[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۸۷
  • دوره جدید

آغاز عملیات اجرایی نخستین ناحیه تخصصی صنایع‌دستی کشور در شیراز ، روزنامه شیراز نوین

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور به استان فارس و با حضور سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت، عملیات اجرایی نخستین ناحیه صنعتی تخصصی صنایع دستی کشور در شیراز آغاز شد.
در این مراسم عملیات اجرایی ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز در اراضی به مساحت حدود 40 هکتار در شمال غرب شیراز آغاز شد.
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این مراسم گفت: ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز دارای مصوبه سال 1396 از هیئت وزیران است که پس از ۱۶ سال وقفه، در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قرار گرفت و با انجام مراحل مکان‌یابی و اخذ استعلامات و تأییدیه از کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان فارس، عملیات اجرایی آن به برکت سفر رئیس‌جمهور به استان آغاز می‌شود.
فرشاد مقیمی با اشاره به اینکه ایجاد و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی تخصصی از رویکردهای این سازمان در سطح کشور است، گفت: شهرک صنایع دستی شیراز، پنجاه و هفتمین شهرک صنعتی تخصصی کشور محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه هم‌اکنون در شهرک‌های صنعتی تخصصی در سطح کشور افزون بر ۳۴۰۰ واحد با اشتغال‌زایی ۸۴هزار نفر به فعالیت می‌پردازند، گفت: شهرک‌های صنعتی تخصصی در حوزه‌های متنوع و مختلفی نظیر شیمیایی، آب معدنی، چوب و مبلمان، انرژی، غذا و دارو، شیشه و... راه‌اندازی شده، اما در حوزه تخصصی صنایع دستی، این شهرک صنعتی برای نخستین بار در کشور ایجاد می‌شود. سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بر تسریع در ایجاد زیرساخت‌ها در این ناحیه صنعتی تأکید کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام‌شده، شاهد واگذاری زمین تا ۱۵ ماه آینده باشیم. مقیمی با بیان اینکه استان فارس در بخش صنایع دستی به عنوان یکی از فعال‌ترین استان‌ها مطرح است و جزو پنج استان برتر در کشور شناخته می‌شود، گفت: با توجه به جایگاه فارس در این بخش، به عنوان یکی از قطب‌های تولید صنایع دستی کشور و اینکه  از 250 رشته صنایع دستی موجود در کشور، 120 رشته در این استان وجود دارد که از این تعداد 85 رشته صنایع دستی در فارس فعال است، راه‌اندازی ناحیه تخصصی صنایع دستی بستر مهمی برای رشد و توسعه این بخش ایجاد می‌کند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس نیز با بیان اینکه  ناحیه تخصصی صنایع دستی شیراز قابلیت استقرار بیش از 300 واحد صنایع دستی در قالب غرفه‌ها و کارگاه‌های تولیدی با اشتغال بالغ بر 1500 نفر را خواهد داشت، گفت: بر اساس برآوردها، برای اجرا و تکمیل تمامی فازهای عملیاتی زیرساخت‌های این ناحیه صنعتی افزون بر 10هزار میلیارد ریال هزینه خواهد شد. سیدمصطفی هاشمی با اشاره به اینکه پیگیری ایجاد ناحیه تخصصی صنایع دستی از ابتدای سال گذشته در دستور کار این شرکت قرار گرفت، گفت: در این زمینه با حمایت‌های ویژه استاندار فارس و فرماندار شهرستان شیراز و نیز پیگیری‌ها و تلاش دکتر نجابت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان و همکاری اداره کل راه و شهرسازی فارس، توانستیم اراضی در شمال غرب شیراز را جهت ایجاد این ناحیه جانمایی کنیم.
وی با بیان اینکه در طراحی این ناحیه تخصصی از دیدگاه‌ها و نظرات متخصصان و فعالان صنایع دستی استفاده می‌کنیم، گفت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کارگروه مشترکی را تشکیل می‌دهیم تا طراحی و اجرای این ناحیه تخصصی بر اساس دیدگاه‌های کارشناسان و اهل فن صورت گیرد.
هاشمی در نظر گرفتن بخش‌های نمایشگاهی در کنار فضای کارگاهی را از ویژگی‌های این ناحیه تخصصی صنایع دستی اعلام کرد و گفت: با استقرار واحدها و شکل‌گیری فضای تولید و اشتغال، این ناحیه تخصصی به یکی از مقاصد گردشگران نیز تبدیل می‌شود.
رشته‌های خاتم‌سازی، قلم‌زنی، کاشی هفت‌رنگ، خوش‌نویسی، نگارگری، تذهیب، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، طراحی سنتی، گره‌چینی، گچ‌بری، آیینه‌کاری، میناسازی، حجاری، جواهرسازی، چرم‌دوزی و نقاشی روی چرم، از جمله رشته‌های فعال صنایع دستی در فارس است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی