور است. اکبری ضمن ارائه گزارشی از نوسازی ناوگان راهداری گفت: استان فارس قرارداد ۱۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین راهداری شامل گریدر، بلدوزر و بیل مکانیکی را منعقد کرده و سایر استان‌ها هم در حال انجام است و در کل کشور ماشین‌های خدماتی برای واکنش سریع متحدالشکل خواهد شد.
 راه‌های فارس در اتوبان توسعه و ایمن‌سازی
در ادامه این مراسم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با تقدیر از تلاش‌های راهداران، بخشی از خدمات انجام شده توسط این دستگاه خدمتگزار را تشریح کرد. علیرضا راستیار با ارائه آمار و ارقامی افزود: در مجموعه راهداری فارس 21 کیلومتر انواع راه وجود دارد و 91 درصد محورهای استان نیز دوخطه است. وی با اشاره به اهمیت توسعه راه‌ها در فارس، تأکید کرد که در این بخش، زحمات زیادی کشیده شده و امیدوار هستیم با دستورات ویژه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، شاهد توسعه راه‌ها در 37 شهرستان باشیم. این مسئول به ابلاغیه‌های شش ماه اول و دوم سال گریز زد و با اشاره به نقش قابل توجه وزارت نفت و بسیج سازندگی، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات انجام شده، شاهد ایمن‌سازی سطح رویه و توسعه راه‌های فارس باشیم. راستیار اذعان داشت که طی یکی دو سال گذشته شاهد افزایش تعداد پروژه‌ها و بهره‌برداری‌ها در حوزه راهداری بوده‌ایم؛ چنانچه اگر این رویه ادامه یابد، می‌توان گفت که تا سه سال آینده 80 درصد راه‌های فارس اصلاح می‌شود. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس به حرکت و جهش جدی که در طول چند وقت اخیر در بخش راهداری فارس اتفاق افتاده است، اشاره کرد و یادآور شد: برنامه‌هایی که در سطح ملی ابلاغ شده، رنگ اجرایی به خود گرفته است و بر همین اساس، شاهد اصلاح محورهای سطح استان خواهیم بود. راستیار توضیح داد که طبق ارزیابی‌ها فارس، رتبه دوم کشوری را از لحاظ عملکرد کسب کرده و این روزها در جای‌جای استان فارس، کارگاه‌های راهداری با هدف توسعه راه‌ها و امیدبخشی به مردم، فعال است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس با اشاره به بهره‌برداری از 103 پروژه راهداری استان به ارزش 1660میلیارد ریال، تأکید کرد که فارس، اولین استانی است که قرارداد خرید ماشین‌آلات و توسعه ناوگان را از طریق واردات دنبال کرده است.
 مجاهدت راهداران فارس در گسترش زیرساخت‌های ارتباطی
هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان فارس، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۱۹۶ پروژه در حوزه راهداری با اعتباری بالغ بر ۳۶۰۰میلیارد تومان انجام می‌شود. از این تعداد ۱۰۳ پروژه در حوزه ساخت راه روستایی، نگهداری راه‌ها (شامل روکش، لکه‌گیری آسفالت و تعریض و بهسازی راه و...)، ایمنی و حریم راه (شامل روشنایی، خط‌کشی، احداث حفاظ بتنی، نصب علائم و...)، رفع نقاط پرحادثه و نگهداری ابنیه فنی با اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۶۶۰میلیارد تومان افتتاح می‌شود. این گزارش حاکی است که عملیات اجرایی ۹۳ پروژه راهداری نیز در دومین سفر هیئت دولت به فارس آغاز می‌شود که از این تعداد، ۱۰ پروژه به بخش نگهداری راه، ۵۰ پروژه به ایمنی و حریم راه، چهار پروژه در حوزه نگهداری ابنیه فنی، هشت پروژه به راه روستایی و ۲۱ پروژه به رفع نقاط پرحادثه با اعتباری بالغ بر ۱۹۵۰میلیارد تومان اختصاص دارد. بر مبنای این گزارش در این سفر، با موافقت رئیس‌جمهور، فرایند خرید ماشین‌آلات سنگین شامل گریدر، لودر، بلدوزر و بیل مکانیکی از طریق واردات با اعتبار ۱۱۵۰میلیارد تومان آغاز می‌شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی